2009-04-24, 14:07
Medlem
jäjgs avatar
Som nihilist anser jag att det inte spelar någon roll om folk aborterar eller inte.

Men, här kommer ett tankeexperiment från ett gammalt nummer av Illustrerad Vetenskap som kan vara kul att tänak runt. Kommer inte ihåg det exakt, men det gick typ såhär:

En Jazzpianist blir svårt sjuk i en supermystisk sjukdom. Det ända sättet att hålla honom vid liv är att koppla upp honom mot en annan människas blodomlopp. Det finns en person i världen som passar för uppgiften. Hon blir tillfrågad om om hon vill ställa upp, och hon gillar jazz, så hon går med på det. Samtidigt arbetar forskare febrilt med att framställa ett botemedel, och de beräknar att det kommer att vara färdigt om ungefär ett år. Två månader in i behandlingen ångrar sig dock kvinnan, hon tycker att det är jobbigt att ha jazzpianisten hängande efter sig konstant. Bör hon få avbryta behandlingen och därigenom ta död på pianisten?

Intressant att fundera runt, kanske inte riktigt som abortfrågan, men liknande.
Citera
2009-04-24, 17:34
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Fast kan du ge mig det otroligt logiska i att människovärdet uppstår från en dag till en annan. Att den sen är olika i olika länder visar ju ypperligt hur flummigt det resonemanget är uppbyggt.

Är det mänskligt? Ja, det har mänskligt DNA, så ursprunget kan alltså rimligen betraktas som mänskligt.

Nej, det går inte att leverera någon logik kring människovärde, detta för att människovärde som koncept är ologiskt. Alltså är alla funderingar kring människovärdets vara eller icke vara helt och hållet godtyckliga.

Detta har jag erkänt från första början. Det är DU som försöker beskriva vetenskapligt varför konceptet människovärde finns och varför det borde appliceras på foster.

Citat:
Ja rent naturvetenskapligt är det ett individuellt mänskligt liv.

Det är "levande", punkt slut. Det gör det inte till en mänsklig individ.

Citat:
Inte ett hållbart argument då det handlar om din kropp. Så länge du inte skadar någon så har du rätt till beslutanderätt över den.

Ja men det handlar ju om KVINNANS kropp i fallet om abort, inte sant? Det är fostret som är parasiten på HENNES kropp, inte tvärtom. Alltså bör hon med samma motivering som jag klipper naglarna kunna få en abort utförd. Det finns ingen etisk eller moralisk skillnad egentligen.

Argumentet är alltså i allra högsta grad hållbart.

Citat:
Jadu, förutom att naglar är keratin och ett foster är en människa med eget DNA så har jag väll inte så mycket mer o säga. Det vore ju intressant hur du kan sätta upp begreppet individ utan att det omfattar foster. Ja utan att bara lägga in ett subjektivt undantag baserat på känslor.

Foster är inte individer, foster är en klump celldelningsprocesser. Precis som en fingernagel.

Ser du? Inga känslor inblandade där inte. Och det är vad jag brukar beskyllas mycket för, att jag saknar känslor.

Citat:
Jag ser ingen naturvetenskap...

Isåfall är du blind, eller har lässvårigheter.

Citat:
Så naturvetaren har ingen aning om vad naglar består av och har svårt att skilja två kroppar baserat på dna? Känns som väldigt basala saker får jag ju säga.

Det finns mänskligt DNA i fingernaglar precis som det finns i foster. Förvisso rör det sig om olika celltyper i fostret och fingernageln, men det mänskliga DNA:t finns där icke desto mindre. Alltså är en fingernagel och ett foster med ditt resonemang samma sak. De har ju båda mänskligt DNA.

Citat:
Resonemanget faller ju här igen då du fortfarande har svårt att skilja på din egen kropp och en annan människas kropp. Åsikten är som jag förstår det då att abort ska vara tillåtet fram till födelseögonblicket?

Självfallet. Och resonemanget faller inte platt, det är ett väldigt konsekvent resonemang, från en väldigt konsekvent person.

Citat:
Fast vad baserar du det ställningstagandet på? Det finns otroligt många människor i vårt samhälle som har samma status som foster i olika meningar. Men visst att sätta gränsen till vilken sida om fittan man är, fungerar rent logiskt naturvetenskapligt, precis som min tillkommandegräns. Frågan blir efter det moralisk och etisk.

Just det, och eftersom att moral är en subjektiv sak, så är mitt ställningstagande precis lika giltigt som ditt. Det som dock skiljer dem åt är att du vill beröva kvinnor kontrollen över sina kroppar, jag vill låta dem ha den kontroll de har genom att de ska kunna välja abort. Mitt ställningstagande är alltså mer gångbart än ditt.

Återigen: födda människor ska alltid prioriteras framför ofödda. Det vore helt orimligt att tillskriva ofödda "potentiella människor" samma rättigheter som födda har, de existerar ju inte ens (än).

Citat:
Nu är det den basala naturvetenskapen igen. Hur många mikroorganismer i vattenpölen har mänskliga celler och genstruktur? Det finns inga objektiva värderingar så du snackar ju dessutom sen bara skit. Ordet värdering implicerar direkt subjektivitet.

Spelar det roll? Du använder ju din fantasi till att avgöra att ett foster har potential till att bli människa. Varför ska just mänskligt DNA avgöra gränsen? Med samma mått fantasi som du använder så kan man ju rimligen misstänka att en vattenpöl med mikroorganismer en dag kan resultera i ett nytt mänskligt släkte. Visst, det kanske tar några miljoner år, men vad är den "moraliska" skillnaden mellan ett par miljoner år och 9 månader?

Vad är det som gör en DNA uppsättning så "helig" framför en annan, om den andra DNA uppsättningen en dag kan utvecklas till att bli den första bara den får tillräckligt med tid på sig?

Citat:
Fast naturvetenskapligt vilket du påstod dig företräda så är det ju både mänskligt och liv, vilket du själv även skrivit. Organismerna i vattenpölen kommer inte bli människor under sin levnadstid så de är inte människor. Evolutionen verkar inte så snabbt att en amöba föder en människa då och då och därmed så är det inte utav intresse.

Nej det sker inte under deras levnadstid, men om man utplånar ALLT liv i vattenpölen så kommer det ju ALDRIG att resultera i någon evolution, eller hur? Alltså bör man ju rimligen "skydda" faunan i vattenpölen från utrotning, med motiveringen att det KAN ju en dag resultera i mänskligt liv.

Varför dra gränser vid det nuvarande tillståndet? Du gör ju inte det angående fostren då du betraktar ett sådant på samma sätt som en hel människa. Vad är det som gör din syn mer rätt än tokstollen som vill skydda vattenpölar?

Citat:
Människovärde är centralt i samhällsbyggnaden och har skapat civilisationen i stort. Den är basal för oss helt enkelt. Förmodligen är den också nedärvd via evolutionen och är dessutom naturlig för oss.

Ack dessa spekulationer. Fortfarande har du inte presenterat några bevis för detta.

Citat:
Ja att de är människor likväl som liv känns som ett argument gott som något. Du har aldrig full rätt till din kropp och därför blir det ett konstigt argument. Den som förespråkar fri rätt till din kropp är endast naiv.

Klart jag har full rätt till min kropp, jag har ju den totala makten över livet över min egen kropp. Vill jag så kan jag ta livet av mig och det finns inget som vare sig samhälle eller lagar kan göra åt saken.

På samma sätt ska kvinnor ha rätten att göra sig av med oönskade parasiter i livmodern. Det är deras kroppar, inte din. Alltså har du ingen rimlig rätt att sätta stopp för dem. Foster är inte människor, de är celldelningsprocesser som inte har rätt till koncepten vi kallar "mänskliga rättigheter" eller "människorvärde". Detta p.g.a att det är orimligt, samt att tillskrivandet av sådana "rättigheter" skulle köra över kvinnornas rättigheter till sina egna kroppar.

Citat:
Ja förutom att du inte vet att det finns olika DNA då...

Jo jag vet att det finns olika DNA. Grejen är den att du har inte pratat om "olika" DNA, du har bara talat om "mänskligt DNA", och att det skulle vara "heligt" på något sätt. Alltså gör det ingen skillnad om det är en fingernagel eller ett foster. Båda besitter mänskligt DNA...
Citera
2009-04-24, 17:54
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Du vet lika väl som jag att om man ifrågasättera alla de moraliskt principer vi har, tänjer ner dem till fundamentet, så kommer vi se att de inte är baserade på något "objektivt". Naturligtvist! Det är ju liksom a priori förutsättningen för alla moraliska diskussioner, i alla falla alla jag deltar i..

Dåså, alltså är din moraliska ståndpunkt precis lika värdelös/värdefull som min. Alltså har din moral inget större berättigande än någon annans egentligen (ur ett samhällsperspektiv dvs.)

Citat:
Men det är icke samma sak som att moral är subjektivt. Då utgår man ifrån någon form av "moral sense", den enskilldes skatt, den enskildes känsla och val, detta anser jag vara ett missförstånd. Moral är, som jag har förklarat tidigare, de spelregler vi lever efter i samhället. En människa som bor på en öde ö har ingen användning för sin"subjektiva moral", moralen föds i ett socialt sammanhang. Sen att moralen varierare mellan olika samhällen, underkänner ju inte i sak att moral behövs.

Jag har förövrigt mycket svårt att tro att du inte följer en mängd moraliska regler i dit dagliga liv, juridiska så väl som oskrivna. Eller?

Jo det gör jag, jag följer MIN moral. Den stämmer sällan överens med andras, sen följer jag lagen också (i relativt stor utsträckning), inte för att MIN moral stämmer överens med lagen, men för att jag skulle få min frihet berövad om jag bröt emot den.

Jag kan garantera dig att om det en dag blev legalt att exempelvis MÖRDA andra människor, så hade jag satt igång direkt med att ta livet av folk jag inte tycker förtjänar att leva (eller som jag bara stör mig på). Detta för att det enligt min moral inte nödvändigtvis är "fel" att döda andra människor.

Som du ser så finns det inget socialt "moral sense" egentligen. Den enda anledningen som hindrar mig från att begå mord är hot om att bli fängslad för det.

Moral är alltså subjektivt, vare sig du vill eller inte.

Citat:
Min ståndpunkt i abortfrågan är att; ett barn i magen, är ett barn lika mycket som barnet utanför magen. Skälet till det här är att jag vädera livets okränkbarhet högt, varför? För att jag inte vill bli dödad,

Du löper ingen risk att bli dödad för att abort är tillåtet. Du är redan född så det finns inget hot om din existens på den fronten. Ditt argument haltar.

Citat:
och jag tycker om att leva i samhällen där man inte dödar varandra, Rwanda verkade inte så toppen. Och i den här strävan att ha ett samhälle där människovärdets väderas högt, så tar jag hellre i för mycket än för lite, d.v.s. jag är hellre principiellt emot abort, dödshjälp, att döda handikappade (som man gjorde förr),o.s.v. är än att jag tar risken att oskyldiga blir dödade.

Så du menar att bara för att abort är legalt så finns risken för att berått mord blir legalt?

Som sagt, argumentet haltar REJÄLT.

Citat:
Här finns det naturligtvis ett utrymme för pragmantism. Det klassiska "men om en tolvåring blir våldtagen av sin pappa, skall hon inte få göra abort då?", jo där kanske det är rimmligt med abort. Hycklar jag inte då? Kanske.

Nej du HYCKLAR. Inte "kanske", om livet nu ska vara "heligt och okränkbart" så ska tolvåringen tvingas att föda barnet oavsett vad tolvåringen själv vill. Annars är du bara en hycklare som inte är värd att lyssnas på. Antingen är ALLT mänskligt liv okränkbart, eller så är det INTE det. Det finns inga gråzoner att välja på.

Citat:
Men sen vet jag att teoretiska renodlingar kan vara fina i teorin, men kanske inte alltid i praktiken. Det viktiga i sammanhanget är dock, att vi kalla abort för vad det är. Att ta bort en människa. Lagligt mord.

Nej, det är inte "lagligt mord". Varken i mina, lagens, den breda massans eller vetenskapens ögon så är ett foster att likställa med en människa. Det är i princip uteslutande religiösa fundamentalister som har problem med detta, och deras "bevis" kommer oftast från en sagobok om en fiktiv gud.

Det finns ingen anledning att ta hänsyn till deras raljeranden.

Citat:
Om vi kunnde erkänna det och släppa skenheligheten, så skulle det vara väldigt uppfriskande. Istället för att dränka det dåliga samvetet i en mängd kvasiargument; som t.ex. "det är inget barn om det inte är självmedvetet", "det är inget barn om det inte kan klara sig utanför livmodern", "det är inget barn om det inte kan lida" o.s.v.

Det är ingen "skenhelighet" det rör sig om. Det är ren och skär idioti att tillskriva ett foster samma egenskaper som ett fött barn.

Om människovärdet enbart satt i en klump DNA, så ser jag ännu mindre anledning till varför livet borde vara så "okränkbart". Om en hel människa är lika "värdefull" som en fingernagel, varför borde jag då rimligen hindra mig själv från att "göra mig av" med den människan på samma sätt som jag gör mig av med en utstickande fingernagel?

Citat:
Att en miljon barn har aborterats sen abort blev legalt i Sverige, anser jag inte är rimmligt, jag tror inte att den miljonen i 100% av fallen är 12 åringar som blivit våldagna av sina pappor .

Du får anse hur mycket du vill, det är fortfarande inte relevant. För att göra tvärtom och tvinga kvinnor att föda barn mot sin vilja, trots att teknologin finns att låta dem slippa är att köra över kvinnornas rättigheter istället. Foster ska aldrig komma före kvinnan som bär på det. Kvinnan finns HÄR och NU, fostret KANSKE blir en människa i FRAMTIDEN.

För övrigt är det uppenbart att kvinnor trivs med att ha möjlighet till abort, alltså finns det ingen anledning för dem att gå tillbaka till ett läge där det inte är valbart. Lycka till att få med dig hälften av Sveriges befolkning (och då nämner vi inte ens de män som är som jag och anser att abort borde vara en möjlighet).

Citat:
Sen tycker jag att du kan skaffa dig en sund och balanserad diskussionston.

Det får du gärna tycka. Dock lär jag inte följa din uppmaning. Cant take the heat? Then stay out of the kitchen, som man säger på engelska.

Citat:
PS
Läs gärna om Joanna Rytel avslappnade inställning till abort här:

http://www.dn.se/kultur-noje/med-smak-for-det-svarta-1.641065
DS

Är inte intresserad, det lär knappast tillföra något...
Citera
2009-04-24, 18:31
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Är inte intresserad, det lär knappast tillföra något...

Lol? Du orkar skriva 2 cplånga passionerade inlägg i rad, men inte läsa en artikel som tar max 1 minut att läsa? :P

Troligt
Citera
2009-04-24, 18:56
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Lol? Du orkar skriva 2 cplånga passionerade inlägg i rad, men inte läsa en artikel som tar max 1 minut att läsa? :P

Troligt

Är bekant med Joanna Rytels utsvävningar sen tidigare. Därav min reaktion...
Citera
2009-04-24, 19:00
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n

Jag kan garantera dig att om det en dag blev legalt att exempelvis MÖRDA andra människor, så hade jag satt igång direkt med att ta livet av folk jag inte tycker förtjänar att leva (eller som jag bara stör mig på). Detta för att det enligt min moral inte nödvändigtvis är "fel" att döda andra människor.
.

Okej, då vet jag var du kommer ifrån och hur din världsbild ser ut.

Jag skulle vilja se dig, stå på ett torg i någon större stad och argumentera för den ståndpunkten öppet, och inte i skydd bakom en datorskärm. Jag skulle också vilja se dig ta konsekvenserna av den ståndpunkt konsekvent, även om det drabbade någon i din familj eller någon du älskar. Vi lever i ett samhälle, du är beroende av andra människor, du är inte immanent. Jag trodde att det var ganska givna axiom som alla kunde enas om, men tydligen inte.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-04-24 kl. 19:25.
Citera
2009-04-25, 08:51
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Okej, då vet jag var du kommer ifrån och hur din världsbild ser ut.

Jag skulle vilja se dig, stå på ett torg i någon större stad och argumentera för den ståndpunkten öppet, och inte i skydd bakom en datorskärm. Jag skulle också vilja se dig ta konsekvenserna av den ståndpunkt konsekvent, även om det drabbade någon i din familj eller någon du älskar. Vi lever i ett samhälle, du är beroende av andra människor, du är inte immanent. Jag trodde att det var ganska givna axiom som alla kunde enas om, men tydligen inte.

Varför skulle hen? Jag tycker pedofili är 100% okej och borde vara lagligt - jag går inte fram till småbarnsmammor och säger det direkt dock. Det ger helt fel intryck.

Han sa väl OM?

Och jag lovar dej att det finns skitmånga som känner som han, men inte skulle avslöja det så länge det är olagligt, eftersom dom inte vill bli sedda som du ser dom. Och rätteligen så - jag ser inget fel alls med att mörda - jag ser inget fel med nåt. Moral är bara regler, precis som lagboken, d.v.s. det har inget med universiella sanningar att göra. Och etik är personligt.

Peace
Citera
2009-04-26, 00:57
Medlem
Mortons avatar
Citat:
[...] jag är personligen för att ditt människovärde uppkommer i embryostadiet och inte vid födseln.

Jag går med på att ett foster är levande från dag 1. Men att något är levande betyder inte att det besitter någon typ av (etiskt) värde (i detta fall människovärde). Man kan ju förstås tycka att det är så - men då får man argumentera för det också. För vari består egentligen detta människovärde? Vad är det som skänker den okränkbarhet som andra varelser saknar? Att man i vardagen talar om människovärde som en självklarhet duger inte i filosofiska sammanhang.

Citat:
Det är ett bra exempel på det hela.

När moderns liv står på spel är det okej att döda foster, alltså. Men varför är det okej att kränka fostrets (okränkbara) människovärde under sådana förutsättningar? I vissa fall kan man säkert tvingas göra avvägningar mellan att rädda mamman eller fostret. Hur kan en sådan avvägning göras när båda besitter samma människovärde? Blir inte det beslutet väldigt godtyckligt?

Citat:
Du gör alltid etiska slutsatser baserat på vetenskap. I vanliga moralfrågor så är historia den vetenskap som oftast ger oss information men även naturvetenskap ger oss information. Det är sen inte alls självklart att man inte skulle kunna dra det till sin spets och basera alla moral och etik på naturvetenskap vilket flera stora tänkare tyckt. Jag är inte personligen för ett sådant tänk i den utsträckningen.

Återigen, man kan inte dra etiska slutsatser ur ett beteende. Vetenskap är en källa till eller en verksamhet för att nå sakinformation, ja. Men detta är inte detsamma som att man kan härleda några etiska riktlinjer ur den! Om man tror att man gör det - så kan jag lova dig att man till sina premisser lägger moraliska antaganden, medvetna eller ej.

Citat:
Kan du ge mig ett sammanfattat hållbart argument för abort?

Jag skulle säga att exempelvis ett utilitaristiskt försvar av abort är betydligt mer hållbart än det argument du framfört i denna tråd.
Citera
2009-04-26, 01:37
Medlem
Jag håller med om att abort på små grodyngelliknande foster inte är särskilt omoraliskt.
Men i Sverige är gränsen vid abort för foster på hela 28 veckor....

http://images.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&um=1&sa=1&q=vecka+28&btnG=S%C3%B6k+b ilder&aq=f&oq=

Filip 23 veckor
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article93150.ab
Citera
2009-05-14, 17:05
Medlem
Abort - moral och etik kring abort - samlingstråd

En kvinna blir skjuten i magen, men hon har tur, hon överlever.
Men hon var med barn, fostret träffades och dog.

Ska nu den som sköt fällas för mord?

Hur förhåller det sig då med abort av ett foster i samma ålder??

Vad säger Bibeln?
Job 3:3
”Må den dag då jag föddes förgås, också den natt då man sade: ’En man har blivit avlad!’”

Psalm 139:16
"Dina ögon till och med såg embryot av mig, och i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem."

Jeremia 1:5
”Innan jag formade dig i moderlivet kände jag dig, och innan du började komma fram ur moderskötet helgade jag dig. Till profet för nationerna gjorde jag dig.!
Citera
2009-05-14, 17:10
Medlem
ritoxs avatar
Var en liten knivig fråga...Jag är för abort därför jag tycker det är kvinnas val, kan ju vara så att hon inte är redo och det kan leda till att barnet får en mindre trevlig uppväxt.

men jag tycker att han skulle dömas för mord. För om han nu har tagit sin pistol och avfyrat mot en oskyldig moder så tycker jag att han förtjänar ett högt straff.
Citera
2009-05-14, 17:31
Medlem
1DallE1s avatar
Abort handlar ju om föäldrarnas rätt att välja, har modern valt att behålla det så är det ju mord.

däremot om det var pappan som sköt bilr det ju lite knivigare

men det är väl en ganska stor gråzon men ur personlig synvinkel är det ju mord och mordförsök han ska dömmas för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in