2009-05-09, 18:37
Medlem
letsseesomeids avatar
rent hypotetiskt sett, vart skulle man sikta på fågeln/erkorren/haren eller vad det blir? huvudet eller hjärta/lungor?
skulle det gå med en gamo shadow 1000 , som jag tror har utgångshastighet på 200 m/s?
kan det göras utan stor risk för att djuret lider, om man väntar på det perfekta skottet och inte bara skjuter hur som helst?
om någon har erfarenhet så kan den gärna dela med sig.

jag slipper helst kommentarer som "det är olagligt" och sånt, för om man är i överlevnadssituation får man ju jaga fritt, och så är nämligen fallet. personen som ska ut i överlevnadssituation tänker inte skjuta något stort. gränsen dras vid harar. inga tjädrar och inga "stora" fåglar. men såna som räcker för att ätas vid ett tillfälle, men som inte är så stora så att man inte kan äta allt vid ett tillfälle, i princip.
tack på förhand för seriösa och "ognälliga" svar.
2009-05-09, 18:56
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsseesomeid
rent hypotetiskt sett, vart skulle man sikta på fågeln/erkorren/haren eller vad det blir? huvudet eller hjärta/lungor?
skulle det gå med en gamo shadow 1000 , som jag tror har utgångshastighet på 200 m/s?
kan det göras utan stor risk för att djuret lider, om man väntar på det perfekta skottet och inte bara skjuter hur som helst?

jag slipper helst kommentarer som "det är olagligt" och sånt, för om man är i överlevnadssituation får man ju jaga fritt, och så är nämligen fallet. personen som ska ut i överlevnadssituation tänker inte skjuta något stort. gränsen dras vid harar. inga tjädrar och inga "stora" fåglar. men såna som räcker för att ätas vid ett tillfälle, men som inte är så stora så att man inte kan äta allt vid ett tillfälle, i princip.

Ganska opraktiskt att "överleva" mha ett luftgevär. Naturen erbjuder ju så mycket av enklare införskaffad mat om du läser på lite. Fiske är ju också utmärkt för att klara sig i naturen utan att behöva klägga med djur. Om du nu ändå ger dig på detta med djur så försök att låta bli att plåga i onödan och skjut bara för att överleva (vilket jag iofs inte tror att du behöver, då finns det bättre saker att ha med sig än ett luftgevär). Kroppsträff är att föredra och du ska lägga energi på att 1 skott ska vara 1 kill alltså inga långskott på chans. Smyg och kom nära bytet så du är 100% säker.

/F
2009-05-09, 19:01
Medlem
letsseesomeids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Ganska opraktiskt att "överleva" mha ett luftgevär. Naturen erbjuder ju så mycket av enklare införskaffad mat om du läser på lite. Fiske är ju också utmärkt för att klara sig i naturen utan att behöva klägga med djur. Om du nu ändå ger dig på detta med djur så försök att låta bli att plåga i onödan och skjut bara för att överleva (vilket jag iofs inte tror att du behöver, då finns det bättre saker att ha med sig än ett luftgevär). Kroppsträff är att föredra och du ska lägga energi på att 1 skott ska vara 1 kill alltså inga långskott på chans. Smyg och kom nära bytet så du är 100% säker.

/F

men jag ska ju självklart inte BARA ha med mig luftgeväret. jag ska ju som sagt ha med mig fiskenät, sedan kanske jag täljer till ett metspö och tar med mig nylontråd.
Jag tänkte att det kanske kan come in handy om jag ser en fågel eller ett djur så har jag chans att döda det och äta det, då det kommer bli svårt att få tag på fettrik mat. fiska är ju att satsa på¨, det vet jag, men utifall att jag skulle få en bra chans så vill jag ju ta den. (plus att de verkar kul också... hehe )
2009-05-09, 19:10
Medlem
Först vill jag bara säga att det finns massvis med trådar om luftgevär och vad man får och inte får skjuta. Testa sök!

För det andra så bör man nog inte använda ett luftgevär som "bara" har en utgångshastighet på 200 m/s. Det är den maximala utgångshastigheten för att man ska få ha geväret utan licens, och även fast det kan gå att döda något djur med det så kan det skapa otroligt lidande också.

För att få jaga med luftgevär krävs följande (Står i Nya jägarskolan: Vapen och skytte):

• Kulan ska ha en kaliber på 5,5 mm eller större
  • Kulan ska vara speciellt konstruerad för att expandera och deformeras vid träff
  • Mynningsenergin (energin som kulan bär på när den lämnar mynningen) ska EJ understiga 150 J

Ett vanligt, licensfritt luftgevär uppnår inte dom här gränserna, men som sagt, träffar man rätt och har lite tur och dessutom är tillräckligt nära kan man KANSKE döda djuret.

Kan säga såhär också, skjut inte på harar, dom kommer inte dö, för att få skjuta dom krävs ett gevär av klass 3. Når ett licensfritt luftgevär inte ens upp till klass 4 kommer det inte räcka till klass 3 heller.

Som avslutande ord: Jag skulle inte använda luftgeväret om jag var du, det är dumdristigt och gör antagligen mer skada (eller mindre om man säger så) än nytta.
Hur som helst så kan jag ju inte göra något åt det, så valet är ditt.

Mitt råd är att du inte ska göra det.
2009-05-09, 19:11
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
men jag ska ju självklart inte BARA ha med mig luftgeväret. jag ska ju som sagt ha med mig fiskenät, sedan kanske jag täljer till ett metspö och tar med mig nylontråd.
Jag tänkte att det kanske kan come in handy om jag ser en fågel eller ett djur så har jag chans att döda det och äta det, då det kommer bli svårt att få tag på fettrik mat. fiska är ju att satsa på¨, det vet jag, men utifall att jag skulle få en bra chans så vill jag ju ta den. (plus att de verkar kul också... hehe )

I så fall skulle jag lämna luftgeväret hemma, onödigt tungt att släpa runt på för den lilla eventuella nytta man skulle få av det. Men det är jag det.

/F
2009-05-09, 19:13
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Och dessutom, vem fan vill sitta och pilla i sig av en mager svensk jävla tallefjant som nedlagts med luftgevär. Ingen mat på, och bara onödigt slöseri med din tid och korrens liv.

/F
2009-05-09, 19:19
Medlem
letsseesomeids avatar
men åååhhhh..
demdär lagarna om att jaga djur med luftgevär är väl mest avsedda för att man ÄVEN ska kunna döda älg och dylikt med dem, men det borde ju inte direkt krävas lika mycket kraft för att döda en fågel som det krävs för att fälla en älg?

och täk om jag inte får nån fisk? då får jag inte i mig någon protein eller fett överhuvudtaget..då blir ju i princip bara kolhydrater och lite olika vitaminer. från växter menar jag då.
2009-05-09, 19:24
Medlem
Citat:
men åååhhhh..
demdär lagarna om att jaga djur med luftgevär är väl mest avsedda för att man ÄVEN ska kunna döda älg och dylikt med dem, men det borde ju inte direkt krävas lika mycket kraft för att döda en fågel som det krävs för att fälla en älg?

och täk om jag inte får nån fisk? då får jag inte i mig någon protein eller fett överhuvudtaget..då blir ju i princip bara kolhydrater och lite olika vitaminer. från växter menar jag då.

Lagarna finns ju av en anledning, men det går säkert att döda djur med ditt luftgevär. Allt handlar ju om storleken på viltet.

Och som jag sa så är det ju upp till dig och din egna etik och moral vad du gör och inte gör. Jag gav dig bara fakta att dra egna slutsatser ifrån och min egna åsikt om vad jag hade gjort!

Det är ditt val!
2009-05-09, 19:34
Medlem
letsseesomeids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_Dussin
Lagarna finns ju av en anledning, men det går säkert att döda djur med ditt luftgevär. Allt handlar ju om storleken på viltet.

Och som jag sa så är det ju upp till dig och din egna etik och moral vad du gör och inte gör. Jag gav dig bara fakta att dra egna slutsatser ifrån och min egna åsikt om vad jag hade gjort!

Det är ditt val!

mjoo..men av just den anledningen (att lagarna är utformade för big game) så tror jag att att risken för att en liten fågel skulle överlva ett skott är ganska liten. men när du säger att det beror på min egna etik och moral så får jag ju dåligt samvete...DAMN YOU! :/
jag tänker träningskjuta skitmycket och bara ta helt säkra skott. då snackar vi mindre än 20 m.
plus att jag kommer vara på en obebodd ö antagligen, så risken för att råka skjuta någon oskylidig bärplockare elr något är nästan helt obefinitlig.
2009-05-09, 19:57
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
mjoo..men av just den anledningen (att lagarna är utformade för big game) så tror jag att att risken för att en liten fågel skulle överlva ett skott är ganska liten. men när du säger att det beror på min egna etik och moral så får jag ju dåligt samvete...DAMN YOU! :/
jag tänker träningskjuta skitmycket och bara ta helt säkra skott. då snackar vi mindre än 20 m.
plus att jag kommer vara på en obebodd ö antagligen, så risken för att råka skjuta någon oskylidig bärplockare elr något är nästan helt obefinitlig.

Jakt lagarnas kaliber krav är inte utformade för enbart tex älg som kräver klass 1. Klass 4 som är den minsta tillåtna klassen för jakt tillåter jakt på tex kråka ett licens fritt luftgevär når inte ens i närheten upp till dessa. Du kommer bara skapa lidande för djur om du försöker med ett luftgevär dessutom är 20m troligen fortfarande förlångt.
Senast redigerad av abbe101 2009-05-09 kl. 20:00.
2009-05-09, 20:37
Medlem
letsseesomeids avatar
får v'l lite på flashbacks expertis inom området antar jag...:/
tack för svaren iafl
2009-05-09, 20:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Du kan naturligtvis inte sätta dig själv i en konstlad "överlevnadssituation" och sedan påstå att du "får" jaga med vad som helst för att "överleva". Blir du ertappad kommer polisen att ta dig i vilket fall.
Annars skulle ju alla kunna jaga med vad de vill och påstå att det är en "överlevnadssituation".
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in