Citat:
Ursprungligen postat av Lu-Pin
Att åka land och rike runt med bil och djuren i små burar och nonchalera Jordbruksverkets föreskrifter om hur djur ska hållas gör situationen för hennes djur inte bättre än andra djursamlares, utöver det så visade flera djur från cirkusen steriotypa beteenden.
Djurplågeri? Kolla katten på videon vars svans hon diskret släcker elden på, vilket hon även fick en anmärkning på - att där inte fanns släckutrustning om nu katten skulle börja brinna.
[PHP]http://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio[/PHP]
Här är klippet med den brinnande katten, hoppas att jag kan få in länken korrekt...
http://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio
Tydligen är Bodil fullt medveten om att katten kan ta eld - hade hon inte varit det så hade hon inte släckt svansen så snabbt och diskret som hon gjorde. Katten själv hann aldrig ens uppfatta att svansen sveddes eftersom Bodil själv fungerade utmärkt som släckutrustning!
När det gäller burarna så finns en länk i den här tråden som visar hur "trångt" hundarna hade det. Som det ser ut så har hundarna riktigt gott om plats, de kan både stå och ligga bekvämt, burarna är inte för små eller överfulla. Att de har staplats på varandra spelar ingen roll för bekvämligheten och lufttillförseln följde de regler som JBV satt upp.
Tillägg:
http://www.nwt.se/filipstad/article59791.ece
Nu ska man kanske inte jämföra transporter och levnadsförhållanden för sällskapsdjur och "hemdjur" (kor, grisar, får, höns etc.) men varför inte? Hade t.ex. svenska kor och grisar haft så gott om individuellt utrymme som Bodils djur hade så skulle kött- och äggpriserna vara mångdubbla. Svenska köttdjur packas ihop i stora mörka transporter under många timmar, det finns små ventilationfönster upptill som kanske tillåter tillräcklig luftväxling
så länge släpet är i rörelse. När föraren vilar eller äter kan transporten stå länge i stekande sol med stillastående luft och mycket hög värme, jag har ofta hört förtvivlade råmanden från transporter på olika parkeringar medan föraren suttit inne i restaurangsvalkan och smörjt kråset.
Personligen tycker jag att
Smartie B skriver det mest ärliga och tänkvärda inlägget i den här tråden. Ändå vill jag påstå att det känns fel att man ska få behandla "nyttiga" matdjur på ett sämre sätt än sällskapsdjur.
En hage som då och då är full av lera och vattenpölar är ingen katastrof, varken för en ko eller en hund.
Även ett tamdjur, ex en hund, ska kunna sköta sina förlossningar själv - kan man själv vara närvarande så bör man ju vara det men alla tikar, kossor, ston etc. föder inte precis den dag man har räknat med.
Även mina hundar får maten utslängd på marken då och då - de tycker att det är spännande att leta upp matbitarna i gräset.
Att bli skjuten i skallen med bultpistol av någon som vet var skottet ska sitta låter för mig betydligt humanare än att släpa iväg en hund till veterinär för avlivning då flertalet sällskapsdjur upplever veterinärbesök som något mycket oroande.
Hursomhelst så kände jag också till Bodil och hennes djursamlande och anser att det hade blivit för mycket av det goda för länge sedan. Djurhållningen motsvarade nog snarare den hos svenska djurbönder än hos hund- och kattuppfödare - men rent krasst ser jag inget större fel i det så länge djuren inte behövde svälta eller vara sjuka. Hade Bodils djurhållning konstant varit så undermålig som vissa här påstår så hade det räknats som kvalificerat djurplågeri och då hade hon inte fått ha några djur. Trots alla mer eller mindre välgrundade anmälningar från olika håll så kvarstår faktum: Ingen kontrollinstans hade ansett att Bodils djurhållning var så undermålig och oförbätterlig att djuren hade tagits ifrån henne och hon hade inget djurförbud.
Eller - hade det nu gått så långt att det var ett förestående omhändertagande/begränsning av antalet djur, uteslutning ur SKK och påföljande skandalskriverier som orsakade Bodils beslut att lämna alltihopa för gott?