2009-12-14, 05:19
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc

Jag vet inte om det är gemensamma dotter, jag utgick från det. Ja, som jag förstod det så är hon för närvarande boende på gården. Det är det jag tycker är så jäkla skumt, men som sagt, alla anhöriga och de som bor nära är förmodligen redan topsade.

Tor hade två döttrar sen tidigare och flyttade efter skilsmässa ut till gården i brattås (vilket jag har för mig jag läste någonstans var hans föräldrahem)
Gerd hade två söner sen tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc

Intressant, hoppas de kommer nåt steg längre.
Förresten, visst var mordvapnet inte hittat än?

Citat:
Ursprungligen postat av Perception

Nej vapnet är inte hittat (om dom ens vet vad det är), förmodligen tror dom det är en yxa, men har varit prat om slägga också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article291212.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Slogs ihjäl med slägga
HÄRNÖN

En stor, blodig slägga står lutad mot stallväggen.

Här inne slogs Tor Öberg, 70, för sitt liv.

-Tor var en stark karl, han gav sig inte i första taget, säger en av Tors jaktkamrater till Aftonbladet.

Nån som vet om undersökningarna av släggan gav något?

Nån som hört något mer om detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article291215.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
En man och en kvinna i en gammal bil jagas efter dubbelmordet i Brattås.

Flera personer såg paret i trakten dagen innan Gerd Wiklund, 67, och Tor Öberg, 70, hittades ihjälslagna.

Mannen och kvinnan uppträdde så märkligt att flera säger att båda tycktes vara påverkade av något.

Tycker ju åtminstone det borde sagts något om dessa personer hittats och isåfall avförts
Citera
2009-12-17, 22:49
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor

Har du någon källa på att det var i blodet, jag har för mig det var fotspår efter någon i huset.
.

Nej, jag bara antog att det var blod, jag läste artikeln om fotspåren för länge sedan förmodligen 05 -06. Så du har nog mycket väl rätt.
Citera
2010-01-21, 13:50
Medlem
Kenny Kuks avatar
Och nu har hela utredningen dött igen, eller? Uppenbart att fantombilden inte har gett något klockrent spår.
Citera
2010-03-22, 21:46
Medlem
karlinges avatar
någon uppdatering?
Citera
2010-04-03, 12:07
Medlem
Om det inte var någon Härnösandare så är det lite konstigt att de var kvar i stan så många timmar. De använde ju inte bankortet förrän på kvällen och det i automaten vid försäkringskassan som ligger bara några meter från E4.
Citera
2010-04-05, 12:30
Medlem
För mig låter det som två möjliga motiv:

1. Hämd

eller:

2. Arv

I det första fallet är fältet öppet för mängder av scenarion. Vad jobbade exempelvis Tor med innan han blev pensionär? Någon som vet?

I det andra fallet blir det mer konkret. Tor och Gerd hade träffats. Någon arvinge blev rädd för att mista gården som arv. Kanske hade de fått veta att Tor och Gerd tänkte gifta sig och dela upp arvet mellan sina respektive barn. De dräpte paret och sökte igenom huset. Det som de hittade var parets testamente.
Citera
2010-04-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottarshog
För mig låter det som två möjliga motiv:

1. Hämd

eller:

2. Arv

I det första fallet är fältet öppet för mängder av scenarion. Vad jobbade exempelvis Tor med innan han blev pensionär? Någon som vet?

I det andra fallet blir det mer konkret. Tor och Gerd hade träffats. Någon arvinge blev rädd för att mista gården som arv. Kanske hade de fått veta att Tor och Gerd tänkte gifta sig och dela upp arvet mellan sina respektive barn. De dräpte paret och sökte igenom huset. Det som de hittade var parets testamente.

Glömde en detalj i fall 2 ovan: Självklart har de då använt sig av unhyrda mördare. Annars hade de åkt dit för länge sen med tanke på polisens topsningar.
Citera
2010-04-06, 23:05
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Om han hade velat ha säkerhet så är väl ändå en äldre kvinna det sämsta valet av säkerhet.

Tor kanske var ute efter moraliskt stöd? Ponera att han hade ett inplanerat möte som han misstänkte kunde bli obehagligt, men inte hade anledning att tro skulle vara direkt farligt (typ med en sårad släkting eller missnöjd affärsbekant). Det skulle ligga nära till hands att be sin särbo sedan många år att komma ut till en för att vara ett stöd. Sedan visar det sig att de missbedömt situationen grovt och mötet spårar ur till mord.

Det som talar emot det är i och för sig att Gerds besök verkar ha varit rätt spontant. Hon skulle ju egentligen ha varit barnvakt.

Ytterligare en fundering: Det är väldigt sällan, om ens någon gång, som jag har hört att polisen skulle spekulera i en oförätt som ligger 30-40 år tillbaka i tiden som mordmotiv. Ytligt sett borde det finnas en handfull andra motivbilder som framstår som troligare. Vilket får mig att undra om det inte finns ytterligare saker som pekar i den riktningen, som polisen inte gått ut med.
Citera
2010-04-07, 11:24
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Och nu har hela utredningen dött igen, eller? Uppenbart att fantombilden inte har gett något klockrent spår.

Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
någon uppdatering?

Jag har för mig ett vittne hörde av sig efter fantombilden och polisen ansåg detta som ett bra spår, men verkar inte blivit något mer. Länge sen jag hörde något nu.

Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Om det inte var någon Härnösandare så är det lite konstigt att de var kvar i stan så många timmar. De använde ju inte bankortet förrän på kvällen och det i automaten vid försäkringskassan som ligger bara några meter från E4.
Nu är jag inte mördare eller på något sätt brottsling själv, men borde inte de bästa sättet vara att ligga lågt, vara kvar på orten och ta sig iväg lungt och sansat istället för att fly hals över huvud?

Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Tor kanske var ute efter moraliskt stöd? Ponera att han hade ett inplanerat möte som han misstänkte kunde bli obehagligt, men inte hade anledning att tro skulle vara direkt farligt (typ med en sårad släkting eller missnöjd affärsbekant). Det skulle ligga nära till hands att be sin särbo sedan många år att komma ut till en för att vara ett stöd. Sedan visar det sig att de missbedömt situationen grovt och mötet spårar ur till mord.
Mycket möjlig teori, men känns inte som det skulle kunna vara det riktigt, men ändå fullt möjligt.

Citat:
Det som talar emot det är i och för sig att Gerds besök verkar ha varit rätt
spontant. Hon skulle ju egentligen ha varit barnvakt.

Precis, en annan sak är ju att knappt något saknas, var väl bara en ryggsäck som försvann, känns som det inte var direkt planerat.

Citat:
Ytterligare en fundering: Det är väldigt sällan, om ens någon gång, som jag har hört att polisen skulle spekulera i en oförätt som ligger 30-40 år tillbaka i tiden som mordmotiv. Ytligt sett borde det finnas en handfull andra motivbilder som framstår som troligare. Vilket får mig att undra om det inte finns ytterligare saker som pekar i den riktningen, som polisen inte gått ut med.

Har dom spekulerat i en så pass gammal oförätt i de här fallet?
Jag tycker det är lite långsökt, men visst det beror ju också på vad det är oförätt, finns säkert många som vill ge igen så länge förövaren lever.
Citera
2010-04-07, 11:31
Medlem
Targenors avatar
Vilka personer är det som uppehållit sig på mordplatsen i Brattås den senaste tiden, varav en ska ha fotograferat bostadshus, ladugård och omgivningar?

http://allehanda.se/start/harnosand/1.1439471-vilka-har-besokt-mordplatsen-i-brattas-

Verkar som utredningen legat lite nere, eller jag kanske misstolkar detta

Citat:
I och med att snön smälter bort hoppas Härnösandspolisen på en nystart i Brattåsutredningen. Polisen ska återvända till brottsplatsen i Brattås, utanför Härnösand, där paret Tor Öberg och Gerd Wiklund mördades för snart fem år sen.
http://lund.lny.se/mordutredningen-i-brattas-fortsatter-nar-snon-smalter-141683/
Citera
2010-04-08, 01:40
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Har dom spekulerat i en så pass gammal oförätt i de här fallet?
Jag tycker det är lite långsökt, men visst det beror ju också på vad det är oförätt, finns säkert många som vill ge igen så länge förövaren lever.

En polis antydde något i den stilen i en av artiklarna som det länkats till. Det verkade inte som att han syftade på en specifik händelse eller så, men jag tyckte det var lite konstigt att alls nämna det, då det precis som du säger, normalt skulle betraktas som långsökt.
Citera
2010-04-09, 00:04
Medlem
Citat:
En polis antydde något i den stilen i en av artiklarna som det länkats till. Det verkade inte som att han syftade på en specifik händelse eller så, men jag tyckte det var lite konstigt att alls nämna det, då det precis som du säger, normalt skulle betraktas som långsökt.

En oförrätt mot någon, varför inte en "oäkting" som Tor försummat och som tog sin hämnd? Eller någon som Tor saboterat för för decennier sedan som nu tog sin hämnd? Scenarierna är många. Varför hade Tor en stor summa pengar i fickan? Hade han tänkt betala sig ur ett problem? Spårade mötet ur och gärningsmannen slog till?
Detta faller under hämndteorin.

Men uppgifter finns också om att mördaren/mördarna ska ha sökt igenom huset, som om de letat efter något speciellt. pengar var det inte, de låg kvar i Tors ficka, såvida de inte utgick från att de inte kunde finnas där såklart.

Men arvsteorin är annars intressant här, för om det inte var pengar de letade efter så var det något annat. Kanske var det ett arvebrev de sökte och fann, och som sedan togs med och förstördes.

Frågan är: utförde de dådet själva? Jag vet inte om polisen tror sig ha mördarens/mördarnas DNA? Har de det är ju frågan om de lejde någon att utföra dådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in