2009-05-15, 15:04
Medlem
Tobauntas avatar
Jag är helt ny med linux och installerade ubuntu här om dagen och försöker att dela ut en mapp från de som tidigare var D: hårddisken men den säger att jag inte är ägaren för den.

Exakta felmeddelandet jag får när jag försöker dela ut den är:

"net usershare" returnerade fel 255: net usershare add: cannot share path /media/disk/Serier as we are restricted to only sharing directories we own.
Ask the administrator to add the line "usershare owner only = false"
to the [global] section of the smb.conf to allow this.

Har tittat runt på internet efter lösningar men har inte hittat någon som hjälpt mig.
Citera
2009-05-15, 15:07
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaunta
Ask the administrator to add the line "usershare owner only = false"
to the [global] section of the smb.conf to allow this.

Precis som det står löser du problemet genom att lägga till raden "usershare owner only = false" under [global] i filen smb.conf, förmodligen mer exakt /etc/samba/smb.conf.
Citera
2009-05-15, 15:14
Medlem
Tobauntas avatar
hmm de va simplare än ja trodde då. (Tack) men hur ändrar man ägare på en mapp då? allt står ju som ägare "root" vilket gör att man inte kan ändra rättigheter etc.
Citera
2009-05-15, 15:21
Medlem
Albert.Ds avatar
sudo chown -R kalle.kalle /media/disk/Serier

Där kalle:kalle är ditt användarnamn + gruppnamn.
Citera
2009-05-15, 15:21
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
hur ändrar man ägare på en mapp då? allt står ju som ägare "root" vilket gör att man inte kan ändra rättigheter etc.

Vet inte om Ubuntu har något GUI som underlättar för dig men prova helt sonika högerklicka på filen/mappen och hoppas på att det finns något om rättigheter under properties eller liknande flik. Annars är det chown i terminalen som gäller via "chown -R användare fil/mapp". chown kräver naturligtvis att du använder sudo när du försöker beröva root på sina filer.
Citera
2009-05-15, 15:26
Medlem
Tobauntas avatar
de e de spåret ja har vart inne på oxå när ja har kollat runt men har inte fått de att fungera. men då vet ja att de e rätt spår så de e bara att ja fortsätter försöka.. tack för hjälpen

en sista sak då.. går det inte att förena 2st hdd till en stor? har 2st 250gb hdd i datorn och allt som ligger under "filsystem" hdd verkar lättare att komma åt. svårt att förklara hur ja menar.
Citera
2009-05-15, 16:40
Medlem
Citat:
en sista sak då.. går det inte att förena 2st hdd till en stor? har 2st 250gb hdd i datorn och allt som ligger under "filsystem" hdd verkar lättare att komma åt. svårt att förklara hur ja menar.
Det låter som det är RAID som du pratar om. Men då får du nog installera om
Citera
2009-05-15, 16:51
Medlem
Tobauntas avatar
ok tack så mycke alla för alla svar..
Citera
2009-05-15, 18:01
Medlem
Ödlans avatar
Citat:

Jag tycker snarare det verkar som att du är ute efter att slå samman två diskar till en partition. Det du kan göra är att sätta samma mount point på båda dina diskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in