2009-05-15, 21:18
Medlem
Hejsan!

Läser på gymnasiet och har haft eget boende med allt vad det innebär under ett par års tid.

Nu är det så att jag mer eller mindre har sagt upp bekantskapen med mina föräldrar, vilket också gjort att de försöker "straffa mig" genom att strypa pengarna som jag tidigare fått från dem.

Jag har hört att föräldrarna är "skyldiga att försörja" sina barn under deras gymnasietid, har dock ingen källa och är osäker på detta.

Så till frågan/ ämnet att diskutera:

Vad kan jag göra för att få ut pengar från dem?

Tillvägagångssätt spelar ingen roll så länge det är lagligt, hade ni varit i min situation hade ni förstått hur jag känner.
(Alltså undanber jag mig moraliska diskussioner, jag har inga problem att inte bli vän med dem mer.)

Har sökt men ej funnit svar.

För er som tror att jag är ny här och börjar med att starta jobbiga trådar kan jag förklara att jag endast startat detta kontot för att inte behöva vika ut mitt privatliv på flashback.
För er som inte undrar behöver jag inte förklara någonting.

Hoppas på många och givande svar.
Jag sitter inte i skiten ekonomiskt sätt, vill bara göra ett försök att "sätta" dem på plats.

MVH/
Kontrollbehov
Citera
2009-05-15, 21:28
Medlem
WrongTurn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollbehov
...
Jag har hört att föräldrarna är "skyldiga att försörja" sina barn under deras gymnasietid, har dock ingen källa och är osäker på detta.
...

Ja, de är skyldiga att försörja dig tills du fyller 21.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...B6rjningsplikt
Citera
2009-05-15, 21:36
Moderator
blomvattnares avatar
De är skyldiga att försörja dig, men du kan inte kräva att de bekostar ett eget boende åt dig. De kan alltså begära att du flyttar hem igen om du vill ha försörjning.

Du skriver inte varför du har eget boende. Bor du långt ifrån dina föräldrar? Finns motsvarande utbildning i så fall på din hemort; dvs där föräldrarna bor?
Citera
2009-05-15, 23:23
Medlem
Anledningen till mitt egna boende var pga att transport till skolan var ett problem innan. Nu när jag har körkort osv är inte transport ett problem, istället är relationen ett stort hinder för att flytta hem. Tack för snabba svar, några fler tips/idéer till mina ekonomiska framsteg? (=
Citera
2009-05-15, 23:44
Moderator
blomvattnares avatar
Om du trots allt har relativt nära till skolan blir det nog svårt att få hjälp någonstans.
Jag tycker att du ska gå till skolans SYO-konsulent och rådgöra med denna. Säg som det är och fråga om det finns några förslag.

Visst kan du kontakta socialtjänsten och fråga om de kan tänka sig att hjälpa dig, men troligen kommer de att säga att du måste flytta hem igen. Där brukar man bara få hjälp som ung och/eller studerande om det är grava missförhållanden i hemmet. De gör en utredning där de även talar med föräldrarna.

Jag förstår om det känns surt, men tyvärr kan det nog bli svårt. Uppdatera gärna tråden; jag är lite nyfiken på om det löser sig och i så fall hur.
Citera
2009-05-15, 23:47
Medlem
Du har fått svaret.

De har försörjningsplikt för dig vilket innebär att de ska hjälpa dig ha möjlighet till tak över huvudet och mat i princip. Att de tillåter dig att bo hos dom och ser till att det finns mat i kylen räcker. Om du väljer att ordna boende på annat sätt så står det dig fritt då du är myndig.

Om ekonomin är ett problem så skaffar du dig ett jobb. =)
Citera
2009-05-17, 06:12
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst kan du kontakta socialtjänsten och fråga om de kan tänka sig att hjälpa dig, men troligen kommer de att säga att du måste flytta hem igen. Där brukar man bara få hjälp som ung och/eller studerande om det är grava missförhållanden i hemmet. De gör en utredning där de även talar med föräldrarna.
.

De kommer att ge dig kalla handen och säga åt dig att flytta hem.
Citera
2009-05-25, 00:20
Medlem
Ursäkta att svar dröjt...
Angående ekonomin så är den inget problem för mig då jag har mina inkomster, anledningen till tråden var mer för att få reda på hur jag kan "sätta dit dem" osv...

Senaste inlägget: de kan inte och kommer inte kunna säga åt mig någonting.

Tack för hjälpen än så länge och säg gärna till om ni kommer på några fler idéer =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in