2009-12-09, 21:57
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Låter trovärdigt åtminstone.
Nån som vet om det bara var Gerds bankomatkort som togs, försvann det något mer?

Om mördaren tog sig tid att byta kläder så känner jag att det är planerat, tror inte någon nybörjare skulle tänka på en sådan sak.

En intressant fråga som vi aldrig lär få något svar på, slog man ihjäl Tor och Gerd innan man sökte igenom huset?

Polisen har inte kunnat avgöra om något har försvunnit från gården. De enda det vet är att gården är genomsökt men att en större summa pengar missades/lämnades kvar.

Mördaren kanske hade överdragskläder på sig när han utförde morden, t ex blåställ.

Ja, intressant fråga. Kan det t o m varit så att mördaren genomsökte gården när paret inte var hemma och sedan blev överraskad?
Citera
2009-12-09, 22:21
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Polisen har inte kunnat avgöra om något har försvunnit från gården. De enda det vet är att gården är genomsökt men att en större summa pengar missades/lämnades kvar.

Mördaren kanske hade överdragskläder på sig när han utförde morden, t ex blåställ.

Ja, intressant fråga. Kan det t o m varit så att mördaren genomsökte gården när paret inte var hemma och sedan blev överraskad?

Hade mördaren överdragskläder på sig som han sedan tog av så låter det ju planerat.

Det som talar emot min ide är att paret hittades på olika platser, hade mördaren sökt något så hade det varit säkrare att ha dom på samma plats
Citera
2009-12-09, 23:33
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:

En teori

En kvinna avlider på naturlig sätt. Hennes make bestämmer sig för att läsa dagböckerna som hon lämnat efter sig. I dessa böcker beskriver hon otrohet och nämner älskaren vid namn - Tor. Maken väljer att hämnas...
Om inga spår finns från Tor till denna kvinna, så blir det svårt att hitta maken/mördaren.

Jag har svårt att tro att många vuxna kvinnor skriver dagböcker, och att gifta kvinnor skulle nämna otrohet i dem...Sedan verkar inte Tor vara någon som skulle vara otrogen, de verkade ju ha ett starkt förhållande och drog iväg till St:Petersburg osv.

Citat:
Maken/mördaren genomsöker Tors gård efter kopplingar till hans hustru. Kanske hittar han något, kanske inte, det är inget vi någonsin kommer att veta. För att sätta polisen på villovägar tar han Gerds bankomatkort. Det han missar är att det finns en större summa pengar i Tors byxor, vilket gör att polisen inte köper rånmordmotivet.

Intressant tanke. Om motivet till mordet gäller något annat än deras pengar så är det nog troligt att någon skulle ta gerds kort för att förvirra polisen. Men jag tippar åt att mordet är pengarmotiverat. Särskillt med tanke på skogsaffären osv.

Har polisen förresten rett ut om det skulle röra sig om mer än 1 mördare. Är det någon som tror det?
Citera
2009-12-09, 23:41
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Hade mördaren överdragskläder på sig som han sedan tog av så låter det ju planerat.

Jo,,,men de hade ju hittat fotspår från en sneaker-sko (addidas tror jag) i blodet. Rätt klumpigt att lämna sådana ledtrådar efter sig.

Och andra sidan, vare sig det är planerat eller ej, så har mördaren förmodligen blivit överaskad och med sannolikhet även skrämd(förmodligen av gerd eller någon bil utanför huset) och kanske tabbat sig lite. Gäringsmannen verkade ju bara ha lämmnat kropparna där de låg och inte försökt gömma/göra sig av med dem.
Citera
2009-12-10, 00:15
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsabellaJS
Jo,,,men de hade ju hittat fotspår från en sneaker-sko (addidas tror jag) i blodet. Rätt klumpigt att lämna sådana ledtrådar efter sig.
Nu ter sig det blodfria huset ännu knepigare, någon har klivit i blodet men inte ett spår i huset.

Citat:
Och andra sidan, vare sig det är planerat eller ej, så har mördaren förmodligen blivit överaskad och med sannolikhet även skrämd(förmodligen av gerd eller någon bil utanför huset) och kanske tabbat sig lite. Gäringsmannen verkade ju bara ha lämmnat kropparna där de låg och inte försökt gömma/göra sig av med dem.

Tor var delvis gömd inne i verkstaden i ladan vilket tyder på att han var den första att bli dödad.
Citera
2009-12-10, 00:21
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:

Tor var delvis gömd inne i verkstaden i ladan vilket tyder på att han var den första att bli dödad.

Jo precis, och gerd låg i öppningen, så hon har förmodligen gått och kollat efter honom och mördaren slog ner henne och lämmnade henne där hon var, sedan har han nog flytt omgående. Barbro hade ju hittat henne precis i dörröppningen.

Mördaren hade förmodligen slängt en filt på tor eller något liknande, när han hörde gerd komma fick han panik, gömde sig slog ner henne och flydde snarast när han lagt beslag på kortet. Förmodligen blev han uppskrämd av att hon kom in. Eller så var det något annat som skrämde honom, exempelvis utanför gården.
Citera
2009-12-10, 00:24
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Jo precis, och gerd låg i öppningen, så hon har förmodligen gått och kollat efter honom och mördaren slog ner henne och lämmnade henne där hon var, sedan har han nog flytt omgående. Barbro hade ju hittat henne precis i dörröppningen.

Mördaren hade förmodligen slängt en filt på tor eller något liknande, när han hörde gerd komma fick han panik, gömde sig slog ner henne och flydde snarast när han lagt beslag på kortet. Förmodligen blev han uppskrämd av att hon kom in. Eller så var det något annat som skrämde honom, exempelvis utanför gården.

Det känns så för mig med, men då återstår ju frågan vem som var in i huset.
Citera
2009-12-10, 00:46
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Det känns så för mig med, men då återstår ju frågan vem som var in i huset.

Jag tror hela ryss-idén inte är av något värde längre. Min gissning är någon byfåne i kretsarna som inte var särskillt bekant med Tor och Gerd, och som inte visste mer om dem än vart de bodde och att de förmodligen hade pengar.

Måhända kanske Tor exempelvis visste vem han var eller liknande, men jag tror inte att det är någon som de kände väl, då hade han nog inte utfört mordet på det där sättet.
Citera
2009-12-10, 09:28
Medlem
Ganska likt - eller vad tycker ni???

http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/240/829662_310_192.jpg

http://www.nsd.se/arkiv/2006/12/07/Sport/3525082/Skatteverket-Naturligtvis-%E4r-vi-intresserat.aspx
Citera
2009-12-10, 09:33
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Jag har svårt att tro att många vuxna kvinnor skriver dagböcker, och att gifta kvinnor skulle nämna otrohet i dem...Sedan verkar inte Tor vara någon som skulle vara otrogen, de verkade ju ha ett starkt förhållande och drog iväg till St:Petersburg osv.

Intressant tanke. Om motivet till mordet gäller något annat än deras pengar så är det nog troligt att någon skulle ta gerds kort för att förvirra polisen. Men jag tippar åt att mordet är pengarmotiverat. Särskillt med tanke på skogsaffären osv.

Har polisen förresten rett ut om det skulle röra sig om mer än 1 mördare. Är det någon som tror det?

Är motivet pengar så borde mördaren vara en återfallsförbrytare som begått nya brott sedan 2005.

Med min teori om hämndmotiv så kan det vara en vanlig hederlig medborgare som känner sig oförrättad och slår till en gång, för att sedan leva som tidigare.
Citera
2009-12-10, 14:38
Medlem
fuckthemonarkis avatar
trodde inte don vito var kapabel till dubbelmord
Citera
2009-12-12, 00:10
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Vad jag läst så är det Gerds ryggsäck som är det enda dom är säkra på försvann från platsen.
Vet inte om den återfunnits

Citat:
Har du någon källa på att det var i blodet, jag har för mig det var fotspår efter någon i huset.

Citat:
Jag tror hela ryss-idén inte är av något värde längre. Min gissning är någon byfåne i kretsarna som inte var särskillt bekant med Tor och Gerd, och som inte visste mer om dem än vart de bodde och att de förmodligen hade pengar.

Jag tror inte heller på ryssteorin, tror det ska ha varit något speciellt för ryssarna att följa efter paret hem.
Känns inte direkt som en otrohetsaffär åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in