• 1
  • 2
2009-05-11, 11:50
Medlem
kompjuters avatar
Kebab, hamburgare eller pizza...osv....subway.....whatever

Jag frmodar att nd hamburgare r nyttigast, det r vl nd dressingen som gr den fet och kaloririk?

Kebab har ju oftast mycket grnsaker som r nyttigt men kttet r vl en riktig fettbomb?

Pizza lr vl vara det smsta, degen och en jkla massa ost, skinka och kebabktt ibland?

Brukar ju sllan kka donken utan fredrar 150gr burgare frn grillen, har ftt fr mig att sdan mat r nyttigare n snabbmatskedjornas?
Citera
2009-05-11, 11:51
Medlem
Desperat_s avatar
Finns ju ven thai, wok, sushi osv.
Citera
2009-05-11, 11:53
Medlem
sq92s avatar
En hamburgare med grovt brd lr ju inte vara s onyttig, s lnge den inte r bombad med dressing iaf.
Citera
2009-05-11, 12:18
Medlem
Vibliriblands avatar
All mat som serveras ute r ofta betydligt mycket mer onyttig n om du skulle gjort "samma" rtt hemma.

Thaimat r antagligen det bsta valet, om du vill ha varm mat, annars s kommer ju alltid sushi vinna som den mest nyttiga snabbmaten.

Men Thaimaten som grs ute lr innehlla en hel del socker och dyl.

Allt blir ju godare med lite socker, det r en smakhjare nstan bttre n salt.
Det gr inte maten fr salt utan hjer egentligen bara smaken.

T.ex en tomatss de har p pizza lr ju vara 20% Socker, om inte mer.
Samma med Indisk mat, en vanlig tikka masala till en person innehller ungefr 2.5dl socker.

Men till mnet

Kebab som r vettig kebab r helt ok. En kebabtallrik med ris kan du nog ta 3ggr i veckan utan att m smmre.

S lnge du inte tar ngon vitlksmajons.
Yoghurtss och den starka tomatssen r det du kan vlja p.

r du i en foodcourt och allt kostar samma.
Ta Sushi, trkigt nog s r ju aldrig det fallet utan sushin ska alltid vara s jvla dyr i sverige, s lnge man inte r en bra bit frn stan.
Citera
2009-05-11, 13:33
Bannlyst
Usch, tro verkligen inte att hamburgare r nyttigt. Det kttet har minst lika mycket fett och oftast tillsatser som vilken annan skitmat som helst.
Citera
2009-05-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
All mat som serveras ute r ofta betydligt mycket mer onyttig n om du skulle gjort "samma" rtt hemma.
Stereotypexempel p hur jvla mediapantade folk som fljer hlsotrenden.

"Bara fr att ngon annan lagat min mat r den onyttigare"

Samma folk som sitter och klagar p hur det smakar och andra sm skitbagateller.

Citera
2009-05-11, 19:02
Medlem
Snabbmat nyttig vinnare
http://www.svd.se/kulturnoje/underst...ikel_63933.svd

https://www.flashback.org/showthread.php?t=691119
Senast redigerad av Niavaran 2009-05-11 kl. 19:09.
Citera
2009-05-11, 20:32
Medlem
Fickludds avatar
Fr den som undviker kolhydrater r kebabsallad bra snabbmat.
Citera
2009-05-12, 22:16
Medlem
Vibliriblands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Jag r en nolla med ngon form av bokstavskombination, fr jag kan omjligtvis lsa klart en hel text och sedan frst alla de svra ord jag precis lst

Om du lyckats tygla din idioiti s skulle du kanske lst klart texten och frsttt det som stod.

Det var mycket enkelt, och gick egentligen inte att missfrst.

Orkar inte slsa mer energi n s hr p att faktiskt fklara det s till och med du frstr,
S jag slutar bara precis h...
Citera
2009-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Om du lyckats tygla din idioiti s skulle du kanske lst klart texten och frsttt det som stod.

Det var mycket enkelt, och gick egentligen inte att missfrst.

Orkar inte slsa mer energi n s hr p att faktiskt fklara det s till och med du frstr,
S jag slutar bara precis h...
Antar att du syftar p att rkade missa ngot ord efter jag editerade min post? Fullkomligt naturligt kan jag tala om. Tillfr ngot med din egen d istllet tnt!

T: Djupfryst fiskgratng r relativt nyttig, finns varianter med och utan grnsaker och finns ven en skaldjursvariant. Den enda egentliga hlsofllan r vl potatismoset.
Senast redigerad av markinus. 2009-05-12 kl. 23:32.
Citera
2009-05-13, 00:51
Medlem
64550.s avatar
kyckling sallad utan dressing r ligger nog ganska bra till.
Citera
2009-05-13, 01:04
Medlem
askbollens avatar
Vad menar du med 'Nyttig'. Lgt energiinnehll eller? Ganska luddigt ord det dr fr vrigt och det anvnds med vldigt liten urskillning. Mnga av de livsmedel som ofta blir benmnda som nyttiga bestr till stor del av fibrer. Fibrer innehller ingen nring och gr rakt igenom tarmsystemet utan att tas upp av kroppen. Fljdaktligen blir man inte fet av fibrer, man blir heller inte fet av bark, grs eller kottar, dremot lr du d av nringsbrist och svlt om du frsker livnra dig p det.

Om folk kunde begripa att man blir fet om man ter mer n vad man frbrnner kanske man kunde slippa en ny bantningsplga varje r med nya metoder som erstter de tidigare!

Jag kan ju dela med mig av ett tips. Fr 15 r sedan konsumerade svenska folket en femtedel s mycket lsk som idag. Folk r idag fetare. D lsk r ett otroligt energirikt livsmedel, drar jag en drastisk slutsats och pstr att en del av fetman vrt svenska folk idag br omkring p r orsakad delvis av detta frhjda lskintag. Allts... drick mindre lsk s slipper ni tramsa runt med alla dessa jvla bantningskurer. (OBS! detta r inte riktat till ngon specifik person i den hr trden)
Senast redigerad av askbollen 2009-05-13 kl. 01:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in