Citat:
Ursprungligen postat av johanhogstrom
Jag har en lägenhet värd runt 1 800 000 kr, finansierat med 1 000 000 kr i lånat kapital, resterande eget kap 800 000 kr (vid inköpstillfället 950 000 kr). Jag studerar och får runt 12 000 kr/mån inklusive studielån och extrajobb.
För det bolån som jag i dagsläget har ligger mina föräldrar som säkerhet (osäker på exakt form, typ borgen?). Jag äger lägenheten till 100%, och all ränta dras från mitt privata konto, men om detta ej skulle ske blir mina föräldrar betalningsskyldiga blablabla ni fattar.
Nu är jag grymt sugen på att låna ytterligare 100 000 kr i bolån för att få loss kapital med lägenheten som säkerhet. Min fråga är om detta är rimligt utifrån mina förutsättningar och i så fall - kommer mina föräldrar att få reda på detta??
/ Johan
Som jag förstår det ligger du alltså 800k i netto? Du har alltså lån på 1miljon på en lägenhet värd 1.8miljon.
Jag kan dra slutsatsen redan här att det inte kommer bli några problem att 100k och dina föräldrar kommer inte att få ngt brev eller liknande. Låter väldigt otroligt i alla fall, men vissa banker har ju olika metoder för saker och ting. Dock ser jag inte varför de skulle få reda på det mtp att värdet överstiger säkerheten med nästan det dubbla, dvs inga problem med säkerheten för banken.
Men har haft lån på Nordea och Swedbank med förälder som borgen. Jag har både amorterat i förtid och blivit sen med en betalning en månad - något som ingen av bankerna hörde av sig till mina föräldrar angående.
Det är nog bara när lånet krisar och säkerheten för låntagaren inte längre finns som banken orkar ta och slå en signal till ev. borgensman.
Det är väl bara att gå till banken och säga att du vill belåna lägenheten med 100k.. det kan behövas att dom skickar en värderingsman till lägenheten om det inte gjorts någon på senare tid.
Jag är inget proffs, berättar bara ur personliga ideer så om jag har fel rätta mig gärna någon..