Moralkärringar finns det uppenbarligen gott om.
Ja, 200m/s räcker gott och väl till att avliva småfåglar och ekorrar.
När jag var 13-14 år gammal så befann sig ofta jag (och tillsammans med vänner) i stugan där vi ägnade större delen av tiden åt luftgevärsskytte, då med ett som gick 170m/s
Måltavlor? Nej nej, levande tavlor skulle det naturligtvis vara.
Vi sköt allt som rörde sig. Om morgnarna smög vi ner till vattnet och sköt närliggande gräsänder.
Observera att förstaskotten endast (oftast) skadeskjuter, men eftersom jag inte tänker sitta här och dra en moralpredikan så kan jag tipsa dig om att sätta ett skott rätt genom vingen då det gör deras flygförmåga helt värdelös.
Se då även till att vara vid en mindre sjö/en vik eller dylikt då anden kommer börja dyka och simma runt för att försöka överleva, så det är bara att lägga av så många skott man kan för att lyckas ta död på den.
Om du har möjlighet så försök sätta första skottet i huvudet eller bröstet (obs: för att genomborra bröstet/hjärtat krävs mest troligt en utgångshastighet på 200m/s eller högre).
Skator/kråkor är även inget problem att skjuta (och äta), men se då till att koka dem ordentligt för att bli av med eventuella bakterier som inte försvinner vid vanlig grillning/stekning.
Småfåglar däremot har jag ätit med mycket god aptit, utan att veta vilken specifik art jag mumsat på.
Ekorre är väldigt gott, åtminstone -eller ska jag säga speciellt- vid hungernöd.
Ett tips som kommer göra dina måltider oerhört välsmakliga är att ta med ett antal kryddor.
För att skjuta ihjäl en hare krävs det ett betydligt kraftigare vapen än ett luftgevär. Har du möjlighet så skaffa dig ett salongsgevär, vilket även skulle underlätta and-jakten.
Jaga hare med salongsgevär är svårt då du måste komma tillräckligt nära utan att avge lukt fel vindriktning samt inte bli sedd eller hörd.
Svårt - men inte omöjligt! Med mycket träning kommer det gå alldeles utmärkt.
Om du inte har möjlighet till att skaffa ett salongsgevär, lär dig bygga fällor!
Det är ett mycket hett tips, och lär du dig bygga slagfällor (/dödande fällor) så behöver du inte hela tiden övervaka utan kan lägga tid på fiske, lägerbygge eller något annat under tiden.
Fällor ger dig även chans till mer kött då du kan få tag på större vilt än ett par småfåglar.
Skönt att slippa moralkärringarna för ett tag haha?

Bara att fråga om du undrar något, och för er som tycker att jag är dum i huvudet som uppmuntrar honom till att bedriva sådan här jakt så kan jag berätta för er att jag själv är en mycket van jägare och vistas väldigt ofta i skog och mark.
Har även licenser på ett antal vapen, så min luftgevärsjakt bedrivs inte lika ofta, trots att jag med glädje följer mina yngsta bröder ut i stugan/skogen för att lära dem söka upp och avliva (skjuta) fåglar, ekorrar och andra djur.
Det var trots allt det som skapade mitt stora jaktintresse.
Lycka till!