• 6
  • 7
2009-05-12, 20:03
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al6
VNTA nu!!!

NU jvlar har dett gtt verstyr! Trden har gtt frn att handla om frgan "finns virus till mac?" till att handla om "varfr ska jag anvnda virusskydd?".

Jag har inte, och tnker ALDRIG anvnda virusskydd p min Windowsmaskin. Jag hatar antivirus s jvla mycket och det r bara skrp, har inte haft antivirus sedan jag fattade vad en dator var. Har inte haft virus sedan jag hade Windows XP (typ 5 r sen nu).

Intel x64 har Data Execution Prevention som blockerar stack och heap execution, men tillter ret2libc. 64-bitars ASLR blockerar dock ven retlibc. Min Windowsmaskin r s jvla sker och jag anvnder inget annat n det som r standard. ven Mac (som bygger p Intel x64) har DEP, men ASLR r jag lite osker p, men jag tror den har det.

Nja, trden har gtt s off-topic att vi nu helt pltsligt kan enas om att antivirus suger snoppe.

Men tillbaka till topic s str svaret fortfarande kvar, men jag har aldrig psttt att man ska anvnda antivirus p en mac, jag har bara berttat att det r mjligt att f virus. (ven om man inte r en idiot eftersom ret2libc kan lyckas genom ASLR vid otur, och inte alla program anvnder denna teknik)

Jag har ju Windws 7 RC1 och jag surfar utan ngot skydd och r nd s jvla sker, men det betyder ju inte att jag inte kan f virus, inte helelr betyder det s fr er macanvndare, men chansen r fett liten.

hm, brjade det inte g lite offtopic redan nr du brjade posta youtube-lnkarna dr folk hackar och inte dr de visar virus?

tycker att "Virus" och "varfr ska jag anvnda virusskydd?", har ett nrmare slkte isfall
Citera
2009-05-12, 20:11
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
hm, brjade det inte g lite offtopic redan nr du brjade posta youtube-lnkarna dr folk hackar och inte dr de visar virus?

tycker att "Virus" och "varfr ska jag anvnda virusskydd?", har ett nrmare slkte isfall
Jo, jag brjade g off-topic redan efter mitt frsta inlgg, men det varju fr att svara p era, nnu mer off-topic pstenden. Sjlva huvudfrn r och frblir "finns virus till mac?" och den r redan besvarad.
Citera
2009-05-12, 23:24
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ja, efter du svarat p mina. Jag vntar fortfarande p att ni ska, enligt ert eget resonemang, bevisa att Windows har virus (vilket vi alla vet). Men fr att bevisa det p samma stt som jag blivit utsedd att gra fr Mac, mste ni f min dator infekterad utan att jag godknner ngot genom UAC (samma som ert lsenordsskydd) samt att jag endast ska behva g till en hemsida / kra en mp3-fil eller ngot i den stilen.

Varfr jag inte hittar ngot bra till Mac r att dom p Symantec har sorterat allt efter bokstavsordning och man mste ppna varenda lnk fr att se om det r till Mac eller inte och ibland str det inte ens, jag tnker inte g genom alla lnkarna.

Tycker fr vrigt denna disskusionen r helt ljlig; har visat filmer, virusdefinitioner, fler filmer samt berttat. Vad r det egentligen vi pratar om? Tycker det hela har gtt ver i nn off-topic-orgie?

Frrsten r det ingen som svarat p om dom kan ett skvatt om programmering, vilket jag anser vara en grundkunskap fr att ens f disskutera i trden d exakt alla skydd, exakt alla srbarheter, exakt alla virus, exakt alla anti-virus programmeras - man mste allts frst vad man snackar om. Inte bara kunna lmna lnkar som ngon annan skrivit, ni fr tnka sjlva.

Serist, kunskap om ett lgnivsprk i stil med Assembly / C eller C++ r absolut ett krav, Java och dom hr hgnivsprken ger ju ingen lgnivkunskap (alla srbarheter r ju lgniv dr man verfyller buffrar, vilket inte ens gr att gra i Java d den har automatisk buffer bounds kontroll)

r det ngon som kan ngot om det vi snackar om, eller r ni bara envisa och kommer med orealistiska krav, som ni inte ens sjlva kan uppfylla p Windows-sidan?

Jag har inte begrt ngonting av dig frrutom att du ska ange ett virus/mask till mac som idag lever fritt. Ett som finns till windows och som tydligen infekterat 9 miljoner datorer finns att lsa om hr:

http://www.guardian.co.uk/technology...uter-infection
Citera
2009-05-13, 09:55
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Jag har inte begrt ngonting av dig frrutom att du ska ange ett virus/mask till mac som idag lever fritt. Ett som finns till windows och som tydligen infekterat 9 miljoner datorer finns att lsa om hr:

http://www.guardian.co.uk/technology...uter-infection

Det dr r en mask och den injiceras genom en srbarhet, men hey det lter nog lite bekant? Ni som fr ngra dagar sedan inte alls rknade srbarheter som "virus", men fr Windowsplattformen gr det bra... korruption, typ

Men i vilket fall s r detta inte ngot som hr till mnet, ter igen var frgan om det finns virus till mac och det var den enda frgan jag frivilligt stllde upp att svara p - resten har bara kommit som ngon obligatorisk frsvar fr att inte bli verkrd av era kommentarer. Hur skadliga virusen r stllde jag inte alls upp att svara p, snt trams orkar jag inte ens med p Windowsplattformen.
Citera
2009-05-13, 10:31
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Det dr r en mask och den injiceras genom en srbarhet, men hey det lter nog lite bekant? Ni som fr ngra dagar sedan inte alls rknade srbarheter som "virus", men fr Windowsplattformen gr det bra... korruption, typ

Men i vilket fall s r detta inte ngot som hr till mnet, ter igen var frgan om det finns virus till mac och det var den enda frgan jag frivilligt stllde upp att svara p - resten har bara kommit som ngon obligatorisk frsvar fr att inte bli verkrd av era kommentarer. Hur skadliga virusen r stllde jag inte alls upp att svara p, snt trams orkar jag inte ens med p Windowsplattformen.

Tror egentligen vi kan sammanstlla debatten med:

1: Ja, det finns virus till mac
2: Chansen att f ett r i dagslget minimalt, p grnsen till obefintligt (Obs: idag)
Citera
2009-05-13, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Tror egentligen vi kan sammanstlla debatten med:

1: Ja, det finns virus till mac
2: Chansen att f ett r i dagslget minimalt, p grnsen till obefintligt (Obs: idag)
Jag hller med till 100%

(Obs, detta r inte ngon fight mellan Windows och Mac, jag lskar ocks macarnas elegans men eftersom jag utvecklar spel anser jag Windows ge strre marknad och drfr r jag Windowskille just nu)

ven p en modern Windowsburk finns dr s avancerade skyddstekniker inbyggda i krnan att man mer eller mindre mste uttryckligen ladda hem en trojan och bjuda in den genom User Account Control (samma som lsenord i Mac). DEP och ASLR r vad jag syftar p, kolla wikipedia.
Citera
2009-05-13, 15:06
Medlem
Itmans avatar
al6, blir du upprrd ver den hr trden kanske du ska kolla in dessa ads:
http://www.apple.com/getamac/ads/
wacka wacka
Citera
2009-05-13, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
al6, blir du upprrd ver den hr trden kanske du ska kolla in dessa ads:
http://www.apple.com/getamac/ads/
wacka wacka
Har sett alla, gillar dom faktiskt
Som sagt r jag ppen fr det som ger mig bst frutsttningar.
Citera
2009-05-15, 13:28
Medlem
SinXs avatar
Citat:

Vet inte hur jag ska kunna beskriva detta p en enklare niv en den redan r. Trden handlar om huruvida det idag existerar ngot virus p mac. Jag hvdar att jag inte knner till ngot alls. Det nrmsta jag kan komma r de som det talas om som finns isolerade p olika laboratorium. Du hvdar att det finns. Jag ber dig nmna ETT. Inte fr att jag vgrar tro att det finns. Dock borde du kunna nmna ETT enda som faktiskt existerar och lever fritt idag.

Det kan ju vara s att det skulle kunna existera virus rent teoretiskt. Men frgan r inte om mac r TOTALT omjligt att teoretiskt skapa virus till, det r det garanterat inte. S snlla du. Nmn bara ETT!
Citera
2009-05-16, 06:03
Medlem
SinXs avatar
...men det kunde han tydligen inte
Citera
2009-05-16, 06:50
Medlem
fittPlusPluss avatar
Citat:
Frrsten r det ingen som svarat p om dom kan ett skvatt om programmering, vilket jag anser vara en grundkunskap fr att ens f disskutera i trden d exakt alla skydd, exakt alla srbarheter, exakt alla virus, exakt alla anti-virus programmeras - man mste allts frst vad man snackar om. Inte bara kunna lmna lnkar som ngon annan skrivit, ni fr tnka sjlva.

Du verkar ha glmt att du r i Mac forumet
Citera
2009-05-16, 10:24
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
Du verkar ha glmt att du r i Mac forumet
vilket hjdarinlgg, rama in och stt upp p vggen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in