Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik
Något som jag reagerar på är ju att han beskriver Tor nästan som sin bäste vän, trots att han ligger i pirkonflikten med honom. Barbro beskrev ju Tor som "fruktansvärt irriterad" över pir/båthus konflikterna.
Nu är det väl i ärlighetens namn lite så folk till mans pratar när någon just dött. Men ändå något jag reagerar på. Sen verkar han ju ha de psykologiska erfarenheter som krävs för att kunna ta ihjäl även Gerd när hon kommer. Och hon känner ju garanterat igen honom, både granne och fd kollega.
Som jag tidigare sagt så kan ju förklaringen till fantombilden vara att Max blev sedd vid fastigheten vid ett annat tillfälle än just exakt då mordet skedde. Antingen vid städning av hus/bevis/blodspår, eller så kanske han höll vakt då mordet skedde. Och därför finns hans DNA inte upphittat.
Han och H är ju grannar, och dessutom båda i fejd med Tor. Fiendens fiende är din vän som man säger.
Plus att H's pir är rakt nedanför Max hus, och Max lär ju knappast ha tillåtit bygget om de inte var åtminstone bekanta.
Kan Tor ha blivit vansinnig när grannarna ska till och sjösätta sina båtar?
När sjösätter man i Norrland?
Sista helgen i Maj?
Om 2005 var en kall vår så kanske allting drog ut på tiden dessutom hade bygget med piren/båthus precis blivit klar?
Maj var tydligen väldigt kall 2005: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/maj-2005-rikligt-regn-och-smygande-sommar-1.4384
Kan Jimmy A/Ragnar N med sin biologiske far ha varit med och byggt piren/
svartbygget.
Blev Jimmy A också mördad då han visste för mycket om mordet i Brattås?
RN verkar dock klara sig.
Dessutom fyllde Max ex år denna dag som jag förstår.
Kanske var båthuset en slags present till flickvännen.
Att MGL med fru/flickvän(jag tror hon heter Mercedes) flyr med sin båt till Nattviken är inte alltför orimlig tanke, där ligger dom och trycker tills sent på natten och testar då bankomatkortet som ligger bara 300m från hamnen.
Max med fru återvänder hem på morgonen, samtidigt som GH åker på konferensen.
Fortfarande hade inga poliser anlänt till gården.
På kvällen den 1a Juni genomsöker MGL med fru boningshuset efter pappersbevis.
Kan GH ha åkt tidig morgon den 1a Juni för att befinna sig på konferensen den 2a Juni.
Den 2a Juni kommer artikeln ut i tidningen Allehanda, här var det snabbt jobbat.
Ola T var väl också skogsägare och reporter och väl bekant med Brattås.
Om mordet sker den 31a Maj var ju GH fortfarande hemma med sin fru som enda alibi.
2 veckor efter mordet flyttar GH.