Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Det är ytterst få som ser Utopia som en beskrivning av en tillfredsställande samhällsmodell. Däremot är den intressant ur ett idéhistoriskt perspektiv. Boken kan hjälpa oss förstå vårt egna tänkande kring samhällsformer och det tänkandets historia. Utopism har gett upphov till en hel del obehagliga samhällsformer, en fantasi om ett samhälle som tagit sig bortom alla interna konflikter, där det inte finns någon konflikt kring hur arbete fördelas eller hur tjänster och varor produceras har ofta rättfärdiga drastiska åtgärder i nuet. Vad är väl ett hundratal, tusental eller hundratusental människoliv värda när de ställs mot ett utopiskt tillstånd?
Dock tror jag att utopin kan fungera som en regulativ idé i mer processorienterade politiska rörelser som konservatism eller socialdemokrati. Då används utopin som en avlägsen idé att sträva efter, kanske är den alltid bortom räckhåll, men den hjälper oss att bibehålla vår kurs. Problemet med den här typen av tänkande är att man lätt tappar fokus på de små förbättringarna och nästan anammar en politisk eskatologi där man artikulerar ett historiens mål. Jag tror den här typen av historiskt förhållande till politik har sina risker då det politiska strävandet alltid handlar om att göra det bästa av vad man har och när en grandios fantasi möter verkligheten riskerar man antingen apati eller frenesi.
Det finns de som argumenterar för en "de små utipiernas" politik och även om en "liten utopi" är en oxymoron så tror jag att attityden har viss behållning.
För de som inte läst boken, men ändå vill delta i diskussionen så kan jag bara hänvisa till Wikipedia. Gissar att en.wikipedia.org/wiki/Utopia har en ganska bra beskrivning...
För mig kändes den som den rena kommunismen, idealsamhället.
Så länge alla delar sitt samhälles ideal, som de gjorde i boken, då är allt väl. Men jag känner, under ytan, vad som skulle ske med en fritänkare.
Boken är i allra högsta grad läsvärd, även om man inte delar dess syn på samhället.
Mao måste ha hämtat inspiration härifrån.