Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Hallå
Hoppas att någon här kan ge mig rekommendationer om böcker som behandlar sufismen. Någon som har bra tips?
Särskilt intresserad av böcker som tar upp nafy och ithbat inom sufismen.
Böcker som explicit tar upp denna dualism vet jag inget om, men eftersom det är en del av melamisufismens extrema meditativa desidentifikationsprocess så rekommenderar jag dig att studera dessa. Dvs. Melami är en särskild sufilära som går ut på radikal självkritik och anses, paradoxalt nogi vissa fall som en elitorden för övriga mästarsufier. Paradoxalt eftersom melamisufierna oftast förminskar sig själv och sin betydelse, upphöjning och helighet. De identifierar sig hellre med de allra mest utstötta. Samtidigt brukar de säga att den som har mest makt visar det inte, eller behöver ens visa det. Tord Olsson, lundaprofessorn, har skrivit något om melamisufism, Ask Gasi, doktorand, skriver på en avhandling som handlar om melamisufier i Bosnien. Kabir Helminsky, Melami- och Mevlevisufisheik, har också skrivit litet om detta. Inspirations: On the Path of Blame av Badr Al-Din Mahmud Ibn Qadi Simawnah behandlar ämnet mer explicit.