2010-02-05, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag skrev i ett tidigare inlagg att det langre fram i graviditeten ar en annan sak - jag har sjalv gjort abort upp till vecka 9. Jag skulle inte gora abort efter vecka 18 om det inte vore en extrem situation - just for att fostret da ar sa pass valutvecklat. Fram till dess, vaxer fostret i min kropp pga en handling JAG utfort. Det verkar inte logiskt att nagon annan an JAG (eftersom fostret inte har den utvecklade hjarna som kravs) skall ta beslutet om graviditeten ska fortga eller inte.
Men kära vän, vad är det som ger det ofödda barnet människovärde efter v.18? Om du inte kan specificera detta, vad hindrar då att du ska ha rätt att döda ditt spädbarn. Jag menar ett spädbarn har blivit till av en handling som DU utfört, då är det ju också logiskt att DU ska få bestämma om det ska leva eller inte. Eller?
Citat:
Nar jag talar om de egenskaper jag tillskriver manniskor sa pratar jag om inte om manniskor i koma eller med forstandshandikapp. Sjalvklart inte. En manniska som blivit fodd ar per definition en egen manniska och kan inom en mkt kort tid forsta och relatera till sin omvarld. Ett foster kan inte det, och da tycker jag beslutet skall laggas pa bararen av fostret. En utvecklingsstord eller pa annat satt "mindre" medveten manniska skall ges allt stod som finns for att denne skall kunna leva ett sa fritt och sjalvstandigt liv som mojligt. Ett foster ar fortfarande helt beroende av att ligga i kvinnans kropp - det kan inte overleva pa egen hand. Sa pass outvecklat ar det - kan man verkligen saga att en sa oerhort primitiv varelse skall fa "ta beslut"? Nej det tycker inte jag.
Min poäng är att om du ställer dessa krav på en människa för att den ska ha människovärde, då måste det gälla för alla människor. Om du säger att det är ok att döda en människa som inte "har medvetenhet om vad som händer", då säger du att det är ok att döda ofödda barn. Men du säger samtidigt att det är ok att döda medvetslösa personer. Förstår du?
Du säger indirekt att utvecklingsstörda skall ges stöd eftersom de inte kan överleva på egen hand. Varför skall vi inte ge ofödda barn stöd? Barn i åldern 0-6 kan inte heller överleva på egen hand, är det ok att döda dem för det? Om du inte tycker att det är ok så måste du säga exakt vad det är för egenskap som gör att de ofödda saknar människovärde. De egenskaper som krävs för att få människovärde som du angivit gäller nämligen även en stor grupp födda människor.
Citat:
Jag tycker det ar markligt det du sager att losningen pa oonskade barn ar att gora dem onskade, inte att doda dem. Ja sjalvklart, det vore fint. Det vore fint med fred pa jorden med..
Men det finns ju redan miljoner oonskade barn som vi maste forsoka hitta nagon som kan ta hand om, alldeles for manga av dessa barn dor i sviterna av obehandlade sjukdomar, fysiska overgrepp, sexuellt utnyttjande, drogmissbruk och ren och skar svalt. Ska man da verkligen producera FLER barn? Som fods under inte optimala conditions??
Och da saga att "ja men vi maste ta hand om vara barn och alska dem?"
Men det finns redan miljoner barn som svalter och dor som flugor. Borja med dem.
Sen undrar jag hur du ser pa preventionsmedel? I varje sats utlosning finns ju miljoner potentiella liv. Ar det fel att "slosa" pa dessa liv? Rentav mord kanske?
Men det finns ju redan miljoner oonskade barn som vi maste forsoka hitta nagon som kan ta hand om, alldeles for manga av dessa barn dor i sviterna av obehandlade sjukdomar, fysiska overgrepp, sexuellt utnyttjande, drogmissbruk och ren och skar svalt. Ska man da verkligen producera FLER barn? Som fods under inte optimala conditions??
Och da saga att "ja men vi maste ta hand om vara barn och alska dem?"
Men det finns redan miljoner barn som svalter och dor som flugor. Borja med dem.
Sen undrar jag hur du ser pa preventionsmedel? I varje sats utlosning finns ju miljoner potentiella liv. Ar det fel att "slosa" pa dessa liv? Rentav mord kanske?
Hur många barn föds under optimala förhållanden? Om vi följer ditt resonemang så vore ju det mest barmhärtiga att avrätta alla dessa utnyttjade, drogmissbrukande, sjuka och svältande barn. Varför inte låta dessa barn avgöra själva om de vill leva eller inte? Appropå optimala förhållanden, titta på denna video och fundera http://www.youtube.com/watch?v=V2CaBR3z85c
Jag svarade på din sista fråga redan i mitt första svar till dig.
En spermie är en del av mannens kropp. Varken ägg eller spermie är en ny människa och både ägg och spermie dör en ”naturlig död” efter relativt kort tid. Men ett befruktat ägg är en ny egen organism med en ny unik mänsklig DNA- uppsättning. Förstår du skillnaden? Alltså spermie = inte en egen mänsklig individ enligt vetenskapen. Befruktat ägg = egen mänsklig individ enligt vetenskapen.