• 1
  • 2
2009-05-09, 15:09
Medlem
Gigabyte P35-ds3
Gigabyte 8800 GT
Q6600 @ factory speed
2x2GB RAM
2x Samsung spinpoint

När jag byggde ihop denna datorn för ungefär ett år sen så började jag med att försöka installera vista. Både under installationen och efter installationen hade jag slumpmässiga shut downs. Fläktarna fortsätter snurra på, hårddiskarna slutar tugga och skärmen blir svart. Detta händer utan att jag kan hitta någon som helst koppling till att jag gör något speciellt.

Dock så fungerar allting bra i felsäkert läge vilket gör att jag tror att det är något med drivrutinerna.

Iallafall tröttnade jag till slut efter många dagar googlande och installerade istället xp64 vilket jag använt till och med nu när jag tyckte det skulle vara spännande att prova på windows 7. Nu kommer alltså samma problem igen.

Har testat olika grafikkortsdrivrutiner, med och utan moderkortsdrivers etc.

Datorn har fungerat som smort i XP. Någon om har någon aning om vad felet kan vara?
Citera
2009-05-10, 15:59
Medlem
Murkrets Förstes avatar
Inte så enkelt att du har powersaving mode enablat i Windows 7 som default?
Min burk stängde ner sig efter ca 15 minuter om den var orörd.

5 minuter låter iofs väl snabbt. Har dock W7 installerat på 3 datorer med varierande hårdvara i och har inget problem alls.
Citera
2009-05-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murkrets Förste

5 minuter låter iofs väl snabbt. Har dock W7 installerat på 3 datorer med varierande hårdvara i och har inget problem alls.

Nej den stänger av sig både om jag gör något eller inte gör något. Har försökt kika lite i event viewer i safe-mode men kan inte hitta något gemensamt fel. Den kraschar även under installationen av operativsystemet :/ dock bara vista och w7 som sagt; xp går som smort.
Citera
2010-01-08, 08:46
Medlem
Yollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkrets Förste

Installerade precis win 7 och den fungerar felfritt fram tills man lämnar dator en stund. Det kanske rör sig om 15min eller så som du säger.

Mina skärmar blir helt svarta och fläktarna maxar och diskarna surrar. Allt fungerar men kan inte väcka den. Försöker jag med reboot så piper bara moderkortet några gånger. Stänger jag av den startar windows upp med en varningstext som säger att man var kass och stängde av windows fel, och sen bootar upp normalt.

Powersaving mode, borde man inte kunna komma ur det genom att röra på musen/keyboard som vanligt så vaknar den?

Ingen annan som har samma problem som kan bekräfta detta?
Jag har inte chans att kolla efter fören ikväll!
Citera
2010-01-08, 09:56
Medlem
Yollos avatar
Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Citera
2010-01-08, 10:56
Medlem
shmas avatar
Hade liknande problem med en gammal dator. Då visade det sig att olika drivrutiner inte fungerade bra ihop med andra sakers drivrutiner och windows irq hantering. Fick då byta ljudkort sen gick det galant. (win me, har jag för mig det var) Osäker om det är till hjälp mer än att irq konflikter/problem är vanligt i windows. Våran fujitu siemens måste vi ominstallera var 3-4 månad då windows xp home totalt spårar ur och bara bootar om med irq less then equal problem oavsett vad man försöker.

Lycka till i alla fall

edit, hade ett roligt fel på en annan dator med helt offtopic. När xp var nytt så hängde sig datorn efter 2-3 minuter efter boot så vida man inte startade ett direct 3d spel (berodde på tnt2 kortet som hade kassa drivare till xp då), så i min autostart, hade jag en genväg till att starta en dedikerad server till codename eagle hehe
Senast redigerad av shma 2010-01-08 kl. 10:59.
Citera
2010-01-08, 11:22
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Eftersom att det fungerade med XP64 är det nog drivrutiner. Men minnesfel är inte uteslutet.

Överhettning? Vet inte varför XP 64 skulle vara svalare, men du kan alltid kolla.
Citera
2010-01-08, 11:55
Medlem
Yollos avatar
Omöjliga fel är det.
Hur ska man lokalisera felet om man inte får en feltext som i en bluescreen. Det finns 34234234 olika divers, hur ska man veta vilka drivers och kort som inte spelar med varandra. Skärmen blir bara svart och fläktarna maxar, kan inte väcka den igen.
Citera
2010-01-08, 12:03
Medlem
[Strange Days]s avatar
Låter som att det skulle kunna vara ett överhettnings/luftcirkulationsproblem.
Testa att plocka av sidan på chassit och se hur datorn beter sig.
Citera
2010-01-08, 12:43
Medlem
Yollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Låter som att det skulle kunna vara ett överhettnings/luftcirkulationsproblem.
Testa att plocka av sidan på chassit och se hur datorn beter sig.

Förstår inte hur det kan vara ett överhettningsproblem då jag kört datorn konstant nu i över ett år, nästan aldrig avstängd. Problemen uppstår nu med Win 7 Ultimate 64bit.

Hoppas verkligen det hjälper att disable hibernate/sleep-mode som datorn går in i efter en viss tid. För att mig veteligen så har den aldrig slutat fungera när jag varit närvarande! Kan vara en tillfällighet också

Hatar datorer. det ska bara fungera!

EDIT: tackar för folk som tar sig tid att skriva!
Citera
2010-01-08, 14:27
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Om vi ska utesluta hårdvarufel får du nog testa att köra Ubuntu. Då kör du med en helt annan uppsättning drivrutiner, och om problemet ligger där så borde Ubuntu inte dö efter 5 minuter. Skulle den göra det måste det nästan vara fel på hårdvaran, eller inställningar i BIOS. (Boota från ett USB-minne, googla Unetbootin)

XP 64 fungerade sa du? Kunde du stressa systemet? Gick det att spela tunga spel utan att datorn dör?
Citera
2010-01-08, 14:40
Medlem
Yollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Om vi ska utesluta hårdvarufel får du nog testa att köra Ubuntu. Då kör du med en helt annan uppsättning drivrutiner, och om problemet ligger där så borde Ubuntu inte dö efter 5 minuter. Skulle den göra det måste det nästan vara fel på hårdvaran, eller inställningar i BIOS. (Boota från ett USB-minne, googla Unetbootin)

XP 64 fungerade sa du? Kunde du stressa systemet? Gick det att spela tunga spel utan att datorn dör?

Hade XP32 i ett år. Körde tunga spel under längre perioder.
Maxade wow i ändlösa timmar för ett halvårsen, spelar inte mera idag.
Körde nyligen Dragons age origin några timmar och hade inga framedrops eller märkliga avbrott.

Jag är inte så jävla expert på detta, men som jag ser det låter det inte hårdvaran bråkar med varandra, snarare någon drivrutin som inte spela med något i datorn, eller något program? Eller att OS kanske bara gå att installera på ATA disc och inte SATA.

(för att få XP att fungera med mitt moderkort Asus P5N-D, fick jag köra XP på ATA disk, för det blåskärma med SATA, HUR fan ska man veta det....?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in