Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Fast kan du ge mig det otroligt logiska i att människovärdet uppstår från en dag till en annan. Att den sen är olika i olika länder visar ju ypperligt hur flummigt det resonemanget är uppbyggt.
Är det mänskligt? Ja, det har mänskligt DNA, så ursprunget kan alltså rimligen betraktas som mänskligt.
Nej, det går inte att leverera någon logik kring människovärde, detta för att människovärde som koncept är ologiskt. Alltså är alla funderingar kring människovärdets vara eller icke vara helt och hållet godtyckliga.
Detta har jag erkänt från första början. Det är DU som försöker beskriva vetenskapligt varför konceptet människovärde finns och varför det borde appliceras på foster.
Citat:
Ja rent naturvetenskapligt är det ett individuellt mänskligt liv.
Det är "levande", punkt slut. Det gör det inte till en mänsklig individ.
Citat:
Inte ett hållbart argument då det handlar om din kropp. Så länge du inte skadar någon så har du rätt till beslutanderätt över den.
Ja men det handlar ju om KVINNANS kropp i fallet om abort, inte sant? Det är fostret som är parasiten på HENNES kropp, inte tvärtom. Alltså bör hon med samma motivering som jag klipper naglarna kunna få en abort utförd. Det finns ingen etisk eller moralisk skillnad egentligen.
Argumentet är alltså i allra högsta grad hållbart.
Citat:
Jadu, förutom att naglar är keratin och ett foster är en människa med eget DNA så har jag väll inte så mycket mer o säga. Det vore ju intressant hur du kan sätta upp begreppet individ utan att det omfattar foster. Ja utan att bara lägga in ett subjektivt undantag baserat på känslor.
Foster är inte individer, foster är en klump celldelningsprocesser. Precis som en fingernagel.
Ser du? Inga känslor inblandade där inte. Och det är vad jag brukar beskyllas mycket för, att jag saknar känslor.
Citat:
Jag ser ingen naturvetenskap...
Isåfall är du blind, eller har lässvårigheter.
Citat:
Så naturvetaren har ingen aning om vad naglar består av och har svårt att skilja två kroppar baserat på dna? Känns som väldigt basala saker får jag ju säga.
Det finns mänskligt DNA i fingernaglar precis som det finns i foster. Förvisso rör det sig om olika celltyper i fostret och fingernageln, men det mänskliga DNA:t finns där icke desto mindre. Alltså är en fingernagel och ett foster med ditt resonemang samma sak. De har ju båda mänskligt DNA.
Citat:
Resonemanget faller ju här igen då du fortfarande har svårt att skilja på din egen kropp och en annan människas kropp. Åsikten är som jag förstår det då att abort ska vara tillåtet fram till födelseögonblicket?
Självfallet. Och resonemanget faller inte platt, det är ett väldigt konsekvent resonemang, från en väldigt konsekvent person.
Citat:
Fast vad baserar du det ställningstagandet på? Det finns otroligt många människor i vårt samhälle som har samma status som foster i olika meningar. Men visst att sätta gränsen till vilken sida om fittan man är, fungerar rent logiskt naturvetenskapligt, precis som min tillkommandegräns. Frågan blir efter det moralisk och etisk.
Just det, och eftersom att moral är en subjektiv sak, så är mitt ställningstagande precis lika giltigt som ditt. Det som dock skiljer dem åt är att du vill beröva kvinnor kontrollen över sina kroppar, jag vill låta dem ha den kontroll de har genom att de ska kunna välja abort. Mitt ställningstagande är alltså mer gångbart än ditt.
Återigen: födda människor ska alltid prioriteras framför ofödda. Det vore helt orimligt att tillskriva ofödda "potentiella människor" samma rättigheter som födda har, de existerar ju inte ens (än).
Citat:
Nu är det den basala naturvetenskapen igen. Hur många mikroorganismer i vattenpölen har mänskliga celler och genstruktur? Det finns inga objektiva värderingar så du snackar ju dessutom sen bara skit. Ordet värdering implicerar direkt subjektivitet.
Spelar det roll? Du använder ju din fantasi till att avgöra att ett foster har potential till att bli människa. Varför ska just mänskligt DNA avgöra gränsen? Med samma mått fantasi som du använder så kan man ju rimligen misstänka att en vattenpöl med mikroorganismer en dag kan resultera i ett nytt mänskligt släkte. Visst, det kanske tar några miljoner år, men vad är den "moraliska" skillnaden mellan ett par miljoner år och 9 månader?
Vad är det som gör en DNA uppsättning så "helig" framför en annan, om den andra DNA uppsättningen en dag kan utvecklas till att bli den första bara den får tillräckligt med tid på sig?
Citat:
Fast naturvetenskapligt vilket du påstod dig företräda så är det ju både mänskligt och liv, vilket du själv även skrivit. Organismerna i vattenpölen kommer inte bli människor under sin levnadstid så de är inte människor. Evolutionen verkar inte så snabbt att en amöba föder en människa då och då och därmed så är det inte utav intresse.
Nej det sker inte under deras levnadstid, men om man utplånar ALLT liv i vattenpölen så kommer det ju ALDRIG att resultera i någon evolution, eller hur? Alltså bör man ju rimligen "skydda" faunan i vattenpölen från utrotning, med motiveringen att det KAN ju en dag resultera i mänskligt liv.
Varför dra gränser vid det nuvarande tillståndet? Du gör ju inte det angående fostren då du betraktar ett sådant på samma sätt som en hel människa. Vad är det som gör din syn mer rätt än tokstollen som vill skydda vattenpölar?
Citat:
Människovärde är centralt i samhällsbyggnaden och har skapat civilisationen i stort. Den är basal för oss helt enkelt. Förmodligen är den också nedärvd via evolutionen och är dessutom naturlig för oss.
Ack dessa spekulationer. Fortfarande har du inte presenterat några bevis för detta.
Citat:
Ja att de är människor likväl som liv känns som ett argument gott som något. Du har aldrig full rätt till din kropp och därför blir det ett konstigt argument. Den som förespråkar fri rätt till din kropp är endast naiv.
Klart jag har full rätt till min kropp, jag har ju den totala makten över livet över min egen kropp. Vill jag så kan jag ta livet av mig och det finns inget som vare sig samhälle eller lagar kan göra åt saken.
På samma sätt ska kvinnor ha rätten att göra sig av med oönskade parasiter i livmodern. Det är deras kroppar, inte din. Alltså har du ingen rimlig rätt att sätta stopp för dem. Foster är inte människor, de är celldelningsprocesser som inte har rätt till koncepten vi kallar "mänskliga rättigheter" eller "människorvärde". Detta p.g.a att det är orimligt, samt att tillskrivandet av sådana "rättigheter" skulle köra över kvinnornas rättigheter till sina egna kroppar.
Citat:
Ja förutom att du inte vet att det finns olika DNA då...
Jo jag vet att det finns olika DNA. Grejen är den att du har inte pratat om "olika" DNA, du har bara talat om "mänskligt DNA", och att det skulle vara "heligt" på något sätt. Alltså gör det ingen skillnad om det är en fingernagel eller ett foster. Båda besitter mänskligt DNA...