2023-03-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vet inte hur användaren Jelo fick dessa uppgifter: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Användaren har endast 2 inlägg och registrerad 2009.

Jelo verkar vara en transport firma i Malmö med fokus på Balkan transporter.
GH var väl en hel del i Balkan länderna.
onekligen ett märkligt inlägg verkar ju som person säger att han tog livet av sig. Dimmridå?
Citera
2023-03-20, 13:56
Medlem
Citat:
Det hade nog varit något för den gamle konstapeln som ledde fallet

Finns det någon sådan bild att visa?
Citera
2023-03-20, 15:05
Medlem
Någon här som har en aning om vad det är för DNA spår polisen säkrat på plats ? ska tydligen om jag inte förstått det vara ett spår avsatt på mordplatsen och som kanske inte direkt är avgörande men som väntar på utvecklingen inom Dna teknik ?
Citera
2023-03-20, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson
Någon här som har en aning om vad det är för DNA spår polisen säkrat på plats ? ska tydligen om jag inte förstått det vara ett spår avsatt på mordplatsen och som kanske inte direkt är avgörande men som väntar på utvecklingen inom Dna teknik ?

MGL var väl en av dom som vägrade topsa sig vad jag förstår.
Står iaf längre bak i tråden om det.
Sedan går det ju alltid få till att saker och ting ser ut som att det är ett självmord, om man vill tysta vittnen.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-03-20 kl. 15:55.
Citera
2023-03-20, 18:01
Avslutad
Citat:

Om det var MGLs blod så lär dom nu aldrig få någon DNA träff.
Citera
2023-03-20, 21:13
Medlem
Citat:
Om det var MGLs blod så lär dom nu aldrig få någon DNA träff.
släktforskning är väl hoppet?
Citera
2023-03-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
släktforskning är väl hoppet?

Ja det är möjligt, jag var uppe i Brattås i somras vid gården , brukar göra rekonstruktioner av mordfall runt om i sverige, det var mest för att besöka platsen.
Citera
2023-03-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ja det är möjligt, jag var uppe i Brattås i somras vid gården , brukar göra rekonstruktioner av mordfall runt om i sverige, det var mest för att besöka platsen.

yes varit där med för några år sedan väldigt tät skog hela vägen från härnösand samt att man knappt såg huset från vägen.
Citera
2023-03-22, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Tre saker är ganska säkra.
1. Mordet är planerad.
2. Mördarna (eller minst en av de) känner Tor och gården mycket väl.
3. Mördarna ville och tog med sig en svart väska och en pärm(motiv är väskans och pärms innehållet och inte kontanter)

Det skulle förklara en del om det var damsugarförsäljare där den dagen, precis som i Kalamark.
Tor kanske ville lämna tillbaka damsugaren som han köpt för 10.000kr vilket var ett saftigt överpris.

Mördaren tappar det fullständigt när dom förhandlar om priset, Tor vägrar att behålla varan som hen får ta tillbaka.

Mördaren letade kvittot på dammsugaren som direkt binder mördaren, köparen och säljaren på dagens datum. Man letar även efter kvittot i Gerd Viklund handväska.

Pengarna läggs efter mordet i Tors ficka då mördaren inte var säker på om alla papper hade hittats.

Det som talar emot är att man tycks täcka över Tors kropp, om inte damsugarförsäljaren hade personlig koppling till Tor Öberg.

Var damsugarförsäljaren M*gnus Tord V*klund släkt med Gerd Viklund möjligen ?
Han som även var åtalad för mordet i Kalamark ihop med Kaj Linna.

Har KL små fötter?
Senast redigerad av BerraSWE 2023-03-22 kl. 09:11.
Citera
2023-04-23, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Något som jag reagerar på är ju att han beskriver Tor nästan som sin bäste vän, trots att han ligger i pirkonflikten med honom. Barbro beskrev ju Tor som "fruktansvärt irriterad" över pir/båthus konflikterna.

Nu är det väl i ärlighetens namn lite så folk till mans pratar när någon just dött. Men ändå något jag reagerar på. Sen verkar han ju ha de psykologiska erfarenheter som krävs för att kunna ta ihjäl även Gerd när hon kommer. Och hon känner ju garanterat igen honom, både granne och fd kollega.

Som jag tidigare sagt så kan ju förklaringen till fantombilden vara att Max blev sedd vid fastigheten vid ett annat tillfälle än just exakt då mordet skedde. Antingen vid städning av hus/bevis/blodspår, eller så kanske han höll vakt då mordet skedde. Och därför finns hans DNA inte upphittat.

Han och H är ju grannar, och dessutom båda i fejd med Tor. Fiendens fiende är din vän som man säger.
Plus att H's pir är rakt nedanför Max hus, och Max lär ju knappast ha tillåtit bygget om de inte var åtminstone bekanta.

Kan Tor ha blivit vansinnig när grannarna ska till och sjösätta sina båtar?
När sjösätter man i Norrland?
Sista helgen i Maj?
Om 2005 var en kall vår så kanske allting drog ut på tiden dessutom hade bygget med piren/båthus precis blivit klar?
Maj var tydligen väldigt kall 2005: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/maj-2005-rikligt-regn-och-smygande-sommar-1.4384

Kan Jimmy A/Ragnar N med sin biologiske far ha varit med och byggt piren/svartbygget.
Blev Jimmy A också mördad då han visste för mycket om mordet i Brattås?
RN verkar dock klara sig.

Dessutom fyllde Max ex år denna dag som jag förstår.
Kanske var båthuset en slags present till flickvännen.

Att MGL med fru/flickvän(jag tror hon heter Mercedes) flyr med sin båt till Nattviken är inte alltför orimlig tanke, där ligger dom och trycker tills sent på natten och testar då bankomatkortet som ligger bara 300m från hamnen.
Max med fru återvänder hem på morgonen, samtidigt som GH åker på konferensen.
Fortfarande hade inga poliser anlänt till gården.
På kvällen den 1a Juni genomsöker MGL med fru boningshuset efter pappersbevis.

Kan GH ha åkt tidig morgon den 1a Juni för att befinna sig på konferensen den 2a Juni.
Den 2a Juni kommer artikeln ut i tidningen Allehanda, här var det snabbt jobbat.
Ola T var väl också skogsägare och reporter och väl bekant med Brattås.

Om mordet sker den 31a Maj var ju GH fortfarande hemma med sin fru som enda alibi.

2 veckor efter mordet flyttar GH.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-04-23 kl. 11:29.
Citera
2023-04-23, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är intressant!

Förs tyckte jag nog att RN som gärningsman i Brattås verkade lite väl långsökt men det finns många aspekter som faktiskt talar för att det är möjligt.

* mordvapnet
* undanröjandet av offren (dvs. släpandet)
* skorna (lysande av Kenny K att notera det)
* bankomaten nära hemmet
* möjligheten att RN cyklat dit/ev. var på rymmen

Det kan ju vara så att Tor/Gerd träffat på RN innan någonstans och de sagt något som RN uppfattat som kränkande. Gerd cyklade väl själv ofta mellan Härnösand och Brattås så särskilt långt bör det inte vara.

Han kanske även högg näsan av sin kompis Jimmy A i samband med mordet?
Hjälpte MGL och GH pojkarna att fly ?
Ni får 10.000kr om ni utför mordet på Tor.
Av någon anledning hamnar pengarna i Tors ficka.
Tor ansåg att det var hans pengar?

Kan det ha varit samma yxa som dräper Tor som sedan dräper Ragnars familj och som även hugger av näsan på bästa kompisen.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-04-23 kl. 12:14.
Citera
2023-04-23, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
ärligt talat vad yrar du om? om du ska rentvå GH med ett fullständigt idiotiskt ologiskt jämförande med Gerd får du fan komma med något mer!!

Kanske var en beställare och 2 utförare.
Det gick tyvärr inte övertala Tor och då fanns det bara en utväg.
Lura två ungdomar att utföra mordet, JA och RN.
Tyvärr råkade Gerd vara där den dagen.
Därav MGLs chock?

Kan det vara så enkelt att RN använder samma yxa två gånger, eller snarare 5 gånger, han kom i såna fall undan första gången och tänkte att det kanske gick att komma undan igen när han dräper familjen.

RN kan ha förvarat Tors yxa hemma om det inte fanns någon bra ställe att dumpa den på, alternativt sparat som en slags trofé.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-04-23 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in