2009-05-14, 22:36
Medlem
Tror ni att akrobaten på en cirkus gillar att ramla ner och bryta en arm eller ett ben? eller ännu värre, ryggen. olyckor händer....även den bästa.
Bodils djur tyckte om att arbeta på cirkusen, hade dom inte gjort det så hade inte heller hennes cirkus blivit en succe. Man kan inte tvinga djur att utföra det man vill att dom ska göra. Synd att inte fler fick vara med om att se glädjen och ivern i djurens ögon när dom förstog att det var dags att träna (det gjorde dom mätta och belåtna). Och när dom såg att Bodil höll på att packa bussen. Som ni påstår att djuren behandlas så skulle dom i min värld vara undernärda, oroliga och apatiska och/eller flyktbenägna. Vad gäller burarna så visst var dom små och burarna staplades på varandra. MEN dom var tillräckligt stora så djuren utan problem kunde röra sig i dom. Om nu djuren skulle vara så vanvårdade som vissa påstår och då antar jag ni menar undernärda också. Skulle inte då djurens instinkt äta eller ätas ta över, när dom har ett så bra tillfälle att ta en fågel, katt eller en liten gris. Om ni tänker till lite så kanske ni kommer på vilket enormt arbete det har varit för att få djuren att fungera tillsammans, att få dom att utföra det dom skulle både vid inomhus och utomhus föreställningar med mycket stor publik och andra störningar. Vanvårdade djur har inte mentalitet för att klara av det.
Citera
2009-05-14, 22:55
Medlem
Smartie Bs avatar
Ledsen att behöva ge mig in i den här diskussionen...

Jag kände Bodil sen mer än 30 år tillbaka. Jag har varit hemma hos henne både när hon bodde i Dalarna och i Skärplinge. Hon var en exellent uppfödare och konstnär, och det är tragiskt att det skulle behöva sluta så här illa.

MEN...jag skulle aldrig ha lämnat en av mina hundar där för ens en minut (blev erbjuden att göra det en gång, trots att jag har en helt annan ras än Bodil hade).

Har ni sett rastgårdarnas hav av lera på våren, som hundarna fick gå i? Fick hundarna ens mat i skålar, eller blev den bara inslängd direkt på marken? Valpade tikarna utomhus i hundkojorna, ibland utan Bodils vetskap? Avlivades djur med bultpistol? Hur dog egentligen en mycket vinstrik släthårsfoxtik? Med mera... Bra eller ens godtagbar djurhållning? NO WAY!

Idag har jag hört vad polisen hittade bakom uthusen. Det är så hemskt, att jag inte ens tänker skriva det.

Bullhead måste vara både hjärntvättad och synskadad. Dessutom tror jag mig veta vem som döljer sig bakom namnet, utan att jag behöver ta reda på nån IP-adress.

Jag tycker fortfarande att det är tragiskt att Bodil är död, och att det skulle behöva gå så här långt. Det var många uppfödare som försökte få henne att begränsa sitt djurinnehav till en hanterlig nivå, men som sagt, det går inte att prata med den som inte lyssnar.

/S B
Citera
2009-05-15, 01:26
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Den här tråden är högst osmaklig då det gäller en död människa.
Att hjälpa djur är på både gott och ont. Varmhjärtade personer riskerar att ta på sej mer än dom orkar, både fysisk och psykiskt. Dom kan inte säga nej och sätta gränser. Det enda jag sett av Bodil är något på TV för länge sen så jag har inga åsikter om person.
Den här tråden borde nog låsas och ämnet som gäller djur tas i en ny tråd.
Hoppas Bodil får vila i ro snart.
Eliza CT
Klokt och tänkvärt inlägg - kan inte annat än hålla med dig i det du säger.
Citera
2009-05-15, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullhead
Bodils djur tyckte om att arbeta på cirkusen, hade dom inte gjort det så hade inte heller hennes cirkus blivit en succe. Man kan inte tvinga djur att utföra det man vill att dom ska göra. Synd att inte fler fick vara med om att se glädjen och ivern i djurens ögon när dom förstog att det var dags att träna (det gjorde dom mätta och belåtna). Och när dom såg att Bodil höll på att packa bussen. Som ni påstår att djuren behandlas så skulle dom i min värld vara undernärda, oroliga och apatiska och/eller flyktbenägna. Vad gäller burarna så visst var dom små och burarna staplades på varandra. MEN dom var tillräckligt stora så djuren utan problem kunde röra sig i dom. av det.

Har du sett burarna? och hur djuren staplades? Om du inte har det så tycker jag du ska vara lite mer försiktig i dina uttalanden om att djuren kunde röra sig i dem och eftersom du är så insatt måste du veta att hon även ibland tog med valpar på sin turne, ihopträngda som sillar i en liten transportbur.

Det finns bild på nätet inte svårt att hitta.
Citera
2009-05-15, 11:22
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lu-Pin
Att åka land och rike runt med bil och djuren i små burar och nonchalera Jordbruksverkets föreskrifter om hur djur ska hållas gör situationen för hennes djur inte bättre än andra djursamlares, utöver det så visade flera djur från cirkusen steriotypa beteenden.

Djurplågeri? Kolla katten på videon vars svans hon diskret släcker elden på, vilket hon även fick en anmärkning på - att där inte fanns släckutrustning om nu katten skulle börja brinna.
[PHP]http://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio[/PHP]
Här är klippet med den brinnande katten, hoppas att jag kan få in länken korrekt...

http://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio

Tydligen är Bodil fullt medveten om att katten kan ta eld - hade hon inte varit det så hade hon inte släckt svansen så snabbt och diskret som hon gjorde. Katten själv hann aldrig ens uppfatta att svansen sveddes eftersom Bodil själv fungerade utmärkt som släckutrustning!

När det gäller burarna så finns en länk i den här tråden som visar hur "trångt" hundarna hade det. Som det ser ut så har hundarna riktigt gott om plats, de kan både stå och ligga bekvämt, burarna är inte för små eller överfulla. Att de har staplats på varandra spelar ingen roll för bekvämligheten och lufttillförseln följde de regler som JBV satt upp.

Tillägg:
http://www.nwt.se/filipstad/article59791.ece

Nu ska man kanske inte jämföra transporter och levnadsförhållanden för sällskapsdjur och "hemdjur" (kor, grisar, får, höns etc.) men varför inte? Hade t.ex. svenska kor och grisar haft så gott om individuellt utrymme som Bodils djur hade så skulle kött- och äggpriserna vara mångdubbla. Svenska köttdjur packas ihop i stora mörka transporter under många timmar, det finns små ventilationfönster upptill som kanske tillåter tillräcklig luftväxling så länge släpet är i rörelse. När föraren vilar eller äter kan transporten stå länge i stekande sol med stillastående luft och mycket hög värme, jag har ofta hört förtvivlade råmanden från transporter på olika parkeringar medan föraren suttit inne i restaurangsvalkan och smörjt kråset.

Personligen tycker jag att Smartie B skriver det mest ärliga och tänkvärda inlägget i den här tråden. Ändå vill jag påstå att det känns fel att man ska få behandla "nyttiga" matdjur på ett sämre sätt än sällskapsdjur.

En hage som då och då är full av lera och vattenpölar är ingen katastrof, varken för en ko eller en hund.

Även ett tamdjur, ex en hund, ska kunna sköta sina förlossningar själv - kan man själv vara närvarande så bör man ju vara det men alla tikar, kossor, ston etc. föder inte precis den dag man har räknat med.

Även mina hundar får maten utslängd på marken då och då - de tycker att det är spännande att leta upp matbitarna i gräset.

Att bli skjuten i skallen med bultpistol av någon som vet var skottet ska sitta låter för mig betydligt humanare än att släpa iväg en hund till veterinär för avlivning då flertalet sällskapsdjur upplever veterinärbesök som något mycket oroande.

Hursomhelst så kände jag också till Bodil och hennes djursamlande och anser att det hade blivit för mycket av det goda för länge sedan. Djurhållningen motsvarade nog snarare den hos svenska djurbönder än hos hund- och kattuppfödare - men rent krasst ser jag inget större fel i det så länge djuren inte behövde svälta eller vara sjuka. Hade Bodils djurhållning konstant varit så undermålig som vissa här påstår så hade det räknats som kvalificerat djurplågeri och då hade hon inte fått ha några djur. Trots alla mer eller mindre välgrundade anmälningar från olika håll så kvarstår faktum: Ingen kontrollinstans hade ansett att Bodils djurhållning var så undermålig och oförbätterlig att djuren hade tagits ifrån henne och hon hade inget djurförbud.

Eller - hade det nu gått så långt att det var ett förestående omhändertagande/begränsning av antalet djur, uteslutning ur SKK och påföljande skandalskriverier som orsakade Bodils beslut att lämna alltihopa för gott?
Senast redigerad av Svidmyra 2009-05-15 kl. 11:29.
Citera
2009-05-15, 11:25
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ingen har väl påstått att djuren blivit misshandlade och slagna? Det ÄR skillnad på misshandel och vanvård och vad jag sett har ingen nämnt misshandel. Jo, det är inte svårt att lära djuren konster, man ser bara till att de är hungriga vid träningstillfällena. Svårare är det inte.

Tror du katten på Youtube gillade att få svansen svedd?
Tror du djuren gillade åka land och rike runt?, packade som sillar, staplade på varandra i små burar, som de inte bara reste i , de sov där också.

Hur gör vilken utställare som helst när de åker på utställning? Numer rör sig utställare över hela Europa ...

Hur gör folk överhuvudtaget när de reser med mer än en hund? Eller när tikarna löper? Vissa hundar går inte ihop, helt enkelt, av olika anledningar.
Menar du att djur som reser i bur har det dåligt?
Hur anser du att man ska transportera grisar, hästar, fjäderfä och hundar?
Vad är skillnaden på burar i olika storlekar eller boxinredning. Anser du att man inte kan ha hundar på ett bilsläp, särskilt anpassat för att transportera hundar?
Vad i består lidandet när det gäller för hundar att SOVA i bur under resa? Eller är det själva resandet som är vanvården, enligt ditt sätt attse?

Jag förstår inte din åsikt om att djur ska vara hungriga vid träningstillfällen? Bodil använde sig av klickerträning, liksom många andra som tränar djur, och hur du får in detta med hunger begriper jag inte.
Citera
2009-05-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Att de har staplats på varandra spelar ingen roll för bekvämligheten och lufttillförseln följde de regler som JBV satt upp.

Nu ska man kanske inte jämföra transporter och levnadsförhållanden för sällskapsdjur och "hemdjur" (kor, grisar, får, höns etc.) men varför inte? Hade t.ex. svenska kor och grisar haft så gott om individuellt utrymme som Bodils djur hade så skulle kött- och äggpriserna vara mångdubbla. Svenska köttdjur packas ihop i stora mörka transporter under många timmar, det finns små ventilationfönster upptill som kanske tillåter tillräcklig luftväxling [i]så länge släpet är i rörelse.

Ingen kontrollinstans hade ansett att Bodils djurhållning var så undermålig och oförbätterlig att djuren hade tagits ifrån henne och hon hade inget djurförbud.

Ja, reglerna JBV satt upp hölls när djuren transporterades från ett ställe till ett annat, undantag tillstånd om djurtransport och djurtransportör MEN enligt JBV så fick inte djuren sova i samma små burar nattetid det innebar att djuren både transporterades Sverige runt i olika turneer, hit och dit, och dessutom fick sova i samma fortfarande små och på varandra staplade burar( se bild inlägg 32)

Samtidigt finns en tragik i att matdjur transporteras under ibland vidriga omständigheter, men våra egna slaktdjur har en resa som regel på 30 minuter och i det har de en bra box att stå i, men jag vet och förstår att långt ifrån alla har det.

Och vad gäller djurförbud så är det faktiskt så att för att det ska till ett föreläggande om djurförbud så ska det vara väldigt grov vanvård och såvitt jag vet har inget påstått det än.
Citera
2009-05-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Anser du att man inte kan ha hundar på ett bilsläp, särskilt anpassat för att transportera hundar?
Vad i består lidandet när det gäller för hundar att SOVA i bur under resa? Eller är det själva resandet som är vanvården, enligt ditt sätt attse?

Jag förstår inte din åsikt om att djur ska vara hungriga vid träningstillfällen? Bodil använde sig av klickerträning, liksom många andra som tränar djur, och hur du får in detta med hunger begriper jag inte.

För att förklara enkelt så ska man rätta sig efter JBV regler, varför ska vissa slippa?
Och visst kan djur sova i bur, om de rastas ordentligt och burarna håller mått- vilket inte alla gjorde här.

Och visst använder Bodil mat i sitt belöningssystem, trots klicker.
Citera
2009-05-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartie B
Ledsen att behöva ge mig in i den här diskussionen...

Jag kände Bodil sen mer än 30 år tillbaka. Jag har varit hemma hos henne både när hon bodde i Dalarna och i Skärplinge. Hon var en exellent uppfödare och konstnär, och det är tragiskt att det skulle behöva sluta så här illa.

MEN...jag skulle aldrig ha lämnat en av mina hundar där för ens en minut (blev erbjuden att göra det en gång, trots att jag har en helt annan ras än Bodil hade).

Har ni sett rastgårdarnas hav av lera på våren, som hundarna fick gå i? Fick hundarna ens mat i skålar, eller blev den bara inslängd direkt på marken? Valpade tikarna utomhus i hundkojorna, ibland utan Bodils vetskap? Avlivades djur med bultpistol? Hur dog egentligen en mycket vinstrik släthårsfoxtik? Med mera... Bra eller ens godtagbar djurhållning? NO WAY!

Idag har jag hört vad polisen hittade bakom uthusen. Det är så hemskt, att jag inte ens tänker skriva det.

Bullhead måste vara både hjärntvättad och synskadad. Dessutom tror jag mig veta vem som döljer sig bakom namnet, utan att jag behöver ta reda på nån IP-adress.

Jag tycker fortfarande att det är tragiskt att Bodil är död, och att det skulle behöva gå så här långt. Det var många uppfödare som försökte få henne att begränsa sitt djurinnehav till en hanterlig nivå, men som sagt, det går inte att prata med den som inte lyssnar.

/S B
Du påstår att du känt bodil i 30år, hade du gjort det så hade du haft vetskap om hur djuren sköttes, hur djuren utfodrades och bodils vetskap om dräktiga tikar och hur dom avlivades. Du har hört vad polisen hittat, det är hör sägen. Vi har kontakt med både polis och dom som är där och hjälper till så vi vet vad som hittats eller inte hittats och vad som händer på gården.
vi skiter högaktningsfullt i om du vet vilka vi är och är inte rädda för att bli avslöjade..
jag misstänker att du är en av de som blivit nekad foxterrier hos bodil, så detta är ditt sätt att hämnas att dra bodil i skiten. är det någon som är hjärntvättad och avtrubbad så är det du som beteer dig på detta sätt, prata skit om döda och ta hör sägen som fakta, du är en stor skam för mänskligheten.
..

har ni inte läst om bonden i tierp som dom hittade 60st döda kossor hos, lägg ner eran energi på honom istället. lägg ner eran energi på att se till att bonden får det straff han förtjänar istället för att snacka skit om en död människa. det får ni ut mer av.
Senast redigerad av bullhead 2009-05-15 kl. 14:06.
Citera
2009-05-15, 14:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Ett litet tillägg:
JBV:S regler gäller LÄGSTA GODTAGBARA STANDARD.

Vilket alltså inte är att jämföra med att djuren har det jättebra. Detta gäller alla föreläggande. Rättas allt till inom stadgad tid så blir det bara enstaka oväntade (vanligen) kontroller.
Mvh
Citera
2009-05-15, 14:14
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullhead
Du påstår att du känt bodil i 30år, hade du gjort det så hade du haft vetskap om hur djuren sköttes, hur djuren utfodrades och bodils vetskap om dräktiga tikar och hur dom avlivades. Du har hört vad polisen hittat, det är hör sägen. Vi har kontakt med både polis och dom som är där och hjälper till så vi vet vad som hittats eller inte hittats och vad som händer på gården.
vi skiter högaktningsfullt i om du vet vilka vi är och är inte rädda för att bli avslöjade..
jag misstänker att du är en av de som blivit nekad foxterrier hos bodil, så detta är ditt sätt att hämnas att dra bodil i skiten. är det någon som är hjärntvättad och avtrubbad så är det du som beteer dig på detta sätt, prata skit och ta hör sägen som fakta, du är en stor skam för mänskligheten.
Det är tackvare så´na som dig och myndigheter som drivit bodil i graven..

har ni inte läst om bonden i tierp som dom hittade 60st döda kossor hos, lägg ner eran energi på honom istället. lägg ner eran energi på att se till att bonden får det straff han förtjänar istället för att snacka skit om en död människa. det får ni ut mer av.

Det du har skrivit hittills är det du anklagar andra för - skitsnack och hörsägen. Medans andra faktiskt har kommit med externa länkar har du kommit med påhopp och osakliga beskrivningar på medskribenters mentala förmåga. Dvs, din tillförlitlighet befinner sig på minusskalan. Eftersom ni är flöera som har poliskontakt men har två vitt skilda berättelser om deras iakttagelser så hamnar du i lä eftersom du inte någon gång i denna tråd har kommit med handfasta bevis, endast skitsnack och hörsägner.

En annan människa beslutar själv om denne vill avsluta sitt liv (om det är så döden inträffade). Man tar alltid beslutet själv, sen är det en helt annan sak att omgivningen gärna skuldbelägger andra och yttre faktorer. Men faktum kvarstår, ingen driver någonsin någon annan in i döden. Det gör man själv.

Det är inte en frisk inställning att man alltid saka åtgärda det värsta tänkbara fallet. I så fall skulle det finnas enormt mycket elände i världen. En sund inställning är att reagera där det finns brister - oavsett om det är stort eller smått.
Hade du som vän reagerat och agerat för många år sedan hade det inte behövt gå så långt. Bodil samlade på djur, en situation hon inte klarade av, vad gjorde du för att stävja det snarare än att uppmuntra det sjuka beteendet?
Citera
2009-05-15, 14:17
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
För att förklara enkelt så ska man rätta sig efter JBV regler, varför ska vissa slippa?
Och visst kan djur sova i bur, om de rastas ordentligt och burarna håller mått- vilket inte alla gjorde här.

Och visst använder Bodil mat i sitt belöningssystem, trots klicker.

Japp, visst gjorde hon det. Men det var extra smarrigt godis och krävde definitivt inga hungriga djur.

Nu kan vi diskutera detaljer i evighet men, burarna var av typen flyggodkända gjorde för att stå på varandra. Dessutom var varje bur fastsatt och säkrad och ett fläktsystem installerat.

Det var alltså inte burarna som var problemet utan att "natthagarna" att natthagarna var för små. Då räknade Länsstyrelsen kvadratmetrar, alltså samma som för permanent förvaring. Detta är naturligtvis svårt att åstadkomma när man är på resa och tältar ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in