Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-13, 22:37
Medlem
johnny_viciouss avatar
Flashback växer så det knakar, över 300 000 medlemmar och flera miljoner inlägg. Sveriges största forum och pressen är stor på att ständigt utvecklas och bli bättre - men det blir det inte.

Jag påstår att flashback har tagit ett riktigt stort steg bakåt det senaste året (kanske två senaste till och med) med funktioner som tagits bort (mouseover var det först, sedan "vem har postat" och nu medlemslistan som "kanske inte kommer tillbaka"). Många projekt är i rullning, flashback wiki och travelforum är stora projekt som hade gjort internetanvändandet roligare men nu får man fan ta och skärpa sig på teknikernivå! Man kan inte bara fokusera på nya saker och strunta i det man redan har.

Skulle beng varit brobyggare hade han byggt tio meter och sen använt materialet av den bro han redan byggt för att bygga vidare. Det är ett arbetssätt som inte håller i längden.

Det jag vill säga med den här tråden är: Sluta gör flashback sämre! Jag är trött på ständiga försämringar och få förbättringar och nu vill jag ha Er synpunkt i frågan:

Vart är flashback på väg rent tekniskt? Vad tror ni att vi har att vänta om 1 år?
2009-05-13, 22:48
Medlem
smrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Wall of text
Huvudsaken man kan svara på trådar och skapa nya så är jag nöjd. Behövs det verkligen något mer?

Om du vill ha lite mer funktionalitet så råder jag dig att installera Greasemonkey och flashscript (kodat av en användare här på forumet).

Tekniskt sett - Bättre servrar kanske. Snabbare lina.
Programmeringsmässigt - Ingen större skillnad.
Senast redigerad av smr 2009-05-13 kl. 22:51.
2009-05-13, 22:52
Medlem
nollans avatar
Jag tycker det är en rätt skön blandning av slap-stick och Sovjet med dessa projekt som aldrig lanseras trots pompa och ståt. Vad de övriga funktionerna beträffar är det väl bara mouse-over jag egentligen saknar.

Rent principiellt håller jag dock med att det är beklämmande att arbeta på det här sättet.
2009-05-13, 22:59
Medlem
micaeles avatar
(taget från medlemslistetråden och lite omskrivet, ifall det känns igen)

Ärligt, Flashbacks ledning? Vad i helsefyr håller ni på med? Ni tar bort funktion efter funktion, lovar att de ska återkomma inom några dagar, undviker att svara på veckor, moderatorer säger sig veta ingenting och när det väl kommer svar så är det ALLTID snart, snart, snart eller kanske inte alls.

Från 2009-04-23 (beng ang medlemslistan): Jag kan inte lova er när vi har tid med detta men innan veckans slut låter rimligt.
Har beng slutat, gått ner till 2% arbetstid eller svarar ni bara undvikande och hoppas att stormen ska gå över eftersom listhelsiket aldrig kommer tillbaka?
Nu har ni medlemslistan, diverse andra småsaker, wikin och Travelforum (!) på efterkälken. Alltid är det försenat, om det kommer alls. Vad är det egentligen för folk som jobbar på Flashback Enterprises? Lallare, sjusovare och mytomaner?!

Och nästan värst av allt - admin3 har precis fått reda på att medlemslistan inte är prioriterad?! Håller beng tyst inför administratörerna också? Är han måhända släkt med någon i ledningen och kan därför jobba i egen takt med svävande deadlines? Har ni bara en tekniker för ett forum med den här storleken och alla andra så kallade 'seriösa' projekt? Varför är du / ni administratörer om ni inte vet vad som händer med forumets funktioner och kan komma med gedigna svar värdiga människor i ledande position? Tystnaden från alla administratörer är skrämmande och ovärdig Flashback Forum som den samhällsfaktor det ändå på sistone har börjat innebära.

Börja agera som ett riktigt företag med seriös användarinformation någon enstaka gång! Det här är bara löjligt och ett hån mot alla användare.

Citat:
Ursprungligen postat av smr
Om du vill ha lite mer funktionalitet så råder jag dig att installera Greasemonkey och flashscript (kodat av en användare här på forumet).
Man kan anta att äldre användare med en viss vana av FB har kännedom om Flashscript...
2009-05-13, 23:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smr
Tekniskt sett - Bättre servrar kanske. Snabbare lina.
Fixat för någon månad sedan så det behovet finns inte. Sen finns det mängder med funktioner som inte bara hade varit kul att ha utan som väsentligt hade förbättrat upplevelsen för användaren. Bara en sådan sak att man inte kan välja att ha trådad eller hybridvy i inläggen känns stenålder, sårskilt med tanke på att det sättet att se diskussioner funnits för alla som använt sig av Usenet de senaste decennierna.
2009-05-13, 23:07
Medlem
Ödlans avatar
Som tekniskt projekt tror jag Flashback är för stort för en person att hålla igång. Arbetssättet du beskriver är ganska typiskt bland frilansande programmerare. Nu vet jag inte under vilka omständigheter beng sköter det han sköter men av naturliga skäl kan jag relatera till att utvecklingen går framåt där beng tycker att intresset ligger. Detta skall även balanseras tidsmässigt och om beng nu är ensam på både underhåll och utveckling kan det vara en enorm bromskloss. Det logiska att göra i en sån situation är naturligtvis att dra in en eller fler som möjligtvis kan avlasta beng genom att sköta mindre uppdrag. Att styra upp en vettig medlemslista tar oftast inte så lång tid som det tagit för Flashback.

Men, växer Flashback verkligen? Det som intresserar mig mest är wikin som jag hoppas många flitiga användare uppdaterar med fakta. På så vis kan Flashback som forum utvecklas mer kring riktiga diskussioner istället för återkommande frågor som "hur separerar jag olikkönade cannabisplantor från varann?". Något som skulle främja diskussionerna vore även om man slog upp debattdelen igen eller åtminstone höll trådar under liknande förhållanden som man gjorde innan delen arkiverades. Travelforum intresserar mig inte alls egentligen. Jag tycker att man hanterat ökningen av medlemsantalet väldigt bra tekniskt vad gäller övergång till fler driftservrar och liknande inom rimlig tid.

Sen kommer naturligtvis den naturliga frågan "vad skall man utvecklas mot?". Vad är målet, alltså. Vill man tjäna pengar på plattformen som byggts kan det göras utan tvekan genom satsningar som till exempel Travelforum som lockar en speciell målgrupp och med positionen som det ledande forumet i Sverige är det möjligt att konkurrera ut liknande tjänster som t ex Aftonbladets destination.se. Då får man även ha i åtanke att desto mer man ger sig in på sådana områden desto närmare kommer man att skapa ett community istället för ett diskussionsforum med skillnaden att man kanske inte har gästböcker (än).

Anledningen till att jag återkommer dagligen är för att Flashback är en massiv kunskapsbank med många intressanta skribenter som till skillnad från diskussioner med mitt umgänge faktiskt ger något mer än motsägelser. Därför skulle jag självklart föredra en utveckling där och wikin vore ett stort steg i rätt riktning för att locka fram likasinnade så de som kommer till forumet av samma skäl som jag får denna kunskap istället för att läsa frågor och upprepade svar beblandat med diverse ryggdunkningar åt alla håll.

Självklart kan man inte vara alla tillfreds men ett ankare i utvecklingen av forumet är hur det styrs. Nu finns det moderatorer som öppet uttrycker att de egentligen inte orkar moderera forumen de placerats i och då får man som användare väldigt lätt uppfattningen att det finns sittande moderatorer som finns kvar "bara för att". Det sänker kvaliteten, tyvärr. Det har uppmärksammats ett flertal gånger på forumet att ledningen egentligen inte placerar så mycket färskt som moderatorposition utan det är främst samma ikoner som kommer och går. Jag kan relatera till tankesättet men ser även spår av varför det brister. Jag tror, som vanligt, att det behövs fler folk. Den procentuella mängden användare som figurerar som moderatorer eller t om administratörer tycker jag är för låg i förhållande till hur snabbt användarantalet ökar.

*EDIT* Skulle det inte gå att lösa med beng att han inte plockar bort funktioner ur drift så länge de funkar bara för att förbättra dem utan istället låter dem ligga kvar och sen uppdaterar när förbättringen är färdig? På så vis behöver man heller inte annonsera ändringarna tills de gjorts och så kan han ta sin tid på sig utan att vi användare står utan medlemslistor och dylikt.
Senast redigerad av Ödlan 2009-05-13 kl. 23:13.
2009-05-13, 23:07
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious

Vart är flashback på väg rent tekniskt? Vad tror ni att vi har att vänta om 1 år?
Det är helt klart funktioner som har varit vitala som har tagits bort.
Nu är jag absolut ingen tekniker men jag har erfarenhet av att "måla in sig i ett hörn" när det gäller IT-lösningar.

Det står väl helt klart att det är det man har gjort här både från administrativt håll, där man har gett en (eller flera) tekniker för stor befogenhet över forumets struktur och tekniska drift, och från tekniskt håll där man har försökt att kompensera en dramatiskt ökad trafik med att ta bort funktioner som suger mycket kapacitet från servrarna. Vad jag förstår så är det heller inte så lätt att bygga om en relativt färdig struktur som vBulletin®.

Svaret på frågan ovan: Om man inte stänger och börjar om från grunden så kan vi nog se fram emot ännu färre funktioner om ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Svenska
In english please
Senast redigerad av chribsson2 2009-05-13 kl. 23:17.
2009-05-13, 23:17
Medlem
chribsson2s avatar
Jag får även intrycket, framförallt efter att ha läst admin3:s inlägg i tråden om medlemslistan, att det har infunnit sig ett visst mått av arrogans och lättja. Det tror jag man ska passa sig för. Rätt vad det är dyker det upp ett hungrigt alternativ, med tillräckligt mycket muskler och tillräckligt mycket respekt för användarna...
Senast redigerad av chribsson2 2009-05-13 kl. 23:26.
2009-05-13, 23:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
In english please
What? I understand not saying what you are...

(sorry)

Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Jag får även intrycket, framförallt efter att ha läst admin3:s inlägg i tråden om medlemslistan, att det har infunnit sig ett visst mått av arrogans och lättja. Det tror jag man ska passa sig för. Rätt vad det är dyker det upp ett hungrigt alternativ, med tillräckligt mycket muskler och tillräckligt mycket respekt för användarna...
Helt riktigt och rätt. Extrapolerar man lite (vilket a3 och de andra ger utrymme för, av anledningar redan nämnda) uttalas det att inte ens administratörerna har koll på vad som pågår med tekniken och vidareutvecklingen. Skrämmande, minst sagt.
Vad ska man med chefer till om dom inte vet vad dom chefar över och inte har full koll och kontroll på uppenbara ansvarsområden?
2009-05-13, 23:33
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Vad ska man med chefer till om dom inte vet vad dom chefar över och inte har full koll och kontroll på uppenbara ansvarsområden?

Vem har egentligen sagt att administratörerna är chefer av något slag? Sitter du månne på insiderinfo från Outlaw om hur Flashback fungerar vad gäller hierarki? Nej, jag vet inget. Jag poängterar snarare att du inte gör det heller.
2009-05-13, 23:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Vem har egentligen sagt att administratörerna är chefer av något slag? Sitter du månne på insiderinfo från Outlaw om hur Flashback fungerar vad gäller hierarki? Nej, jag vet inget. Jag poängterar snarare att du inte gör det heller.
Det är en definitionsfråga. Jag förutsätter att administratörer på ett forum (speciellt med denna storlek) innehar mycket stor kontroll på det tekniska och dess förehavanden. Där ingår att säkerställa den tekniska utvecklingen och huru den sköts. Därmed mitt måhända felaktiga uttryck om chefer. Men andemeningen är riktig.
2009-05-13, 23:44
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Det är en definitionsfråga. Jag förutsätter att administratörer på ett forum (speciellt med denna storlek) innehar mycket stor kontroll på det tekniska och dess förehavanden. Där ingår att säkerställa den tekniska utvecklingen och huru den sköts. Därmed mitt måhända felaktiga uttryck om chefer. Men andemeningen är riktig.

Såvida ledningen inte uttrycker annat kan det styras under anarkistiska såväl som diktatoriska ideologier vad gäller hierarkin samt positioner inom anställningsgrupper. Det var den enda poängen jag ville få framförd, hur du förutsätter att det fungerar har ingen verklighetsbaserad betydelse och är således inget annat än spekulationer som trillat av spåret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in