2009-05-14, 06:28
Medlem
melus avatar
Hej, tänkte skapa en ny tråd för detta.

Jag har fått ett konstigt knackande i datorn nu som då. Kör inga krävande program eller liknande. Då jag lämnar datorn att ladda ner eller sitter och surfar kommer det jävla ljudet. Någon som upplever/upplevt samma eller vet vad man borde göra?

Kan senar även ladda upp ett ljudklipp av knackande.
Citera
2009-05-14, 08:53
Medlem
systems avatar
Svårt att säga utan att höra, men om du har otur kan det vara hårddisken som funderar på att ta livet av sig. Lägg upp ett ljudklipp då du kan.

Om du inte ännu har backup på dina nödvändiga saker är det dags nu.
Citera
2009-05-14, 09:17
Bannlyst
Kan vara fläkten också.
Citera
2009-05-14, 10:46
Medlem
Som tidigare sagt, Hdisk eller fläkt.
Citera
2009-05-14, 10:51
Medlem
blohs avatar
Varifrån datorn kommer det ? Kommer det därifrån hårddisken sitter, eller där du anar att det kan sitta en fläkt ?
Citera
2009-05-14, 13:43
Medlem
melus avatar
Anar nog att det har med fläkten/fläktarna att göra. Eftersom min dator endast är en månad gammal.
Citera
2009-05-14, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av melu
Anar nog att det har med fläkten/fläktarna att göra. Eftersom min dator endast är en månad gammal.
Kommer det från högra hörnet eller mer mitt på?
Att datorn bara är en månad gammal har ju egentligen ingen betydelse, disken kan ju precis som fläktarna vara trasig.. Men det beror på hur det låter, och om datorn fungerar som den ska?
Citera
2009-05-14, 13:57
Medlem
felstavadds avatar
Jag nar en iMac, ca 1 mån gammal. Inbland dyker det upp ett snabbt "tickande" ljud, inte högt men det hörs. Efter ett tag så försvinner det för att sen komma tillbaka. Det är inte alls som ljudet när disken jobbar.

Är det samma symptom som på din TS?

Har kört div program (fråga mig inte vadde heter) men inte hittat nåt fel. Datorn verkar fungera som den ska.

Sitter jag rakt framför datorn så tror jag ljudet kommer från höger sida snett neråt, typ kl 4 fyra på datorn. Vad sitter där?
Citera
2009-05-14, 15:05
Medlem
smurfehs avatar
Reset SMC
Citera
2009-05-14, 16:12
Medlem
melus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag nar en iMac, ca 1 mån gammal. Inbland dyker det upp ett snabbt "tickande" ljud, inte högt men det hörs. Efter ett tag så försvinner det för att sen komma tillbaka. Det är inte alls som ljudet när disken jobbar.

Är det samma symptom som på din TS?

Har kört div program (fråga mig inte vadde heter) men inte hittat nåt fel. Datorn verkar fungera som den ska.

Sitter jag rakt framför datorn så tror jag ljudet kommer från höger sida snett neråt, typ kl 4 fyra på datorn. Vad sitter där?

Precis! Själv har jag en MacBook Alu 2.4 GHz. Det låter som om ljudet kommer ifrån under tangentbordet.
Citera
2009-05-14, 16:12
Medlem
melus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Reset SMC

Vad är det, förklara?
Citera
2009-05-14, 17:25
Medlem
melus avatar
Ett 15 sekunder långt klipp av ljudet. Spela med max volym, annars hörs det inte.

http://www.zshare.net/audio/600113483917dbb0/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in