2011-02-27, 15:03
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag har inte påstått att vår moral skulle ha kommit någon annanstans ifrån än oss själva. Jag har inte pratat om något övernaturligt överhuvudtaget.

Hur som helst, just det här "mercykill-argumentet" är väldigt vanligt bland ateister. Alltså den här upplevelsen av att man på något sätt gör världen och barnen en tjänst genom att verka mot överbefolkning, och dåliga uppväxtförhållanden. Jag är säker på att du tror att du själv kommit fram till de här åsikterna, genom dit förnufts ljus, och kanske är det så.

Men jag tycker det är tänkvärt att den globala plan som avsåg att minska befolkningstillväxten( av bl.a de orsaker du nämner) och som sjösattes av den amerikanske presidenten Gerald Ford 1974, National Security Study Memorandum 200, tycks ha funkat.
Abort var en självklar del av planen var, tillsammans med andra viktiga steg, som att bryta den traditionella kvinnorollen och distribuera preventivmedel. Indoktrinering var, enligt dokumentet, av avgörande betydelse. Man skriver:

- concentrating on the education and indoctrination of the rising generation of children regarding the desirability of smaller family size.

I kapitlet om abort förklaras saken lite närmare:

- information, education, training, or communication programs that promote abortion as a method of family planning.[...]

Man avsåg att genomsyra hela världens samhällstruktur, framförallt genom en samordning av media-kanalerna:

- The potential of education and its various media is primarily a function of (a) target populations where socio-economic conditions would permit reasonable people to change their behavior with the receipt of information about family planning and (b) the adequate development of the substantive motivating context of the message[...]

Och här sitter du, 37 år senare, och upprepar dokumentets huvudsakliga teser. Är det en tillfällighet, tror du?
Kan börja med att säga att jag inte levde då utan föddes på 80-talet och att jag inte behöver läsa det dokumentet för att önska att den mänskliga populationen ska minska i mängd utan lidande. Det räcker med att se hur vi beter oss. En minoritet som faktist kämpar för minskat lidande, en majoritet (den tysta massan) som på sin höjd pratar om eländet på puben med kompisarna över några öl, och en absolut minoritet som är otroliga rövhål som gör allt för att göda sin egen girighet.

Om moralen kommer från oss, varför klagar du då på sekulär moral? Eller är det ord vi menar olika så att du menar att moralen kommer från oss men värdegrunden kommer från "den övernaturliga" bibeln?

Jag har aldrig egentligen tänkt på varifrån min åsikt i abortfrågan kommer från. Det jag vet är att jag inte anser att vi människor är något speciellt. Vi är ett djur i mängden som fick intelligens istället för styrka, hörsel, snabbhet, luktsinne osv.
Men jag anser att abort är en sista utväg, preventivmedel är det bästa alternativet enligt mig.
Citera
2011-02-27, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Kan börja med att säga att jag inte levde då utan föddes på 80-talet och att jag inte behöver läsa det dokumentet för att önska att den mänskliga populationen ska minska i mängd utan lidande. Det räcker med att se hur vi beter oss. En minoritet som faktist kämpar för minskat lidande, en majoritet (den tysta massan) som på sin höjd pratar om eländet på puben med kompisarna över några öl, och en absolut minoritet som är otroliga rövhål som gör allt för att göda sin egen girighet.

Om moralen kommer från oss, varför klagar du då på sekulär moral? Eller är det ord vi menar olika så att du menar att moralen kommer från oss men värdegrunden kommer från "den övernaturliga" bibeln?

Jag har aldrig egentligen tänkt på varifrån min åsikt i abortfrågan kommer från. Det jag vet är att jag inte anser att vi människor är något speciellt. Vi är ett djur i mängden som fick intelligens istället för styrka, hörsel, snabbhet, luktsinne osv.
Men jag anser att abort är en sista utväg, preventivmedel är det bästa alternativet enligt mig.

Jag har inte sagt att moralen kommer från oss heller. Jag har velat undvika den debatten.

Vad gäller dokumentet från 1974, så tyckte jag bara att det var tänkvärt att så många av teserna påminner om den argumentation man hittar hos dagens abortförespråkare. Det är ju intressant eftersom man menade att indoktrinering på global nivå var nödvändig. Man förklarar att mätbara resultat skulle kunna förväntas omkring år 2000, och vid första anblick tycks det ha slagit väl ut i västvärlden åtminstone, där fruktsamheten faller och abort inte får ifrågasättas. Som grädde på moset fick Sverige dessutom en ny abortlag samma år som den mycket långsiktiga planen sattes i verket, vilken gäller än idag. Det kan ju iofs bara ha varit ett sammanträffande utan orsaksmässigt sammanhang.

Jag tycker också att det är intressant att ett av de "problem" utredarna nämner är just människor och samhällen som motsätter sig aborter av ideologiska eller humanitära skäl. Kanske är det därför man idag verkar ha ett behov av att avhumanisera, inte bara ofödda barn, men även hela mänskligheten. Ja, typ som du gör ovan, då du summerar människan som "ett djur i mängden".

Man kan väl dra olika slutsatser utifrån allt det här.
Senast redigerad av Tubbo 2011-02-27 kl. 19:12. Anledning: Formulering och tillägg..
Citera
2011-02-27, 20:42
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag har inte sagt att moralen kommer från oss heller. Jag har velat undvika den debatten.

Vad gäller dokumentet från 1974, så tyckte jag bara att det var tänkvärt att så många av teserna påminner om den argumentation man hittar hos dagens abortförespråkare. Det är ju intressant eftersom man menade att indoktrinering på global nivå var nödvändig. Man förklarar att mätbara resultat skulle kunna förväntas omkring år 2000, och vid första anblick tycks det ha slagit väl ut i västvärlden åtminstone, där fruktsamheten faller och abort inte får ifrågasättas. Som grädde på moset fick Sverige dessutom en ny abortlag samma år som den mycket långsiktiga planen sattes i verket, vilken gäller än idag. Det kan ju iofs bara ha varit ett sammanträffande utan orsaksmässigt sammanhang.

Jag tycker också att det är intressant att ett av de "problem" utredarna nämner är just människor och samhällen som motsätter sig aborter av ideologiska eller humanitära skäl. Kanske är det därför man idag verkar ha ett behov av att avhumanisera, inte bara ofödda barn, men även hela mänskligheten. Ja, typ som du gör ovan, då du summerar människan som "ett djur i mängden".

Man kan väl dra olika slutsatser utifrån allt det här.
Jag tror inte vi kommer längre här, vi har för stora skillnader i grundåsikterna.
Det jag kan säga är att jag tycker att abort ska vara fritt men inte ett alternativ till preventivmedel. Och i en perfekt värld sker inga aborter för att ingen blir våldtagen och dom som inte vill ha barn använder preventivmedel.
Citera
2011-02-27, 21:20
Medlem
AronSteiners avatar
När börjar ett "liv existera"? Kan vi anse att ett liv skapas så fort äggstockarna befruktas?
Citera
2011-02-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AronSteiner
När börjar ett "liv existera"? Kan vi anse att ett liv skapas så fort äggstockarna befruktas?

Så är det det fungerar.
Citera
2011-02-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Var en liten knivig fråga...Jag är för abort därför jag tycker det är kvinnas val, kan ju vara så att hon inte är redo och det kan leda till att barnet får en mindre trevlig uppväxt.

Jag kan inte låta bli att slänga in en fundering här....
Det du skriver ovan är en vanlig uppfattning. Men jag undrar...vad är barnets val? Om man skulle hoppa fram 20 år i tiden och fråga detta, då vuxna, barn hur denne ville göra - bli aborterad eller inte...jag undrar vad svaret skulle bli .
Vad tror ni? Det kan vi ju såklart inte veta, men jag tror att de flesta vill leva - även om det kan ha varit tufft på vägen.

Och sen en annan sak...att kvinnan (jag antar att det ska stå "tjejen"?) inte "är redo"? Hm.
Jag tror ganska säkert att de flesta vet hur ett barn blir till...det finns sätt att skydda sig och man kan oxå spela kort istället .
På ngt sätt kan jag tycka att om man är "redo" att utforska de delarna av livet som innehåller en stor risk för att man sätter igång ett nytt liv...ja då borde man vara redo att ta konsekvenserna oxå.

Citera
2011-02-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Jag förstår precis hur du menar. Om kvinnan inte vill ha barnet, medan mannen vill det, blir det krångligt. Ska den här kvinnan behöva bära på något som hon inte vill ha? Det finns en stor problematik.

Och hon förstår naturligtvis inte huuuuuur det där som hon inte vill bära på hamnade där inne......

Ursäkta, men jag tycker man nedvärderar kvinnors intelligens när man resonerar så där och det värsta är att kvinnor själva är med på resonemanget.

Vart har ansvarstänket tagit vägen?..."Orsak och verkan"..."det man sår får man skörda"..."som man bäddar får man ligga"....
Det man gör får oundvikligen k o n s e k v e n s e r.
Citera
2011-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Vad händer när killen inte vill ha barnet då ? Jo killen sticker och mamman får stå där utan stöd förutom hos soc och vem vill ha det ?

Killen (som inte heller är ett dugg ovetande om hur barn blir till) ska tvingas att ta sitt ansvar. På ett eller annat sätt.
Sen finns det ju oxå möjligheter till att barnet får hamna hos nya föräldrar - fosterföräldrar, om varken mamman eller pappan vill veta av det.
Citera
2011-03-01, 18:43
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AronSteiner

Äggstockarna befruktas?
Det där har du visst missförstått.
Citera
2011-03-01, 19:02
Medlem
jahap att man inte tänker på meningen. VÄRRE ÄN DÖDEN Märks ju väldigt tydligt här. Härligt att höra hycklare tala om att rädda barn som är ofödda men när dom kommer ut då är det YOUR ON YOUR OWN SUCKER!! Eller att man säger att man inte kan döda ett barn men någon som haft ett helvete i livet och kanske blev född hos några som inte kunde göra abort och sen blev misslyckad för att samhället sket i honom precis som hans/hennes föräldrar det är okej. Ja ni bra att ni kan hålla er till att alla är jämställda. Riktigt bra.

Inte heller verkar det som någon religion har haft något emot att slakta hela byar barn som vuxna för att dom tror fel. Så hycklare kan ta sig där solen aldrig skiner för ni är alla fulla av skit båda sidor.

Här är svaret när man inte har någon abort eller som katolikerna tycker inget preventivmedel heller http://www.youtube.com/watch?v=Yv0QojpEq8w några fler bra idéer folk?

sådär nu har jag blivit av med lite ånga fortsätt debatten
Citera
2011-03-01, 22:00
Medlem
Xploits avatar
Frågan om abort kan vara religiöst laddad, men någon koppling till religion finns där inte nödvändigtvis och efter klartecken från en kollega låter vi denna tråd vandra uppåt.
Religion -> Filosofi
/MOd
Citera
2011-03-02, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag kan inte låta bli att slänga in en fundering här....
Det du skriver ovan är en vanlig uppfattning. Men jag undrar...vad är barnets val? Om man skulle hoppa fram 20 år i tiden och fråga detta, då vuxna, barn hur denne ville göra - bli aborterad eller inte...jag undrar vad svaret skulle bli .
Vad tror ni? Det kan vi ju såklart inte veta, men jag tror att de flesta vill leva - även om det kan ha varit tufft på vägen.

Och sen en annan sak...att kvinnan (jag antar att det ska stå "tjejen"?) inte "är redo"? Hm.
Jag tror ganska säkert att de flesta vet hur ett barn blir till...det finns sätt att skydda sig och man kan oxå spela kort istället .
På ngt sätt kan jag tycka att om man är "redo" att utforska de delarna av livet som innehåller en stor risk för att man sätter igång ett nytt liv...ja då borde man vara redo att ta konsekvenserna oxå.

Håller med dig här. Egentligen är det inget argument att barnet skulle få det bättre eller sämre under vissa förhållanden. Det är dessutom väldigt mycket som står utanför föräldrarnas kontroll i fråga om barnets väl, som t.ex. sjukdomar, skolmiljö, olyckor, etc. Hela denna iden är också väldigt kulturellt betingad, dvs vi har bestämt vad som gäller för en bra uppväxt, fast ett barn aldrig har något annat val än att tacka och ta emot, bra eller dåligt. Det är ju också i någon mån en misstro mot människan att inte lita på dennes egna förmåga att förhålla sig till sitt ursprung.
Som sagt, inget hållbart argument.

Att kvinnan borde vara "redo" att bli mor om hon nu varit vuxen nog att göra ungen....på ett vis stämmer det, fast jag tror detta handlar om glappet mellan vad som "räcker" för ett barn, och vad som "räcker" för en vuxen idag. Barnets behov kan relativt enkelt fyllas, men det är vi vuxna som lever i långt mer komplexa sammanhang, med behov som inte låter sig uppfyllas lika självklart enkelt som att "mammas bröst är fulla med mjölk".

Nä, finns ingen som helst anledning att klandra den tjej/kvinna som gör en abort, hon har sina högst rimliga skäl (och förhoppningsvis i samförstånd med mannen), och hon gör rätt som väljer, för hon gör det förmodligen utifrån den verklighet hon lever i.
Det är inget preventivmedel, men det låter som att man vill hänvisa kvinnor till atlantångaren när männen får ta privatjeten i fråga om att kunna förhålla sig till dagen samhälle och verklighet, när man vill inskränka på aborträtten. Hela frågan om abort handlar ju om vuxnas rätt att skapa och hantera de liv de vill ha, utan någon egentlig hänsyn till barnet, tror man nåt annat så tror man fel.

Jag saknar för övrigt någon som kämpar emot flygets existensberättigande, det är att trotsa alla naturlagar att människor flyger, ve er som satt er fot i en sån maskin.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in