Citat:
Nej men det finns typ 2 trojaner, fr att f dom s mste du tanka skumma .torrentfiler frn thepiratebay eller codec till porrfilmer. Sjlvklart s mste du skriva in ditt adminpass
Fel.
Citat:
Jo det finns virus. Men fr att lyckas f en s mste man vara en total idiot.
Fel.
Citat:
Det finns inga fritt cirkulerande virus till Mac n s lnge.
Fel.
* Mac OS X r ett operativsystem designat fr arkitekturen Intel x86 / x64.
* Windows r ett operativsystem designat fr arkitekturen Intel x86 / x64.
* Intel x64 r baktkompatibel med Intel x86.
Intel x86 r en arkitektur dr instuktionen "call" implicit lgger en returneringsadress p processens stack, fr att sedan lsa denna i och med instruktionen "ret", d en returnering sker. Returneringsadressen ligger i slutet av stacken, efter argument och data fr den aktuella stack framen. Det r p s vis mjligt att skriva ver returneringsadressen i och med en okontrollerad buffertverskridning. Buffrar ligger ofta p stacken och r drfr ett stt att injicera kod i en process. Returneringsadressen skrivs ver till att peka p buffern i frga, som innehller den skadliga koden. Den skadliga koden fr samma rttigheter som den utnyttjade processen, s i mnga fall mste man skriva in ett lsenord men det finns flera fall dr buffertverskridningar sker i en root-process vilket d har full kontroll av hela datorn.
S vad betyder allt detta? Det betyder att du inte ens uttryckligen behver ladda ner ngonting fr att bli totalt "infekterad", utan det rcker du besker en viss hemsida med en osker webblsare. Detta gller fr alla operativsystem baserade p Intel x86, inkluderat Mac OS X. (Safari har en historia prglad av en del, riktigt feta skerhetshl)
Jag r ingen fanboy av ngonting utan vljer det bsta fr mig, men ska jag vara rlig s sitter jag lugnast p en Windowsplattform med 64-bitars Data Execution Prevention med Address Space Layout Randomization samt User Account Control.