Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-05-12, 13:26
  #25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
AF gör trots allt fortfarande en hel del bra saker. De tar kontakterer med företag och skjuter till bidrag för att en anställning ska kunna träda i kraft. De ordnar "anställningsdagar" (egentligen inget annat än något liknande de karikatyrer av mexikanska arbetare som slåss för att kunna åka med arbetsgivarens pickup-truck) där företag kan möta och anställa folk direkt.
Dessvärre är det framför allt okvalificerade jobb de lägger krutet på, så akademiker hamnar utanför och i bemannings- och rekryteringsföretags klor.
I övrigt fungerar AF mest som en kontrollinstans, så den biten kan de ju ge till försäkringskassan utan problem. Det är väl kanske till det sammanslagningen egentligen är åsyftad till ...
Men bättre än att lägga ner AF vore ju att göra det till något slags bemanningsföretag. Åtminstone för kortade anställningar. Och det inom alla branscher. Då hade dessutom arbetsförmedlarna kunnat få användning för sin utbildning istället för som nu då en apa hade kunnat göra lika "bra" jobb.
Citera
2009-05-12, 17:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
AF gör trots allt fortfarande en hel del bra saker.
Jo dom gör så gott dom kan-att lyfta över kontrollfunktionen till FK och göra om AF till någon slags bemanningsföretag med direktgräddfil in i offentlig sektorn hade kanske gett lite resultat.
Citera
2009-05-12, 18:32
  #27
Medlem
caran672s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Jo dom gör så gott dom kan-att lyfta över kontrollfunktionen till FK och göra om AF till någon slags bemanningsföretag med direktgräddfil in i offentlig sektorn hade kanske gett lite resultat.

Hehe arbetsförmedlingen arbetar främst med bottenskrapet på arbetsmarknaden. Arbetskraften som ingen villa ha. Folk som aldrig haft arbeten och inte vet ett skit om hur man söker jobb eller yrkesliv. Arbetsförmedlingens stamkunder vill inte arbetsgivarna ha, nej inte ens den offentliga sektorn.

Sedan finns alltid en andel av vanligt arbetande folk i tillfällig arbetslöshet som är hänvisade till arbetsförmedlingen men dessa hittar med tiden nya jobb och försvinner.

Arbetsförmedlare finns till för att dadda och fjanta med stamkunderna. Dessa satsas resurser på eftersom vanlige fabriks-Fredrik, snickar-Sven och lärar-Lisa klarar sig så mycket bättre. Finns ingen hjälp eller ens kompetens att erbjuda vanliga yrkesarbetande människor på arbetsförmedlingen. De lär Muhamed vad CV betyder på latin och att man kommer hel och ren med ett leende när man träffar arbetsgivare.

Dessutom skulle arbetsförmedlingen inte ha en chans att konkurrera med riktiga rekryterings- och bemanningsföretag. De måste hjälpa packet att söka arbeten. De är socialarbetare.
Citera
2009-05-13, 02:42
  #28
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Man skulle tjäna en hel del på att slå ihop FK och AMS. Idag skickas väldigt mycket information mellan dessa myndigheter. Dessutom går arbetslösa till AMS för att få en påskrift för ett papper som man sedan ska lämna in till FK. Detta papper måste sedan behandlas manuellt.

Slog man ihop AMS och FK så skulle den nya myndigheten direkt kunna se om man var berättigad bidrag.
En betydligt billigare och enklare åtgärd vore att helt enkelt samköra alla relevanta
myndigheters register så skulle detta och många andra problem lösa sig självt.
Citera
2009-05-29, 08:09
  #29
Medlem
AF är en myndighet som styrs av regeringen, dom är till för att vara en länk mellan sökande och arbetsgivarna. Ser ni på det dom gör, så gör dom det jäkligt bra också. Statistik.... Se och lär.

Om ni vill förändra så måste ni göra det på valblanketten. Tänk, snälla, innan ni skriver....

MVH
Pegav
Citera
2009-05-29, 08:22
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Arbetsförmedlare finns till för att dadda och fjanta med stamkunderna.

Jag var inskriven ett tag på min lokala förmedling (det är ju ett krav för att få ersättning) innan jag lyckligtvis hittade ett nytt jobb på egen hand.

Min "personliga handläggare" var samtidigt en högst personlig handläggare åt fyrahundra "arbetssökande", den ena mer uppgiven och tidskrävande än den andra. Sådana som jag kategoriserades snabbt som "självgående" och jag fick efter det första obligatoriska mötet i uppdrag att "söka jobb på egen hand". Nästa obligatoriska möte med handläggaren skulle ske sex månader senare om jag fortfarande var arbetslös då.

Cirka en månad efter det första (och enda) mötet fick jag ett fullkomligt orealistiskt förslag att söka ett jobb i andra landsänden, dessutom skickat med brev till mig av min handläggare. Jag anade ugglor i mossen och antog att det var någon form av kontroll så jag sökte jobbet för att inte riskera att förlora min ersättning.

Poängen är alltså att det du säger onekligen stämmer. Arbetsförmedlingen finns till för stamkunderna. Vi som klassas som "självgående" får ingen hjälp överhuvudtaget. För oss är Arbetsförmedlingen bara en kontrollinstans såvida vi har ersättning. Har vi inte ersättning kunde handläggarna inte bry sig mindre om oss.
__________________
Senast redigerad av Fennicum2 2009-05-29 kl. 08:25.
Citera
2009-05-29, 11:09
  #31
Moderator
Strix m/94s avatar
Så är...

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Jag var inskriven ett tag på min lokala förmedling (det är ju ett krav för att få ersättning) innan jag lyckligtvis hittade ett nytt jobb på egen hand.

Min "personliga handläggare" var samtidigt en högst personlig handläggare åt fyrahundra "arbetssökande", den ena mer uppgiven och tidskrävande än den andra. Sådana som jag kategoriserades snabbt som "självgående" och jag fick efter det första obligatoriska mötet i uppdrag att "söka jobb på egen hand". Nästa obligatoriska möte med handläggaren skulle ske sex månader senare om jag fortfarande var arbetslös då.

Cirka en månad efter det första (och enda) mötet fick jag ett fullkomligt orealistiskt förslag att söka ett jobb i andra landsänden, dessutom skickat med brev till mig av min handläggare. Jag anade ugglor i mossen och antog att det var någon form av kontroll så jag sökte jobbet för att inte riskera att förlora min ersättning.

Poängen är alltså att det du säger onekligen stämmer. Arbetsförmedlingen finns till för stamkunderna. Vi som klassas som "självgående" får ingen hjälp överhuvudtaget. För oss är Arbetsförmedlingen bara en kontrollinstans såvida vi har ersättning. Har vi inte ersättning kunde handläggarna inte bry sig mindre om oss.

...det så klart. I en socialstat satsas alltid lejonparten av resurserna på de som förtjänar det minst. Det är samma inom utbildningsväsendet där de sämsta skoleleverna kostar mest i pengar, uppmärksamhet, slitage, trivsel...
Detta är problemet när det blir offentliga institutioner, som alltid skall ha ett socialpolitiskt perspektiv. Det gäller arbetsförmedlaren, läraren, socialarbetaren och polisen lika. Alla dessa är, i någon mening, socialarbetare.
Citera
2009-05-29, 11:35
  #32
Medlem
Robin Woods avatar
Af har liksom Fk blivit institut för insamling av och kontroll på arbetslösa element i samhället.
Skillnaden mellan dessa två institut är inte så stor egentligen.
Men för Af:s del har man kommit i den beklämda situationen att mer börjar likna den andra allt mer.
Förr gick man dit för att få BEHÖRIGHET att antingen studera med amsbidrag eller få rätten att uppbära A-kasseersättning under en tid.
Amsbidraget utbetalades från Fk.
Af är också tyvärr en nagel i ögat på det samhälle vi lever i idag, och de kan inte längre mobilisera en positiv utveckling på det system vi tvingats på.
Invandringen spelar här systemet ett spratt som de inte kan kontrollera.
EU-politiken är en av grundorsakerna till samhällshaveriet som man försöker dölja med olika omförvandlingar.
Storpolitiken har full kontroll på utvecklingen tycks det, medans vi tvingas läsa och bry oss om sådant som Dawid Isaak, fast vi egentligen skulle behöva koncentrera oss på våran egen struktur och utveckling
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback