Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-09, 19:07
Medlem
Finns det virus till Mac eller är det som alla säger att det inte finns?
Citera
2009-05-09, 19:10
Medlem
Integraluss avatar
Det finns inga fritt cirkulerande virus till Mac än så länge.
Citera
2009-05-09, 19:10
Bannlyst
det finns tillockmed virus som i mobiltelefoner gosse..

dock inte lika vanligt.. men d va en period då det blossa upp
Citera
2009-05-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
det finns tillockmed virus som i mobiltelefoner gosse..

dock inte lika vanligt.. men d va en period då det blossa upp

Är Mac en mobiltelefon? Oh whaaat my gosse?
Citera
2009-05-09, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Archimoduxz

Undra hur många gånger detta diskuterats tidigare?

OnT: Jo det finns virus. Men för att lyckas få en så måste man vara en total idiot.
Citera
2009-05-09, 22:39
Medlem
Ljungan22s avatar
Varför det inte finns så mycket virus till Mac är för att alla program till Mac hänger ihop på ett eller annat sätt, och dem flesta program till Mac görs av Apple

Edit: Fetstil.
Senast redigerad av Ljungan22 2009-05-09 kl. 22:43.
Citera
2009-05-09, 22:41
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archimoduxz
Klart det finns
Citera
2009-05-09, 23:19
Medlem
torrenttobbes avatar
Nej men det finns typ 2 trojaner, för att få dom så måste du tanka skumma .torrentfiler från thepiratebay eller codec till porrfilmer. Självklart så måste du skriva in ditt adminpass
Citera
2009-05-10, 00:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Nej men det finns typ 2 trojaner, för att få dom så måste du tanka skumma .torrentfiler från thepiratebay eller codec till porrfilmer. Självklart så måste du skriva in ditt adminpass
Fel.
Citat:
Jo det finns virus. Men för att lyckas få en så måste man vara en total idiot.
Fel.
Citat:
Det finns inga fritt cirkulerande virus till Mac än så länge.
Fel.

* Mac OS X är ett operativsystem designat för arkitekturen Intel x86 / x64.
* Windows är ett operativsystem designat för arkitekturen Intel x86 / x64.
* Intel x64 är bakåtkompatibel med Intel x86.

Intel x86 är en arkitektur där instuktionen "call" implicit lägger en returneringsadress på processens stack, för att sedan läsa denna i och med instruktionen "ret", då en returnering sker. Returneringsadressen ligger i slutet av stacken, efter argument och data för den aktuella stack framen. Det är på så vis möjligt att skriva över returneringsadressen i och med en okontrollerad buffertöverskridning. Buffrar ligger ofta på stacken och är därför ett sätt att injicera kod i en process. Returneringsadressen skrivs över till att peka på buffern i fråga, som innehåller den skadliga koden. Den skadliga koden får samma rättigheter som den utnyttjade processen, så i många fall måste man skriva in ett lösenord men det finns flera fall där buffertöverskridningar sker i en root-process vilket då har full kontroll av hela datorn.

Så vad betyder allt detta? Det betyder att du inte ens uttryckligen behöver ladda ner någonting för att bli totalt "infekterad", utan det räcker du besöker en viss hemsida med en osäker webbläsare. Detta gäller för alla operativsystem baserade på Intel x86, inkluderat Mac OS X. (Safari har en historia präglad av en del, riktigt feta säkerhetshål)

Jag är ingen fanboy av någonting utan väljer det bästa för mig, men ska jag vara ärlig så sitter jag lugnast på en Windowsplattform med 64-bitars Data Execution Prevention med Address Space Layout Randomization samt User Account Control.
Senast redigerad av al6 2009-05-10 kl. 00:28.
Citera
2009-05-10, 00:30
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al6
Fel.

Fel.

Fel.

* Mac OS X är ett operativsystem designat för arkitekturen Intel x86 / x64.
* Windows är ett operativsystem designat för arkitekturen Intel x86 / x64.
* Intel x64 är bakåtkompatibel med Intel x86.

Intel x86 är en arkitektur där instuktionen "call" implicit lägger en returneringsadress på processens stack, för att sedan läsa denna i och med instruktionen "ret", då en returnering sker. Returneringsadressen ligger i slutet av stacken, efter argument och data för den aktuella stack framen. Det är på så vis möjligt att skriva över returneringsadressen i och med en okontrollerad buffertöverskridning. Buffrar ligger ofta på stacken och är därför ett sätt att injicera kod i en process. Returneringsadressen skrivs över till att peka på buffern i fråga, som innehåller den skadliga koden. Den skadliga koden får samma rättigheter som den utnyttjade processen, så i många fall måste man skriva in ett lösenord men det finns flera fall där buffertöverskridningar sker i en root-process vilket då har full kontroll av hela datorn.

Så vad betyder allt detta? Det betyder att du inte ens uttryckligen behöver ladda ner någonting för att bli totalt "infekterad", utan det räcker du besöker en viss hemsida med en osäker webbläsare. Detta gäller för alla operativsystem baserade på Intel x86, inkluderat Mac OS X. (Safari har en historia präglad av en del, riktigt feta säkerhetshål)

Jag är ingen fanboy av någonting utan väljer det bästa för mig, men ska jag vara ärlig så sitter jag lugnast på en Windowsplattform med 64-bitars Data Execution Prevention med Address Space Layout Randomization samt User Account Control.

Varför finns det då inga kända virus till OSX då (som idag lever fritt)? Skadlig kod finns vilket är en annan sak, men knappast något som är speciellt stort.
Citera
2009-05-10, 01:29
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Varför finns det då inga kända virus till OSX då (som idag lever fritt)? Skadlig kod finns vilket är en annan sak, men knappast något som är speciellt stort.
Varför hittar du på saker?

Här har du en lista över 866 sårbarheter i Mac OS X:
http://secunia.com/advisories/product/96/?task=advisories

Här har du adressen till ett känt antivirusprogram för Mac OS X, rekommenderat av Apple. Företaget har gjort säkerhetsprodukter för Mac i 10 år, alltså ingen nyhet:
http://www.intego.com/virusbarrier/

Vad jag skrev i mitt första inlägg var ett wake up call för de som tror att man kan tanka obegränsad rysk porr bara för man sitter på en Mac, resten är mer eller mindre en självklarhet.
Citera
2009-05-10, 02:05
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al6
Varför hittar du på saker?

Här har du en lista över 866 sårbarheter i Mac OS X:
http://secunia.com/advisories/product/96/?task=advisories

Här har du adressen till ett känt antivirusprogram för Mac OS X, rekommenderat av Apple. Företaget har gjort säkerhetsprodukter för Mac i 10 år, alltså ingen nyhet:
http://www.intego.com/virusbarrier/

Vad jag skrev i mitt första inlägg var ett wake up call för de som tror att man kan tanka obegränsad rysk porr bara för man sitter på en Mac, resten är mer eller mindre en självklarhet.
Sårbarheter, trojaner etc != virus
Vidare kan jag nämna att jag har surfat helt oskyddat i tre år på min mac och tänker fortsätta med det.

MacSweeper sades ju vara första malware till OS X för nåt år sedan, man var dock tvungen att ange sitt lösenord för att den skulle fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/MacSweeper

DNSchanger var också på tapeten för ett tag sedan, fanns även till windows:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.195316/ny-trojan-hotar-macanvandare
Inte direkt en objektiv källa men ändå.

Nej, nu orkar jag inte ge mig in i den här debatten något mer då den tenderar till att bli en mac vs pc-diskussion.

Edit:
https://www.flashback.org/sok/virus?f=184
Senast redigerad av Itman 2009-05-10 kl. 02:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in