• 1
  • 2
2009-05-11, 21:02
Medlem
MatMammas avatar
Precis som tråden antyder vill jag ha svar på denna fråga. Jag har under lång tid funderat på den, det enda jag kan komma fram till är att man får köra bil, men de känns inte som att det är något att fira direkt.

Om jag har postat fel får ni flytta eller radera tråden, men jag tänkte att de tillhör deras kultur och det här var allmänt tråden.
Citera
2009-05-11, 21:08
Medlem
Arch_Angels avatar
det är ju som att fylla 18 här antar jag, man blir vuxen skulle jag tro.

vi går väl kanske inte lika långt i sverige när man fyller 18 men vi vet ju alla hur d är i USA, dom skall alltid gå längre...
Citera
2009-05-11, 21:10
Medlem
Smutzs avatar
Jag kunde inte låta bli att googla "age of sexual consent+USA" och mycket riktigt är det i de flesta stater sweet sixteen som gäller. Återigen handlar det om snusk.

OT: En intressant parantes är att många stater har 16 för heterosex men 18 för homosex, känns väl inte helt tennis.
Citera
2009-05-11, 21:11
Medlem
Bonko86s avatar
Det är dock lite underligt.

I usa får man köra bil vid 16 års ålder men inte förrän 5 år (!) senare får man dricka alkohol. 21.

Då gillar jag systemet i Sverige bättre. 18 som en standardålder för det mesta. Bil, alkohol, rösträtt.. hela rubbet!
Citera
2009-05-11, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86

I usa får man köra bil vid 16 års ålder men inte förrän 5 år (!) senare får man dricka alkohol. 21.

Då gillar jag systemet i Sverige bättre. 18 som en standardålder för det mesta. Bil, alkohol, rösträtt.. hela rubbet!

Håller med dig. Även om man ofta ser stämplade som får köpa alkohol på krogen ändå.
Citera
2009-05-11, 21:30
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

Riktigt så enkelt är det inte. I vissa stater får man köra bil när man är 15, i vissa stater när man är 16, i vissa när man är 16½, i vissa när man är 17, osv. Det varierar. Dessutom är det ganska vanligt att unga förare har en massa restriktioner, som t.ex att de inte får köra på natten eller att de inte får ha en kompis med sig innan de är 18. Rent farlighetsmässigt så är det säkert bättre att vara 16 och köra bil i USA än att vara 16 och köra motorcykel i Sverige (som man ju får göra). När det gäller spriten så varierar åldern lite där också. Generellt så är det 21 som gäller i USA, men i många stater så är det (precis som i Sverige) fritt fram för t.ex föräldrar att bjuda sina barn på alkohol, oavsett ålder.

Varför det skulle vara en stor sak att fylla 16 i USA (är det verkligen det?) vet jag inte, men har det att göra med någon åldergsräns så kan man nog räkna med att storheten varierar lite från stat till stat.
Citera
2009-05-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Riktigt så enkelt är det inte. I vissa stater får man köra bil när man är 15, i vissa stater när man är 16, i vissa när man är 16½, i vissa när man är 17, osv. Det varierar. Dessutom är det ganska vanligt att unga förare har en massa restriktioner, som t.ex att de inte får köra på natten eller att de inte får ha en kompis med sig innan de är 18. Rent farlighetsmässigt så är det säkert bättre att vara 16 och köra bil i USA än att vara 16 och köra motorcykel i Sverige (som man ju får göra). När det gäller spriten så varierar åldern lite där också. Generellt så är det 21 som gäller i USA, men i många stater så är det (precis som i Sverige) fritt fram för t.ex föräldrar att bjuda sina barn på alkohol, oavsett ålder.

Varför det skulle vara en stor sak att fylla 16 i USA (är det verkligen det?) vet jag inte, men har det att göra med någon åldergsräns så kan man nog räkna med att storheten varierar lite från stat till stat.

Du måste ha missat my sweet sixteen på MTV massa bortskämda ungar som får en fest för 1 miljon och en bil för lika mycket. Verkar helt sjukt stort om man bara har programmet som referens.
Citera
2009-05-11, 21:43
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Du måste ha missat my sweet sixteen på MTV massa bortskämda ungar som får en fest för 1 miljon och en bil för lika mycket. Verkar helt sjukt stort om man bara har programmet som referens.

Ja, det har jag faktiskt missat. Jag tror i alla fall inte att det är för att man får knulla eller köra bil, för det får man bara i vissa stater när man är 16. Men det kan ju kanske vara stort på vissa ställen i USA att fylla 16, ungefär som det är stort att fylla 18 här.
Citera
2009-05-11, 21:55
Medlem
Bonko86s avatar
På tal om olika åldergränser i olika stater..
Gillar att usa ser sig som världens bästa demokrati när varje stat är en egen liten diktatur i sig...
Citera
2009-05-11, 21:56
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot

Visste faktiskt inte allt det där, men ja.. det gör inte saken bättre, känns bara ännu mer krångligt och onödigt
Citera
2009-05-11, 22:02
Medlem
MatMammas avatar
Citat:

Man får ju inte gå på bolaget förräns man är 20. Sen lite kuriosa är att det är 25 års åldersgräns för att campa på vissa campingplatser
Citera
2009-05-11, 22:44
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Sen lite kuriosa är att det är 25 års åldersgräns för att campa på vissa campingplatser

Jo, men det är ingen lag som styr det. Om du äger en bit mark och vill öpnna en pensionärscamping så kan du sätta 65-årsgräns om du känner för det. Så länge du inte diskriminerar någon på grund av kön, religion, etnisk tillhörighet eller sexuell läggning så kan du i princip vägra att släppa in vem du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in