• 1
  • 2
2009-05-09, 21:09
Medlem
Ok. Om jag har förstått det rätt har jag möjlighet att vända mig till ett annat låneinstitut för att teckna ett bolån om 100 000 kr och använda den säkerhetsmarginal på 800 000 som jag har på lägenheten? Kommer de se min inkomst som en kritisk riskfaktor eller skiter de i det med tanke på att lånebeloppet motsvarar typ 14% av säkerhetens värde?
Citera
2009-05-09, 21:49
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanhogstrom
Ok. Om jag har förstått det rätt har jag möjlighet att vända mig till ett annat låneinstitut för att teckna ett bolån om 100 000 kr och använda den säkerhetsmarginal på 800 000 som jag har på lägenheten? Kommer de se min inkomst som en kritisk riskfaktor eller skiter de i det med tanke på att lånebeloppet motsvarar typ 14% av säkerhetens värde?

Tror det blir svårt att vända dig till ett annan institut för att belåna en fastighet (brf) som redan är belånad. För att ta SBAB som exempel krävs att du har hela lånet hos dem. Dessutom ser långivaren till helheten och tar hänsyn till befintliga skulder. Din inkomst i form av studiemedel samt extraarbete är förmodligen inte tillräckligt (är du tjänstledig för studier från en tillsvidareanställning så kanske).

Banken utgår faktiskt ifrån en hushållskalkyl som dessutom ska klara räntor upp mot (gissningsvis) 6-7%. Jag är ganska säker på att en inkomst på 12k inte räcker för att ha en dräglig levnadsstandard med en ränta på 6% på 1,1 miljoner.
Citera
2009-05-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Tror det blir svårt att vända dig till ett annan institut för att belåna en fastighet (brf) som redan är belånad. För att ta SBAB som exempel krävs att du har hela lånet hos dem. Dessutom ser långivaren till helheten och tar hänsyn till befintliga skulder. Din inkomst i form av studiemedel samt extraarbete är förmodligen inte tillräckligt (är du tjänstledig för studier från en tillsvidareanställning så kanske).

Banken utgår faktiskt ifrån en hushållskalkyl som dessutom ska klara räntor upp mot (gissningsvis) 6-7%. Jag är ganska säker på att en inkomst på 12k inte räcker för att ha en dräglig levnadsstandard med en ränta på 6% på 1,1 miljoner.

Mja, helkundskravet gäller vid belåning över 75% av marknadsvärdet - tordes således inte vara ett problem i TS fall.

Det sistnämnda har du helt rätt i, TS lär knappast klara kalkylräntan och "kvar-att-leva-på"-budgeten med 12k i månaden. Dessutom är studie-bidrag/lån inte en legitim stadigvarande inkomst i bankvärlden. Klokast är nog att ta ett snack med mamsen och papsen, tyvärr.
Citera
2009-05-10, 00:29
Medlem
det kommer att påverka mina nuvarande ränteutgifter med 10% och jag överlevde ju höstens räntor på ~6%. vidare har jag i dagsläget bara belånat lägenheten, som ligger i stockholms innerstad, till hälften (kontraktsdatum). ränteläget kommer troligtvis inte komma upp i 6-7% inom de kommande två åren och efter det har jag pluggat klart (läser tredje året av fem nu) och har en stadig inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in