2009-11-28, 11:09
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
/.../Beträffande detta vill jag dock avslutningsvis - kanske något förvånande - säga att jag ändock bedömer hennes chanser till en eventuell resning som goda. Men denna kommer i så fall beviljas med den så kallade tilläggsregeln som grund - något annat är knappast troligt/.../
Såg ditt inlägg först idag och skulle vilja tillägga att jag med mina amatörmässiga kunskaper inom juridiken är av samma uppfattning. Med den information jag har kan jag också säga att en resningsansökan med all säkerhet kommer att komma, även om jag antar att det kommer att ta sin tid.

Jag antar också att du är ganska kunnig inom området och det skulle vara kul om du kunde utveckla ditt resonemang, speciellt när det gäller tilläggsregeln.
Citera
2009-11-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Vem har kommit i kontakt med henne om jag får fråga? Det är en mycket enkel fråga som jag gärna vill ha besvarad.
Kriminalvården?
Citera
2009-11-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyeten
Angående psykundersökningen så ville jag bara visa på att det mesta här bara handlar om spekulationer, och att alla tolkar saker olika. Om du skulle vägra att gå med på undersökningen oavsett om du var skyldig eller inte, så säger inte din vägran något om din skuld. CS vägran tolkas helt enkelt olika av olika människor, och ingen förutom hon själv vet varför hon gör det.
Alla har rätt att vägra delta i rättspsykiatriska undersökningar, likväl som alla har rätt att vägra svara på polisens/åklagarens frågor. Sedan är det upp till rätten att bedöma ifall en sådan vägran skall ligga en till last i bedömningen av skuldfrågan..
Citera
2009-11-28, 11:33
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag förstår mycket väl din inställning. Samtidigt förstår jag om också andra, är försiktiga med att i vissa fall visa på sina källor. Integritetsaspekten är väl värd respekt, samtidigt som Flashback som institution kan vara lite vårdslös i det hänseendet.

Jag förstår inte riktigt skillnaden, eller graden av betydelse, du gör gällande förändringen från att först anse att "CS kan vara skyldig" till det senare att "CS kan vara oskyldig"... Lite samma sak för mig. Hur menar du?
Nu är din frågeställning lite svår att tolka men jag ska försöka svara ändå. Om jag har missuppfattat den får du gärna återkomma så ska jag göra ett nytt försök. Dock är lördagen vigd åt annat så det kan ta lite tid.

Skulle jag ha substantiella bevis för att CS är allvarligt psykiskt sjuk hade det för min del varit betydligt troligare att hon är skyldig. Observera att det i sig inte kan vara bevis för någons skuld att man är "tokig". Nu är min uppfattning att hon inte är psykiskt sjuk och då anser jag följaktligen att det är mindre troligt att hon är skyldig. Här ber jag att få hänvisa till mina "nattliga funderingar" som jag postade vid ett tidigare tillfälle:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=17287660&postcount=1189

Människor är mer förutsägbara än vad man kan tro, även galningar. Vi är nog säkert överens om att detta brott är ett vansinnesdåd unikt i sin brutalitet. Därför måste man om man ska placera in någon i en gärningsmannabeskrivning ha rimliga skäl till det, och det finns det inte i CS fall, anser jag.
Citera
2009-11-28, 11:36
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontirio
Kriminalvården?
Du menar enl. modell ett i min sammanställning ovan.
Citera
2009-11-28, 11:55
Bannlyst
När de konstaterade att CS inte kunde ses som psykotisk eller led av någon allvarlig störning förklarade en del "experter" här på FB att CS antagligen led av borderline.
Jag såg ett bra program som hette Ondska och tog upp fallet med styvpappan i Västerhaninge som dödade sin dotter och våldtog kompisen till henne. Han var diagnostiserad borderline. I den filmen förklarade experter att de med borderline aldrig planerar sina brott, de styrs av sin bristande impulskontroll och agerar utefter den.
De är heller inte kapabla att röja undan sina spår efteråt. De blir ungefär som styvpappan i Västerhaninge, han somnade på plats med kniven i hand och gjorde inget som helst motstånd när polisen grep honom. Ska också poängtera att en väldigt massa människor med borderline ALDRIG begår några våldsbrott!!

De borderlinare jag träffat inom arbetet har ALDRIG skadat en annan människa. De finns ett fåtal som skadar sig själva istället. De borderlinare som skadat andra har en längre tid (om inte alltid?) varit våldsamma och ideligen fått utbrott och skadat andra vid upprepade tillfällen. (se min signatur)
.
Så om CS är borderline? är hon då skyldig till morden?

Jag håller med om att borderlinare styrs av sina impulser...de kan få "tokiga ideer" som att åka till Arboga och titta på fornlämningar, hitta på att hon fött barn och adopterat bort det, låna pengar hit och dit för att klara sin levnad..såna saker. Det tål att tänkas på.
Senast redigerad av Mariooo 2009-11-28 kl. 12:33.
Citera
2009-11-28, 12:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Vem har kommit i kontakt med henne om jag får fråga? Det är en mycket enkel fråga som jag gärna vill ha besvarad. Min slutsats att CS inte lider av någon allvarlig störning bygger nämligen på uppgifter som jag inte ser någon anledning att ifrågasätta. Men det är ju klart, man kan ju alltid gå på samma linje som brukligt här på FB; grunda sin analys på rykten och wiki-läsande. Tidigt i Arbogatrådarna myntades ett begrepp av en respekterad postare: "defekt logik", och jag måste säga att jag tycker mig se en hel del av sådant i resonemanget kring CS mentala hälsa. För att åskådliggöra detta kan man använda syllogismer, och då blir det ungefär så här:
  • Brottet är ett vansinnesdåd.
  • CS är skyldig.
  • Hon är galen.
Sådant här köper jag inte. Det funkar helt enkelt inte i min värld. Om jag ska lyssna får man nog lägga upp resonemanget annorlunda och då skulle det kunna bli så här:
  • CS är galen.
  • Hon kan vara skyldig.
Då blir allting mer logiskt och stämmer bättre överens med mitt sätt att tänka. Haken är ju att man då måste bevisa att hon verkligen är galen om man ska hävda att det finns en möjlighet till att hon är skyldig. Något sådant har jag inte sett än mer än påstående liknande den första modellen här ovan. Som sagt, den sista tiden har jag fått tagit del av information som ytterligare stärkt mig i min uppfattning att CS befinner sig hyfsat inom normalparametrar mentalt sett, och sålunda är mitt resonemang följande:
  • CS är tämligen normalt funtad i huvudet.
  • Hon kan vara oskyldig.
Det är där jag står idag kort och gott.

(Läs gärna min signatur också )
De som jobbar kring henne på häkten och anstalter.
Citera
2009-11-28, 12:28
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
De som jobbar kring henne på häkten och anstalter.
Ja, och det blir väl då en analys enl. modell ett. Tro mig CH, eftersom jag var tveksam till att CS var allvarligt psykiskt sjuk sökte jag bekräftelse på hur det låg till egentligen. De svar jag fick kom från sådant håll att jag inte kan avfärda dem, och det var att jag hade rätt i mina antaganden. Vad en samling nyckelpigor har att säga bryr jag mig inte om.
Citera
2009-11-28, 12:31
Medlem
Citat:
Du menar enl. modell ett i min sammanställning ovan.
Håller snarare på modell två.
Citera
2009-11-28, 12:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ja, och det blir väl då en analys enl. modell ett. Tro mig CH, eftersom jag var tveksam till att CS var allvarligt psykiskt sjuk sökte jag bekräftelse på hur det låg till egentligen. De svar jag fick kom från sådant håll att jag inte kan avfärda dem, och det var att jag hade rätt i mina antaganden. Vad en samling nyckelpigor har att säga bryr jag mig inte om.
Nej, det tycker jag inte. Jag konstaterade bara att många av de som arbetar runt henne upplever att det är något "märkligt/konstigt" med henne. De som arbetar inom den världen träffar sannolikt människor som är både mer, och mindre, "normala", men de har onekligen erfarenhet av diverse olika personlighetstyper. Det ensamt gör givetvis inte CS till skyldig eftersom det bara är en liten del i det stora hela. Huruvida man då ska gå på något av dina alternativ är egentligen en helt annan fråga IMHO...
Citera
2009-11-28, 13:06
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, det tycker jag inte. Jag konstaterade bara att många av de som arbetar runt henne upplever att det är något "märkligt/konstigt" med henne. De som arbetar inom den världen träffar sannolikt människor som är både mer, och mindre, "normala", men de har onekligen erfarenhet av diverse olika personlighetstyper. Det ensamt gör givetvis inte CS till skyldig eftersom det bara är en liten del i det stora hela. Huruvida man då ska gå på något av dina alternativ är egentligen en helt annan fråga IMHO...
Jag kan bara hålla med om att hon kan upplevas som lite märklig, eller snarare lite egen. Å andra sidan är det här något jag känner igen från alla de unga tyskor som jag har haft som elever. Det finns en egensinnighet som vi kanske inte är så vana vid hos CS, och som kanske kan förklaras kulturellt. Inget av det här når på långa vägar upp på en nivå av galenskap jag anser måste till för att man ska begå sådana här bestialiska och irrationella mord.

Om jag inte minns fel så tror jag också LGWP vid något tillfälle sa att CS måste befinna sig i en helt absurd situation om hon är oskyldig, som kommentar till tidningarnas beskrivningar av hennes beteende i rätten.
Citera
2009-11-28, 13:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med om att hon kan upplevas som lite märklig, eller snarare lite egen. Å andra sidan är det här något jag känner igen från alla de unga tyskor som jag har haft som elever. Det finns en egensinnighet som vi kanske inte är så vana vid hos CS, och som kanske kan förklaras kulturellt. Inget av det här når på långa vägar upp på en nivå av galenskap jag anser måste till för att man ska begå sådana här bestialiska och irrationella mord.

Om jag inte minns fel så tror jag också LGWP vid något tillfälle sa att CS måste befinna sig i en helt absurd situation om hon är oskyldig, som kommentar till tidningarnas beskrivningar av hennes beteende i rätten.
För tydlighetens skull vill jag bara säga att det jag har hört inte på något sätt har med galenskap att göra, utan det stämmer snarare överens med beskrivningarna från rättegångarna där hon växlar i humör och "skrattar vid fel tillfälle" om du förstår vad jag menar. Det de konstaterar är att något fel är det, frågan är bara vad och det har inte med nationaliteten och uppväxten att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in