Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Då du jämför argument på logisk basis finns det rätt och fel. Rättigheter, med moral och etik är det alla samhällen grundar sig på och det lär med största sannolikhet ligga nedärvt i hjärnan.
Det finns inga bevis för den saken, alltså är det argumentet ogiltigt. Logik trumfar alltid över subjektiv moral i alla lägen, så är det bara. Rättigheter är fortfarande bara subjektiva koncept utan några som helst universella värden.
Citat:
Naturvetenskapligt är det både mänskligt och liv. Vilket är det du vill gå emot? Jag har lagt fram i denna tråd ett utlägg om livsdefinitioner och påvisar att foster uppfyller alla dessa. Att vi sen kan kolla på gen- och cellstrukturen och se att det är en människa är knappast något problem.
Är det mänskligt? Ja, det har mänskligt DNA, så ursprunget kan alltså rimligen betraktas som mänskligt.
Är det ett liv? Ja, det genomgår ju celldelning alltså är det levande.
Men med den definitionen så är även en avklippt fingernagel eller ett hårstrå "mänskligt liv", dessa klipper folk dock dagligen av (förmodligen även du själv) utan minsta ångest.
Naturvetenskapligt är det alltså i definitionen ingen skillnad på ett foster och en fingernagel. Varför borde det då vara en skillnad på "rättigheterna" för en fingernagel och ett foster? För att fostret KANSKE en dag utvecklas så långt att det kan födas och bli en egen individ? (som sagt, det finns inga garantier för att detta faktiskt kommer att hända, bara antagelser)
Citat:
Vad är den obestridbara gränsen som du vill sätta upp för vad en människa är då? Du har redan förkastat naturvetenskapen och som jag ser det så har vi två stora gränser som man tydligt kan påvisa för alla foster. Det är dels vid tillkommandet då spermien träffar ägget och vi har en diploid varelse med mänskligt dna och dels då denna varelse föds.
Som jag presenterar ovan så har jag inte förkastat naturvetenskapen. Skillnaden mellan dig och mig är att jag går på naturvetenskapen utan att blanda in subjektiva känslor och värderingar som du gör.
Den obestridbara gränsen handlar inte om vem/vad som är mänskligt liv eller inte. Den frågan är inte ens relevant då med de definitioner som finns så är en fingernagel lika mycket mänskligt liv som ett foster.
Det som är relevant för frågan är vad som ska tilldelas "människovärde" och inte, och på den fronten så har redan födda människor förtur framför de som inte har fötts än. Kort och gott, född människa = människa (ska ha tillgång till samma rättigheter som alla andra), ofödd människa = inte människa (än), denna ska alltså inte besitta samma rättigheter som en född människa. För om den skulle det så skulle man lika gärna kunna tillskriva rättigheter till blodsdroppar eller fingernaglar.
Alltså tar kvinnans rätt till abort förtur framför fostrets "rätt" till liv. Foster har inga rättigheter och ska heller inte ha några. De har lika mycket "människorvärde" som en böld eller en cancervulst, och om kvinnan inte önskar ha denna parasit i kroppen längre så är det hennes val om hon vill ta bort den eller ej. Punkt slut.
Citat:
Själv ser jag ingen skyldighet att bevara något annat liv än vårt eget baserat på endast livsbegreppet. Dock tillkommer ju såklart äganderätt och annat.
Nej, men det är din subjektiva värdering. Om det nu dyker upp någon tokstolle som säger att vi alla ska känna en viss skyldighet inför de eventuella mikroorganismer som lever i vattenpölen, då borde vi ju lyssna på denne, inte sant? Du förväntar dig ju att vi ska hålla med dig och tycka att din subjektiva värdering för mänskliga fosters "rättigheter", varför är dina värderingar mer värda än tokstollen som vill bevara möjligheten i att vattenpölens mikroorganismer kanske en dag leder till en helt ny kedja av evolution?
Har du något universellt obestridbart skäl till varför den ena POTENTIALEN till mänskligt liv ska skyddas men inte den andra? (du kan ju inte veta om vattenpölen faktiskt bildar helt nya människor bara den får ett par miljoner år på sig).
Nej, givetvis har du inte det. Du har bara en subjektiv åsikt om att ett mänskligt foster har något sorts inneboende "människovärde", som egentligen bara är en fiktiv konstruktion och inget som existerar i den materiella världen. Du har inga bevis för din sak, alltså är din åsikt och ståndpunkt i frågan precis lika värdelös som min, eller som tokstollen som vill beskydda vattenpölar.
Vilket är helt okej egentligen. Problemet börjar när DU vill tvinga DIN subjektiva åsikt på EN ANNAN MÄNNISKA (dvs. kvinnor som vill göra abort) bara för att DU råkar ha en liten Disney-förälskelse till foster och embryon. Då ligger bevisbördan på dig att presentera obestridbara fakta om varför foster och embryon ska ha samma rättigheter som födda människor har.
Och som jag har demonstrerat så fungerar inte DNA-motivationen fullgott till detta. Att bara besitta mänskligt DNA räcker inte för att få mänskliga rättigheter, och det borde inte räcka heller.
Citat:
Nonsens.
Dålig förlorare?