Först vill jag bara säga att det finns massvis med trådar om luftgevär och vad man får och inte får skjuta. Testa sök!
För det andra så bör man nog inte använda ett luftgevär som "bara" har en utgångshastighet på 200 m/s. Det är den maximala utgångshastigheten för att man ska få ha geväret utan licens, och även fast det kan gå att döda något djur med det så kan det skapa otroligt lidande också.
För att få jaga med luftgevär krävs följande (Står i Nya jägarskolan: Vapen och skytte):
- Kulan ska ha en kaliber på 5,5 mm eller större
- Kulan ska vara speciellt konstruerad för att expandera och deformeras vid träff
- Mynningsenergin (energin som kulan bär på när den lämnar mynningen) ska EJ understiga 150 J
Ett vanligt, licensfritt luftgevär uppnår inte dom här gränserna, men som sagt, träffar man rätt och har lite tur och dessutom är tillräckligt nära kan man KANSKE döda djuret.
Kan säga såhär också, skjut inte på harar, dom kommer inte dö, för att få skjuta dom krävs ett gevär av klass 3. Når ett licensfritt luftgevär inte ens upp till klass 4 kommer det inte räcka till klass 3 heller.
Som avslutande ord: Jag skulle inte använda luftgeväret om jag var du, det är dumdristigt och gör antagligen mer skada (eller mindre om man säger så) än nytta.
Hur som helst så kan jag ju inte göra något åt det, så valet är ditt.
Mitt råd är att du inte ska göra det.