2009-05-09, 23:28
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Du kan naturligtvis inte sätta dig själv i en konstlad "överlevnadssituation" och sedan påstå att du "får" jaga med vad som helst för att "överleva". Blir du ertappad kommer polisen att ta dig i vilket fall.
Annars skulle ju alla kunna jaga med vad de vill och påstå att det är
en "överlevnadssituation".

Så sant som det är sagt...

Min teori är att TS förläst sig på Robinson Crusoe av Daniel Defoe.
2009-05-10, 00:20
Medlem
letsseesomeids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Så sant som det är sagt...

Min teori är att TS förläst sig på Robinson Crusoe av Daniel Defoe.

hheheh delvis sant, om du byter ut robinson crusoe mot filmen into the wild ^^
2009-05-10, 00:27
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsseesomeid
hheheh delvis sant, om du byter ut robinson crusoe mot filmen into the wild ^^
Kommer några förvirrade själar per månad till denna forumsdel och ställer diverse idiotiska frågor och påstår att de ska göra ditten och datten efter att ha sett den filmen.
2009-05-10, 00:51
Medlem
Josef Fritzls avatar
Moralkärringar finns det uppenbarligen gott om.

Ja, 200m/s räcker gott och väl till att avliva småfåglar och ekorrar.
När jag var 13-14 år gammal så befann sig ofta jag (och tillsammans med vänner) i stugan där vi ägnade större delen av tiden åt luftgevärsskytte, då med ett som gick 170m/s

Måltavlor? Nej nej, levande tavlor skulle det naturligtvis vara.
Vi sköt allt som rörde sig. Om morgnarna smög vi ner till vattnet och sköt närliggande gräsänder.
Observera att förstaskotten endast (oftast) skadeskjuter, men eftersom jag inte tänker sitta här och dra en moralpredikan så kan jag tipsa dig om att sätta ett skott rätt genom vingen då det gör deras flygförmåga helt värdelös.
Se då även till att vara vid en mindre sjö/en vik eller dylikt då anden kommer börja dyka och simma runt för att försöka överleva, så det är bara att lägga av så många skott man kan för att lyckas ta död på den.

Om du har möjlighet så försök sätta första skottet i huvudet eller bröstet (obs: för att genomborra bröstet/hjärtat krävs mest troligt en utgångshastighet på 200m/s eller högre).

Skator/kråkor är även inget problem att skjuta (och äta), men se då till att koka dem ordentligt för att bli av med eventuella bakterier som inte försvinner vid vanlig grillning/stekning.

Småfåglar däremot har jag ätit med mycket god aptit, utan att veta vilken specifik art jag mumsat på.

Ekorre är väldigt gott, åtminstone -eller ska jag säga speciellt- vid hungernöd.
Ett tips som kommer göra dina måltider oerhört välsmakliga är att ta med ett antal kryddor.

För att skjuta ihjäl en hare krävs det ett betydligt kraftigare vapen än ett luftgevär. Har du möjlighet så skaffa dig ett salongsgevär, vilket även skulle underlätta and-jakten.
Jaga hare med salongsgevär är svårt då du måste komma tillräckligt nära utan att avge lukt fel vindriktning samt inte bli sedd eller hörd.
Svårt - men inte omöjligt! Med mycket träning kommer det gå alldeles utmärkt.

Om du inte har möjlighet till att skaffa ett salongsgevär, lär dig bygga fällor!
Det är ett mycket hett tips, och lär du dig bygga slagfällor (/dödande fällor) så behöver du inte hela tiden övervaka utan kan lägga tid på fiske, lägerbygge eller något annat under tiden.
Fällor ger dig även chans till mer kött då du kan få tag på större vilt än ett par småfåglar.

Skönt att slippa moralkärringarna för ett tag haha?
Bara att fråga om du undrar något, och för er som tycker att jag är dum i huvudet som uppmuntrar honom till att bedriva sådan här jakt så kan jag berätta för er att jag själv är en mycket van jägare och vistas väldigt ofta i skog och mark.
Har även licenser på ett antal vapen, så min luftgevärsjakt bedrivs inte lika ofta, trots att jag med glädje följer mina yngsta bröder ut i stugan/skogen för att lära dem söka upp och avliva (skjuta) fåglar, ekorrar och andra djur.
Det var trots allt det som skapade mitt stora jaktintresse.

Lycka till!
2009-05-10, 01:46
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Moralkärringar finns det uppenbarligen gott om.

Ja, 200m/s räcker gott och väl till att avliva småfåglar och ekorrar.
När jag var 13-14 år gammal så befann sig ofta jag (och tillsammans med vänner) i stugan där vi ägnade större delen av tiden åt luftgevärsskytte, då med ett som gick 170m/s

Måltavlor? Nej nej, levande tavlor skulle det naturligtvis vara.
Vi sköt allt som rörde sig. Om morgnarna smög vi ner till vattnet och sköt närliggande gräsänder.
Observera att förstaskotten endast (oftast) skadeskjuter, men eftersom jag inte tänker sitta här och dra en moralpredikan så kan jag tipsa dig om att sätta ett skott rätt genom vingen då det gör deras flygförmåga helt värdelös.
Se då även till att vara vid en mindre sjö/en vik eller dylikt då anden kommer börja dyka och simma runt för att försöka överleva, så det är bara att lägga av så många skott man kan för att lyckas ta död på den.

Om du har möjlighet så försök sätta första skottet i huvudet eller bröstet (obs: för att genomborra bröstet/hjärtat krävs mest troligt en utgångshastighet på 200m/s eller högre).

Skator/kråkor är även inget problem att skjuta (och äta), men se då till att koka dem ordentligt för att bli av med eventuella bakterier som inte försvinner vid vanlig grillning/stekning.

Småfåglar däremot har jag ätit med mycket god aptit, utan att veta vilken specifik art jag mumsat på.

Ekorre är väldigt gott, åtminstone -eller ska jag säga speciellt- vid hungernöd.
Ett tips som kommer göra dina måltider oerhört välsmakliga är att ta med ett antal kryddor.

För att skjuta ihjäl en hare krävs det ett betydligt kraftigare vapen än ett luftgevär. Har du möjlighet så skaffa dig ett salongsgevär, vilket även skulle underlätta and-jakten.
Jaga hare med salongsgevär är svårt då du måste komma tillräckligt nära utan att avge lukt fel vindriktning samt inte bli sedd eller hörd.
Svårt - men inte omöjligt! Med mycket träning kommer det gå alldeles utmärkt.

Om du inte har möjlighet till att skaffa ett salongsgevär, lär dig bygga fällor!
Det är ett mycket hett tips, och lär du dig bygga slagfällor (/dödande fällor) så behöver du inte hela tiden övervaka utan kan lägga tid på fiske, lägerbygge eller något annat under tiden.
Fällor ger dig även chans till mer kött då du kan få tag på större vilt än ett par småfåglar.

Skönt att slippa moralkärringarna för ett tag haha?
Bara att fråga om du undrar något, och för er som tycker att jag är dum i huvudet som uppmuntrar honom till att bedriva sådan här jakt så kan jag berätta för er att jag själv är en mycket van jägare och vistas väldigt ofta i skog och mark.
Har även licenser på ett antal vapen, så min luftgevärsjakt bedrivs inte lika ofta, trots att jag med glädje följer mina yngsta bröder ut i stugan/skogen för att lära dem söka upp och avliva (skjuta) fåglar, ekorrar och andra djur.
Det var trots allt det som skapade mitt stora jaktintresse.

Lycka till!

Jag tackar iallafall hjärtligt för det svaret. Bra att någon faktist svarar ärligt utan att tjata på om massa annat. Om en fågel överlever första skottet, hur mycket oljud för en sån liten krabat?
2009-05-10, 08:55
Medlem
Fettsprutans avatar
Visst, man kan avliva både det ena och andra med ett luftgevär.

Men den praktiska nyttan av vapen, oavsett sort, får nog betraktas som obetydlig i en skarp överlevnads situation

"Jakt" tar helt enkelt för mycket tid, som behövs till annat, i förhållande till utbytet av mat.
Skyttet blir dessutom rätt dåligt när blodsockret sjunker och hungern sätter in.

Fällor och fiske (med nät och drivande krok) ger betydligt bättre utdelning.
Dessa metoder fungerar dygnet runt och är normalt ljudlösa, vilket är nog så viktigt i en "fientlig" omgivning.

Nej, jag har inte sett filmen....

....men boken Robinson Crusoe läste jag säker 200 ggr i tonåren.
2009-05-10, 09:11
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
Jag tackar iallafall hjärtligt för det svaret. Bra att någon faktist svarar ärligt utan att tjata på om massa annat. Om en fågel överlever första skottet, hur mycket oljud för en sån liten krabat?

Skator o kråkor för ett jävla oväsen, hörs säker en kilometer, + att alla andra kråkfåglar i omgivningen kommer och hjälper till med oljudet.

Änder o gäss ligger stilla och trycker, men försöker dom fly ut på vattnet så blir det ett ljudligt plaskande.

Harar o kaniner skriker.
2009-05-10, 10:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Visst, man kan avliva både det ena och andra med ett luftgevär.

Men den praktiska nyttan av vapen, oavsett sort, får nog betraktas som obetydlig i en skarp överlevnads situation

"Jakt" tar helt enkelt för mycket tid, som behövs till annat, i förhållande till utbytet av mat.
Skyttet blir dessutom rätt dåligt när blodsockret sjunker och hungern sätter in.

Fällor och fiske (med nät och drivande krok) ger betydligt bättre utdelning.
Dessa metoder fungerar dygnet runt och är normalt ljudlösa, vilket är nog så viktigt i en "fientlig" omgivning.

Nej, jag har inte sett filmen....

....men boken Robinson Crusoe läste jag säker 200 ggr i tonåren.

Du har mycket rätt i ditt inlägg. I det militära råddes vi att i en skarp överlevnadssituation inte ens försöka oss på jakt. Detta just p.g.a. det du skriver att det tar för mycket tid. Ändå har man ju tillgång till riktiga vapen som soldat, om än inte jaktvapen. Det är ju inte heller så bra att skjuta om fi kan befinna sig i närheten precis som du skriver. Har man tur och ett tillfälle uppstår kan man ju naturligtvis skjuta ex.vis en hare men då som soldat med ett krutvapen. Skulle inte ens försöka med ett svagt luftgevär. Tänk lite på djurens lidande också. Fiske är betydligt bättre.
2009-05-10, 11:04
Medlem
Jag har bara sett ett vettigt svar i den här tråden, resten jiddrar bara om massa vapenlagar.

Jag hade ett luftgevär på 200 m/s under mina ungdomsår. Det var många krabater som fick sätta livet till, konstigt att dom inte blev utrotade. Men till saken, med ett luftgevär och ett placerat skott fäller du en hare enkelt, jag tog runt 5 harar och 3 kaniner. Man ska träffa i huvudet/halsen eller bröstet. De kan springa en bit som dödsryck sedan faller de pladask. Har även tagit större fåglar såsom korpar, trutar och fiskmåsar. Dom är heller inga problem om man skjuter i bröstet. Sedan mina personliga favoriter, duvor. I mina dagar har jag nog knäppt ca. 150 duvor. Småfåglar är också roliga, dom dör garanterat direkt nästan var man än träffar och dom är inte så skygga, så dom är nästan dom enklaste offrena. Jag har aldrig varit med om att något djur skriker, förutom korpar och kajor som inte har fått ett dödligt skott.
2009-05-10, 12:38
Medlem
letsseesomeids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Kommer några förvirrade själar per månad till denna forumsdel och ställer diverse idiotiska frågor och påstår att de ska göra ditten och datten efter att ha sett den filmen.

oj, förlåt, jag glömmde att det är förbjudet att bli inspirerad.
jag har läst robinson crusoe också, det är en av mina absoluta favoritböcker. jag har läst handbok överlevnad och ganska m¨ånga andra diverse överlevnadsböcker, INNAN jag såg filmen...
2009-05-10, 12:44
Medlem
letsseesomeids avatar
tack som fan för alla kloka och givande svar! men detdär med fällor verkar väl komplicerat att sitta och knåpa med, då ska man ju typ lista ut var dem går och sånt också...

fiske ska jag ju också syssla med såklart, jag ska ha i nät hela tiden som jag simmar ut och lägger. ska försöka hitta någon vik som jag kan avgränsa där jag lä'gger nätet, sedan flytta vidare det nästa dag.

handfiske kommer jag nog utföra när vädret är bra, mulet/regnigt och blåsigt, för det känns ganska dummt at sitta och meta i 5 timmar när man kan göra något aktivare med mer avkastning, ex samla rötter.
2009-05-10, 12:51
Moderator
nobodys avatar
Finns flera trådar ang jakt och luftgevär.
Sök snälla.

Tråd låst MOD
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in