2026-04-12, 20:25
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Inte mycket nytt som ramlat in om MGM under helgen? Verkar vara en riktig enstöring. Med tanke på hur många ställen han bott på borde han väl satt fler avtryck.

Eller så är det just det. Så fort han blivit ett mer bekant nylle och folk kan tänkas veta mer om honom har han dragit vidare. Fyra olika adresser i Katrineholm efter Härnösandsåren. Alltid samma anonyma hyreskaserner. Som i en cirkel runt stan.

Avstickare till Hede 2022. Givetvis då bosatt i den där obligatoriska miljonprogramskåken man hittar även i småhålor. Samma typ av boende i Östersund ett år senare.

Verkar vilja hålla sig undan men är inte typen som sätter sig i en stuga i skogen. Vill kunna dra vidare utan krångel. Uppenbarligen inte heller storstadstypen.

Flyttradien alltid densamma. Studier i Halmstad. Kan väl inte ha varit för en utbildning som inte finns på närmare håll? Härnösand samma sak. Vi snackar Komvux. Jämtland-Härjedalen. Vad gör han där?

Alltid 40-60 mil från hemtrakterna i Sörmland. Verkar ha ett behov av att komma bort. För att det händer saker i hans liv? Eller just för att inget annat händer?

Håller inte med dig. Till att börja med har han bott i K-holm mestadels av sitt vuxna liv. En håla som under samma tidsperiod haft ca 20k invånare. Centralorten är ungefär en 5 km på alla ledder. Absolut att han i någon mån är "anonym" givetvis, men du är inte "anonym" i typ Stockholms-innerstads-bemärkelse i en såpass liten håla. Bor själv i en håla med ca. 20k invånare, och alla känner i någon mån till alla, på gott och ont. Så även om han flyttade från ett hyresområde till ett annat i K-holm, så skulle han ändå stöta på personer som åtminstone till utseendet allra minst, kände till honom, även i det nya området. För att alla handlar i samma butiker, promenerar i samma områden etc. etc.
Citera
2026-04-12, 20:27
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ja, det blir så klart väldigt långsökt. Skulle i så fall vara om de fått matchning på annat dna än det som avsatts på byxorna. För det har väl inte bekräftats? Det går att tänka sig att han varit på gården av andra skäl. Långsökta så klart, men inom rimlighetens gränser.

Och ja, vad gör han i Härnösand på övertid? Läser knappast på Komvux i tre år. Anledning att söka sig därifrån har han ju också.

Men om han hade samröre med buset i stan känns det som att vi skulle veta det vid det här laget. Och han skulle rimligtvis sökt sig bort från de kretsarna efter Brattås.

Polisen har iaf bara gått ut med ett DNA-fynd. Jag frågade en f d arbetskamrat som är rätt kunnig på släktforskning. Hon trodde inte att det finns mer DNA-fynd. Enligt henne skulle sökinsatsen i släktforskningsarkiven avsevärt ha försvårats och fördröjts om så varit fallet. Hon kan naturligtvis ha fel. Jag är inte kompetent nog i frågan för att bedöma det men jag vet att hon är duktig och har hållit i många utbildningar i släktforskning.

När det gäller din övriga frågeställning känns det helt klart märkligt att ingen verkar minnas något om honom. Det borde rimligtvis finnas klasskamrater, lärare, grannar etc som kommit i kontakt med honom. Härnösand är därtill ovanligt litet för att vara en residensstad. Man borde m a o synas lättare där. Men polisen har kanske mer info än vad vi vet. Vi får avvakta utvecklingen.
Citera
2026-04-12, 20:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det har jag dessvärre ingen aning om. Vi får anta att polisen just nu jobbar hårt med att kartlägga hans tid i Härnösand. Där någonstans måste svaret ligga.

Om jag tillåts komma med en gissning misstänker jag att han ensam i främmande landsända hamnade i dåligt sällskap och kom in i drogsvängen.

Brutaliteten i dådet pekar väl också i riktning mot empatilöshet i drogrusets tecken. Droger skulle också kunna tjäna som en förklaring till alla motsägelser på brottsplatsen.
Det fetade kan jag hålla med om. Sen bete tusan om jag tror att jj var kapabel att begå ett sådant brutalt dåd, eller ens hamna i missbruk. Hade han råkat in i missbrukarkretsar borde han väl ha blivit igenkänd av någon, och kanske även av polisen.
Citera
2026-04-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Rimligt, men GW var den som hängde upp sig på huggkubben.

Gw har haft fel i nästan allting
Citera
2026-04-12, 20:37
Medlem
Citat:
Polisen har iaf bara gått ut med ett DNA-fynd. Jag frågade en f d arbetskamrat som är rätt kunnig på släktforskning. Hon trodde inte att det finns mer DNA-fynd. Enligt henne skulle sökinsatsen i släktforskningsarkiven avsevärt ha försvårats och fördröjts om så varit fallet. Hon kan naturligtvis ha fel. Jag är inte kompetent nog i frågan för att bedöma det men jag vet att hon är duktig och har hållit i många utbildningar i släktforskning.

När det gäller din övriga frågeställning känns det helt klart märkligt att ingen verkar minnas något om honom. Det borde rimligtvis finnas klasskamrater, lärare, grannar etc som kommit i kontakt med honom. Härnösand är därtill ovanligt litet för att vara en residensstad. Man borde m a o synas lättare där. Men polisen har kanske mer info än vad vi vet. Vi får avvakta utvecklingen.

Kanske inte så troligt men säg att det dna som testats är ett som inte går att direkt koppla till brottet. De har kört på det enda som duger. Och fått träff på ett avtryck som satts någonstans i förrådet. MGM kan säga att han var där vid ett tidigare tillfälle.
Citera
2026-04-12, 20:39
Medlem
Citat:

Det är annars ganska vanligt att personer som begår helt bestialiska dåd var tystlåtna och "anonyma" under sin skoltid. Det var väl inte precis så att Rickard Andersson i Örebro stack ut bland sina skolkamrater? Och hur var det med mannen som gick under radarn så länge fastän han hade mördat en liten pojke och en 56-årig kvinna?
Citera
2026-04-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller inte med dig. Till att börja med har han bott i K-holm mestadels av sitt vuxna liv. En håla som under samma tidsperiod haft ca 20k invånare. Centralorten är ungefär en 5 km på alla ledder. Absolut att han i någon mån är "anonym" givetvis, men du är inte "anonym" i typ Stockholms-innerstads-bemärkelse i en såpass liten håla. Bor själv i en håla med ca. 20k invånare, och alla känner i någon mån till alla, på gott och ont. Så även om han flyttade från ett hyresområde till ett annat i K-holm, så skulle han ändå stöta på personer som åtminstone till utseendet allra minst, kände till honom, även i det nya området. För att alla handlar i samma butiker, promenerar i samma områden etc. etc.

Bra poäng
Citera
2026-04-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskskalle
Hon flyttade även in i huset efter morden. Jag tror att många hade haft svårt att göra det pga det otäcka som hänt och att det finns en dubbelmördare där ute. Huset ligger ju ganska avskilt.

Men det kanske inte är så svårt om hon har något med saken att göra 🤷‍♀️

På nedan länk

https://coldcases.se/dubbelmordet-i-brattas-2005/

står det: "En av Norrlands äldsta städer. Hit och till Brattås flyttade Tor Öberg i början av 70-talet efter att han köpt sin fars gård. Tor var en frånskild man med två vuxna döttrar, Inger och Barbro."

Hans dotter Barbro ville nog behålla gården inom släkten.
Citera
2026-04-12, 20:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Dessutom kan vi vara ganska säkra på att endast en uppsättning avvikande DNA återfunnits på mordplatsen. Hade det funnits mer skulle sökinsatsen i släktforskningsdatabaserna komplicerats rejält. Alltså kan vi med tämligen stor säkerhet anta att JJ var den enda mannen på platsen förutom Tor.
Tror inte man ska vara så säker på att det inte fanns någon mer man där. Om någon annan slog ihjäl de båda, endast befann sig utomhus och i ladan, inte tog i de döda, och direkt lade ifrån sig mordvapnet i t ex en bil, ser jag inte hur den personens DNA skulle ha fastnat någonstans på platsen.

Visst, vi vet inte mycket om den nu häktade, men med det lilla som är känt tycker jag inte inte att hans personlighet talar för att han slagit ihjäl någon på det sättet. Inte heller att han har planerat dådet. Snarare att han lockats eller lurats med och fått ta hand om släpjobbet.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-04-12 kl. 20:46.
Citera
2026-04-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Vaddå "detta mord"...Är du efterbliven eller?
Ingen mördade Jimmy Aldrin, pundaren mördade sig själv med heroin. Det har stått klart hela tiden. Det är bara pundarens föräldrar och en o annan efterbliven foliehatt som ifrågasätter detta.
våra dina ord ditt jävla grottmongo. Norrlandspolisen är ett jävla inkompetent släkte poliser som mycket väl kan missat här med.
Citera
2026-04-12, 20:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Fyra olika adresser i Katrineholm efter Härnösandsåren.

Efter Härnösand har JJ varit skriven på åtta olika adresser i Katrineholm.
Citera
2026-04-12, 20:47
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tror inte man ska vara så säker på att det inte fanns någon mer man där. Om någon annan slog ihjäl de båda, endast befann sig utomhus och i ladan, inte tog i de döda, och direkt lade ifrån sig mordvapnet i t ex en bil, ser jag inte hur den personens DNA skulle ha fastnat någonstans på platsen.

Det finns inga främmande fotavtryck förutom en uppsättning manliga fötter samt 38an. Om flera personer rört sig kring mordplatsen borde det ha lämnat den typen av spår efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in