2022-12-25, 11:31
Avslutad
Alternativt var det en strid mellan Tor och Jimmy A.
Tor kanske fick in en sving på JAs näsa.
Sedan kommer medhjälparen och dräper Tor och räddar Jimmy.
Medhjälparen måste sedan även tysta Gerd då hon känner igen gärningsmannen.
Den äldre medhjälparen måste sedan tysta Jimmy då Ja inte var att lita på.
Dom kör till hans lägenhet där han ger JA en kraftig överdos och slår sönder lägenheten.
Den äldre söker sedan igenom huset på egen hand.
Kan mycket väl vara ledaren för drognätverker som sökte bevis i Tors pärmar.
Möjligen finns det en till person inblandad, det var minst 2 personer på plats men kanske fanns det även en tredje person.
Efter morden så splittras nätveket upp och flyttar till olika platser i landet där dom kan fortsätta verksamheten.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-12-25 kl. 11:34.
Citera
2022-12-27, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jäkla bra funderingar du sätter igång i min hjärna. Jag tror vi tillsammans kan bena ut detta i tråden.
Det konstiga när jag ser dina ord framför mig är att jag får en sån konstig bubblande känsla i kroppen att de var minst fyra på plats. Och det inte alls gick till som Gw sa om vedkubben. Utan de tillsammans ger sig på en 70 årig man och försöker pressa honom till något. För att det inte ska låta för mycket så lurar/drar de in honom i ladan och stänger dörren.

Där misshandlar de honom utan att få det som vill. (dokumenten?)
Då inser de att läget nu är katastrofalt illa och bestämmer sig för att mörda i kallt blod för att komma undan.
Konstigt att de bara hittar 2 olika skor. Kan alla män ha samma typ Reebook 45 or?

Undra vilket dokument kan ha sånt värde för dem?

Om mordet var planerat är det minst sagt smart om alla använder samma typ av skor. Kanske någon typ av båtskor.
Intressant med teorin om 4 personer.
JA, militären, konstnären och Lampan.
Tor hade något dom alla ville ha tillbaka.
Citera
2022-12-30, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Beträffande Hemmansägaren Tor Öb*rg.

Det dåvarande motivet, till den grova misshandeln samt mordet på den då 70-åriga
Hemmansägaren Tor Öb*rg, är absolut dolt i mörkret.

Kan det verkligen ha funnits en koppling till att Hemmansägaren Tor Öb*rg sysslade med någon form av narkotikaförsäljning ? ..............

Mvh/
@JokerMannen

Om man vill förvara hemligheter gör man inte det på sin egen gård, möjligen hos en granne.
Kan Tor varit ovetande om vad som fanns på hans gård?
Alternativt så blev Tor utköpt ur nätverket och gärningsmännen ville ha tillbaka sin information.

Iaf om värdet/innehållet i dokumenten.
Eller så var Tor fullt medveten och satte press på gärningsmannen.
Därav 10.000kr i hans ficka.

Om Tor satt på viktig information så kan det ha varit skäl att döda honom.
Inget blev stulet hos Tor, bara Gerds handväska(villospår) och Tors pärmar.

Jag tror gärningsmännen sökte något och dom hittade det.

Inte omöjligt att gärningsmännen skuggat Tor på hans resa i St Petersburg och vad han hade för förehavanden där.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-12-30 kl. 09:05.
Citera
2022-12-30, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Men jag ger mig gärna i yxdiskussionen. Jag tyckte bara det lät logiskt att skogshuggarens mordredskap blev en yxa.

Men som bonde själv så tycker jag att en av de största gåtorna är varför Tor år 2005 fortfarande klöv ved med yxa när det finns så bra vedklyvar (och skruvar om han tycker klyven går för sakta).

Men endel gamla gubbar älskar fysiskt arbete. En granne till mig tyckte det var kul och bra motion att handgräva diken ända långt över 70 års åldern.

Fast jag tror nog Tor ville slå ur sig lite ilska just den här dagen när han högg ved.

Hade inte den röda bilen varit synlig flera dagar? Kanske de var dit en gång och Tor inte var hemma?
Eller så bestämde de någon dag innan att de skulle gå och kolla på byggplatsen tillsammans?

Skulle det kunna vara så att medan Tor var på semester skyndade grannarna på med bygget av pirerna. Tor hade naturligtvis dokumenterat bygget och kanske tagit foto på före och efter.
När han kom hem från semestern var bygget klart.
Volvons ägare kan mycket väl ha spionerat på om Tor kommit hem.
Jimmy A kan mycket väl ha jobbat åt knarkförsäljarna.
Det kanske väntades någon leverans den dagen Tor, Gerd och Jimmy A blev mördad.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-12-30 kl. 11:06.
Citera
2022-12-30, 15:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abGKp7/knarkharva-skakar-marbella-svensk-affarsman-pekas-ut

Var nog detta dom höll på med i Brattås.
Citera
2022-12-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Hon borde ju snarare ha sålt gården om hon mördat sin far, jag tror att hon som oskyldig kan bo kvar på gården. Dom skyldiga flyttade från Brattås.

Förstår din tanke, men det har hänt att folk bott kvar
Citera
2022-12-30, 23:55
Medlem
MGL whacked himself. BOOM mystery solved.
Citera
2022-12-31, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jelo

What???
Citera
2022-12-31, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jelo

Då tar han sanningen med sig i graven, om det inte finns något erkännande och det spär bara på mina misstankar om dom övriga inblandade.
Det är ju lätt att få något att se ut som ett självmord??

MGL registrerades som avliden 2022-12-20.

Tors ex-granne

Det är ju knappast så att polisen var det här nätverket på spåren.

Man får hoppas polisen utreder dödsfallet men det är ju tveksamt.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-12-31 kl. 09:56.
Citera
2022-12-31, 11:16
Medlem
Om man ser fantombilden jämte en konstaterad bild på MGL och inte ser att det är samma person bör man ansöka om ledarhund och blindkäpp.
Citera
2022-12-31, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rollyoureyes
Om man ser fantombilden jämte en konstaterad bild på MGL och inte ser att det är samma person bör man ansöka om ledarhund och blindkäpp.

Finns nog en anledning att han flyttade till Skåne efter morden, däremot borde ju den andra grannen ha känt igen fantombilden. Eller så var MGL rädd för den andra grannen.

Om du vill tysta någon så gör man det genom att få det att se ut som ett självmord precis som med Jimmy Aldrin.
Citera
2022-12-31, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rollyoureyes

Det hade nog varit något för den gamle konstapeln som ledde fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in