Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-12, 18:24
Medlem
Hejsan FB!

Det är så att jag dragit på mig räkningar från ett bolag som skickar ut filmer en gång i månaden. Jag sa upp det för ett tag sedan men har låtit en räkning vara obetald pga slarv. Sen kom en 3:e och sista påminnelse med Deadline den 11:e maj (igår).

I faktura-texten står det följande:

Hej *****,
Trots tidigare påminnelser har vi inte erhållit betalning för nedanstående skuld. Regleras inte din skuld innan sista betalningsdatum överlämnas hela ärendet till inkasso, där lagstadgade inkasso-avgifter tillkommer.

Jag missade denna då jag tagit fel på datumet.

Nu betalde jag den direkt och den kommer att vara betald imorgon den 13:e.

Vad tror ni kommer att ske?

Kommer jag få Inkasso krav iallafall eller kommer de bara ta betalt och skita i det?

Vad innebär isf Inkasso-krav?

Jag är 19 år och har inte lärt mig allt, men jag förstår ju själv att det inte är så jävla bra. Men hur pass orolig bör jag vara i dagsläget?

Mvh T
Citera
2009-05-12, 19:35
Medlem
Ryghs avatar
Ingenting kommer att hända. Du har alltid ett par dagars marginal innan påminnelsen går till inkasso.

Inkasso är sista insatsen före Kronofogden. Inkasso (t.ex. Visma) lägger på hutlösa avgifter. Du kommer få ett antal påminnelser från dem innan det går till KFM.
Citera
2009-05-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Ingenting kommer att hända. Du har alltid ett par dagars marginal innan påminnelsen går till inkasso.

Inkasso är sista insatsen före Kronofogden. Inkasso (t.ex. Visma) lägger på hutlösa avgifter. Du kommer få ett antal påminnelser från dem innan det går till KFM.

Hur hutlösa är avgifterna från Inkasso?

Tack
Citera
2009-05-12, 23:13
Medlem
lexitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thellzor
Hur hutlösa är avgifterna från Inkasso?

Tack

Inget att oroa sig över. Mina räkningar går alltid till inknasso. Sedan orkar jag betala dom.

Inkassoavgiften är på 160kr. Dvs ursprungliga räkningen + påminnelseavgift (50kr) + inkasso = slutsumman.

Nu har du redan betalat av summan och antingen kommer räkningen stå som betald direkt eller så skickar de vidare till inkasso redan imorgon förmiddag om de är jävliga och då får du ett nytt kuvert från ett inkassobolag som alltså innehåller totala summan (räkningen + påminnelseavgifter(na) + inkassoavgift på 160kr.

Då är det bara ringa upp inkassobolaget så kommer de säga att dina pengar kommit in och du behöver bara betala in 160kr istället.
Citera
2009-05-12, 23:22
Medlem
Tack grabbar. Nu kan man sova gott .
Citera
2011-01-18, 02:21
Medlem
flesheatingzombiess avatar
Är i liknande situation så jag kapar tråden ist för att skapa en ny.
Fick inkassobrev från intrum justitia idag. obetald hyra plus inkassoavgift på 160 kr.
Kollade mina inbetalningar och jag var tolv dagar sen med hyran, men de skickade sitt inkassokrav en dag efter att jag registrerat betalningen på min internetbank.
Kan det vara lönsamt att bestrida inkassoavgiften på 160 kronor?
Jag hade ju trots allt bevisligen betalat in hyran innan inkassoföretaget skickade in sitt krav. Spelar detta någon roll eller är det bara att bita ihop och betala?
Citera
2011-01-18, 10:43
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesheatingzombies
Är i liknande situation så jag kapar tråden ist för att skapa en ny.
Fick inkassobrev från intrum justitia idag. obetald hyra plus inkassoavgift på 160 kr.
Kollade mina inbetalningar och jag var tolv dagar sen med hyran, men de skickade sitt inkassokrav en dag efter att jag registrerat betalningen på min internetbank.
Kan det vara lönsamt att bestrida inkassoavgiften på 160 kronor?
Jag hade ju trots allt bevisligen betalat in hyran innan inkassoföretaget skickade in sitt krav. Spelar detta någon roll eller är det bara att bita ihop och betala?

Fast står det inte så att betalningen ska vara de tillhanda en viss datum? Banken tar ofta en dag eller två på sig att föra över pengarna, men det är ditt problem, inte de som ska ha pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in