Okej, nu har det gått ett år sedan min operation. Jag tänkte berätta lite om hur jag har det idag.
Vad ska man säga, nöjd eller missnöjd, jag vet inte.
I stort sett är jag väl nöjd, men jag har drabbats av en mängd problem som jag inte hade innan jag opererade mig. Om dessa beror på operationen, mitt arbete eller en kombination vet jag inte.
Jag ser väldigt bra, inga problem så långt. Däremot lider jag av torrhet i ögonen, vilket gör att de blir röda och irriterade väldigt lätt. På natten/morgonen kan jag vakna och öppna ögonlocken, bara för att konstatera att de sitter fastklistrade i ögongloben. Det kan smärta en del när de "lossnar".
Att ögonen är chict narkomanröda är inte heller så praktiskt. Tidigare använde jag mycket ögondroppar, men jag har slutat med det, för jag tror att man blir lika beroende av det som till exempel hudkrämer.
Vidare har jag smärre halofenomen när det är mörkt, särskilt på ena ögat, tänker bara på det när jag ser på tv och det är textat, då remsan har blurr utanför åt ena hållet, svårt att förklara. Det är hur som helst trivialt i sammanhanget.
Jag är också väldigt ljuskänslig och går oftast med solglasögon, på mitt arbete har en del lysrör tagits bort runt min plats för att minska ansträngningen. Numer har jag också terminalglasögon när jag sitter framför datorn, även det för att minska ansträngningen av att läsa text på skärmen. Jag drabbades lätt av huvudvärk innan, men det har gått över sedan jag började med dem.
Det bör tilläggas att samtliga mina symptom kan bero på annat än laserkirurgin, men det är lätt att dra paralleller.
Till exempel, är CVS (Computer Vision Syndrome) något som jag har samtliga symptom för. Om jag har det, kan man förstås fundera på ifall jag har fått det på grund av att operationen gjort ögonen mer känsliga.
Här är lite information om CVS:
http://www.doctorergo.com/
Nu låter det här som att jag har jättestora problem och ångrar min operation, men så är faktiskt inte fallet. Jag upplever inte problemen som så stora att de hindrar mig i min vardag. Jag har däremot en del synpunkter på hur refraktiv laserkirurgi marknadsförs och hur lite information man får innan man lägger sig på operationsbordet. Det går alldeles för fort och man ställer alldeles för få frågor till patienten.
Hela min procedur, inklusive information, gick på 40 minuter från att jag kom till mottagningen (Nya Ögon). Det är på tok för lite.