2009-05-09, 16:06
Medlem
Jag löste nyligen ut Utopia och fann den väldigt intressant. Dock är jag väldigt skeptisk till detta idealsamhälle, som påminner starkt om det kommunistiska.
Kanske det kan diskuteras lite, tänkte jag.
Vad för kopplingar kan ni dra mellan Utopia och kommunismen?
Tror ni att ett sådant samhälle verkligen skulle fungera i praktiken, varför (/inte)?
Citera
2009-05-09, 16:25
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Kan du inte kort beskriva vad den går ut på?
Citera
2009-05-09, 17:10
Medlem
_-olle-_s avatar
Det är ytterst få som ser Utopia som en beskrivning av en tillfredsställande samhällsmodell. Däremot är den intressant ur ett idéhistoriskt perspektiv. Boken kan hjälpa oss förstå vårt egna tänkande kring samhällsformer och det tänkandets historia. Utopism har gett upphov till en hel del obehagliga samhällsformer, en fantasi om ett samhälle som tagit sig bortom alla interna konflikter, där det inte finns någon konflikt kring hur arbete fördelas eller hur tjänster och varor produceras har ofta rättfärdiga drastiska åtgärder i nuet. Vad är väl ett hundratal, tusental eller hundratusental människoliv värda när de ställs mot ett utopiskt tillstånd?
Dock tror jag att utopin kan fungera som en regulativ idé i mer processorienterade politiska rörelser som konservatism eller socialdemokrati. Då används utopin som en avlägsen idé att sträva efter, kanske är den alltid bortom räckhåll, men den hjälper oss att bibehålla vår kurs. Problemet med den här typen av tänkande är att man lätt tappar fokus på de små förbättringarna och nästan anammar en politisk eskatologi där man artikulerar ett historiens mål. Jag tror den här typen av historiskt förhållande till politik har sina risker då det politiska strävandet alltid handlar om att göra det bästa av vad man har och när en grandios fantasi möter verkligheten riskerar man antingen apati eller frenesi.

Det finns de som argumenterar för en "de små utipiernas" politik och även om en "liten utopi" är en oxymoron så tror jag att attityden har viss behållning.

För de som inte läst boken, men ändå vill delta i diskussionen så kan jag bara hänvisa till Wikipedia. Gissar att en.wikipedia.org/wiki/Utopia har en ganska bra beskrivning...
Senast redigerad av _-olle-_ 2009-05-09 kl. 17:13.
Citera
2009-05-10, 15:28
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Däremot är den intressant ur ett idéhistoriskt perspektiv. Boken kan hjälpa oss förstå vårt egna tänkande kring samhällsformer och det tänkandets historia.

Håller med. Det är viktigt att känna till att vi alla har en fallenhet för det perfekta (och omöjliga). Här på flashback frodas utopiska idéer i liberalism forumet (nattväktarstaten, jag gjorde en ironisk tråd om den https://www.flashback.org/showthread.php?t=888766, läs tex inlägg #25 av incivit för en utopisk utläggning) och kommunism forumet.
Senast redigerad av Hejsvej 2009-05-10 kl. 15:35.
Citera
2009-05-10, 16:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Det är ytterst få som ser Utopia som en beskrivning av en tillfredsställande samhällsmodell. Däremot är den intressant ur ett idéhistoriskt perspektiv. Boken kan hjälpa oss förstå vårt egna tänkande kring samhällsformer och det tänkandets historia. Utopism har gett upphov till en hel del obehagliga samhällsformer, en fantasi om ett samhälle som tagit sig bortom alla interna konflikter, där det inte finns någon konflikt kring hur arbete fördelas eller hur tjänster och varor produceras har ofta rättfärdiga drastiska åtgärder i nuet. Vad är väl ett hundratal, tusental eller hundratusental människoliv värda när de ställs mot ett utopiskt tillstånd?
Dock tror jag att utopin kan fungera som en regulativ idé i mer processorienterade politiska rörelser som konservatism eller socialdemokrati. Då används utopin som en avlägsen idé att sträva efter, kanske är den alltid bortom räckhåll, men den hjälper oss att bibehålla vår kurs. Problemet med den här typen av tänkande är att man lätt tappar fokus på de små förbättringarna och nästan anammar en politisk eskatologi där man artikulerar ett historiens mål. Jag tror den här typen av historiskt förhållande till politik har sina risker då det politiska strävandet alltid handlar om att göra det bästa av vad man har och när en grandios fantasi möter verkligheten riskerar man antingen apati eller frenesi.

Det finns de som argumenterar för en "de små utipiernas" politik och även om en "liten utopi" är en oxymoron så tror jag att attityden har viss behållning.

För de som inte läst boken, men ändå vill delta i diskussionen så kan jag bara hänvisa till Wikipedia. Gissar att en.wikipedia.org/wiki/Utopia har en ganska bra beskrivning...

För mig kändes den som den rena kommunismen, idealsamhället.
Så länge alla delar sitt samhälles ideal, som de gjorde i boken, då är allt väl. Men jag känner, under ytan, vad som skulle ske med en fritänkare.

Boken är i allra högsta grad läsvärd, även om man inte delar dess syn på samhället.
Mao måste ha hämtat inspiration härifrån.
Citera
2009-05-10, 22:29
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
För mig kändes den som den rena kommunismen, idealsamhället.
Så länge alla delar sitt samhälles ideal, som de gjorde i boken, då är allt väl. Men jag känner, under ytan, vad som skulle ske med en fritänkare.

Boken är i allra högsta grad läsvärd, även om man inte delar dess syn på samhället.
Mao måste ha hämtat inspiration härifrån.

Mja, det är svårt att förena slavhållning med ett kommunistisk idealsamhälle. Vidare mins jag det som att fritänkare, eller brottslingar, för det mesta döms att bli slavar. Det är dock värt att notera att deras kedjor är av guld, ett ämne som inte är speciellt känt för sin hållbarhet.
Citera
2009-05-11, 09:24
Medlem
excelsiss avatar
Thomas More är ju ett katolskt helgon, går det att skönja i boken?
Citera
2011-04-06, 22:35
Medlem
Boken är ju intressant också ur det kristna perspektivet, huruvida Utopierna (folket) lever som sanna kristna trots att de är hedningar. Den "kommunistiska" samvaro som invånarna har är väl framför allt influerad av klosterlivet med dess delade arbetsbörda, allvarsamma kontemplation och anspråkslösa klädsel osv, liksom av den "urkristna" samvaron som var rådande innan kyrkan formulerade sina dogmer, också ett liv i enkelhet och gemenskap. Det idkas ju inte dryckenskap på Utopia och heller spelar man inte tärning och liknande, vilket också är klart kristeliga dygder. Å andra sidan sysslar de ju med aktiv dödshjälp och lite sånt som inte är lika oproblematiskt om man ska tolka Utopia utifrån ett kristet perspektiv.
Men ska man inte framförallt se på Utopia som ett vågat och uppseendeväckande inlägg i debatten av Thomas More? En utgångspunkt för vidare diskussion om vilken statsbildning och vilket samhällsliv som var det bästa? Måste man nödvändigtvis se det som en vision han hoppades skulle realiseras?
Citera
2011-04-07, 18:47
Jaså, det finns en tråd om boken här?

Jag lånade den igår - skall hålla tal angående >>Ett klasslöst samhälle<<...

Återkommer när jag läst lite i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in