2011-07-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losifer
Det är ju på den det "progressiva" började så det är ju ett bra val med tanke på att dom utvecklat den stilen sen dess. Men sen tycker jag att deras debut hör till deras bättre släpp.

Och är du ute efter pisk så är "Blodhemn" deras snabbaste skapelse.
Tar Mardraum först och sedan Below the Lights då, bara för jag redan känner igen två låtar från BtL (Havenless är hur skön som helst ju). Nja, föredrar melodisk och "otypisk" black metal så om skivorna innan Mardraum är typiskt norska så väntar jag nog med dem.

Tror denna skivan (Mardraum) kommer sitta fint efter några seriösa genomlyssningar
Citera
2011-07-19, 02:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Tänkte lyssna in mig på Enslaved. Började med skivan Mardraum, bra eller dåligt val?
Jag skulle börja från början om jag vore dig. Efter Blodshemn så tog det roliga slut, imo...
Har med vissa undantag aldrig varit mycket för progressiv metal.

Vanhelgd har släppt en ny platta i år och den lyssnar jag på just nu.

Vanhelgd - Church of Death
Citera
2011-07-19, 07:38
Medlem
Losifers avatar
Citat:
Tar Mardraum först och sedan Below the Lights då, bara för jag redan känner igen två låtar från BtL (Havenless är hur skön som helst ju). Nja, föredrar melodisk och "otypisk" black metal så om skivorna innan Mardraum är typiskt norska så väntar jag nog med dem.

Tror denna skivan (Mardraum) kommer sitta fint efter några seriösa genomlyssningar
Det är ju en bra skiva med enligt mitt tycke en av deras allra bästa låtar i form av öppningsspåret Større enn Tid - Tyngre enn Natt, lite ojämn skiva i sin helhet men det är vanligt för Enslaved.

"Below the Lights" är en lite jämnare skiva och just Havenless är ju en udda och bra låt och The Crossing hör också till deras bästa stunder.
Så gillar du de två skivorna och inte räds för melodier och lite mer renare sång så kommer du även att uppskatta deras senare skivor.
Citera
2011-07-21, 16:38
Medlem
Dåligt drag i tråden!

Idag spelas Excoriate - On Pestilent Winds

Mangeldöds från Tyskland, så satans bra.
Citera
2011-07-21, 21:29
Medlem
Citat:
Det är ju en bra skiva med enligt mitt tycke en av deras allra bästa låtar i form av öppningsspåret Større enn Tid - Tyngre enn Natt, lite ojämn skiva i sin helhet men det är vanligt för Enslaved.

"Below the Lights" är en lite jämnare skiva och just Havenless är ju en udda och bra låt och The Crossing hör också till deras bästa stunder.
Så gillar du de två skivorna och inte räds för melodier och lite mer renare sång så kommer du även att uppskatta deras senare skivor.
Det var lite svårare än jag trodde att lyssna på det här... Skivorna känns som du säger en aning ojämna och vissa låtar vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Efter att ha lyssnat på skivorna från Mardraum fram till Ruun måste jag säga att Below the Lights är klar favorit än så länge, om än mest för att Havenless är en så jävla cool låt. Särskilt Isa och Ruun känns som lite för många idéer inklämda på för lite speltid men ska ge dem några chanser till.

Men nu blir det klassikern Suomi Finland Perkele med Impaled Nazarene, från den tiden de gjorde musik som var både bra och kul på samma gång...
Citera
2011-07-22, 10:41
Medlem
Losifers avatar
Citat:
Det var lite svårare än jag trodde att lyssna på det här... Skivorna känns som du säger en aning ojämna och vissa låtar vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Efter att ha lyssnat på skivorna från Mardraum fram till Ruun måste jag säga att Below the Lights är klar favorit än så länge, om än mest för att Havenless är en så jävla cool låt. Särskilt Isa och Ruun känns som lite för många idéer inklämda på för lite speltid men ska ge dem några chanser till.

Men nu blir det klassikern Suomi Finland Perkele med Impaled Nazarene, från den tiden de gjorde musik som var både bra och kul på samma gång...
Jo, jag håller med om att just Isa har alldeles för många idéer för sitt eget bästa.
Den är bara konstig och knepig, inget flyt över huvud taget, det är väl bara titelspåret och instrumentala Secrets of the Flesh som är rättframma låtar som funkar i längden.
Ascension har också coola partier men i sin helhet är låten lite väl seg.
Ruun har jag knappt lyssnat på sen den släpptes men inledningsspåret är bra som fan.
I övrigt så tycker jag att deras senaste skiva Axioma Ethica Odini är den jämnaste sen Below the Lights.

NP: The Crown - From The Ashes I Shall Return
Citera
2011-07-22, 22:45
Medlem
Citat:
Jo, jag håller med om att just Isa har alldeles för många idéer för sitt eget bästa.
Den är bara konstig och knepig, inget flyt över huvud taget, det är väl bara titelspåret och instrumentala Secrets of the Flesh som är rättframma låtar som funkar i längden.
Ascension har också coola partier men i sin helhet är låten lite väl seg.
Ruun har jag knappt lyssnat på sen den släpptes men inledningsspåret är bra som fan.
I övrigt så tycker jag att deras senaste skiva Axioma Ethica Odini är den jämnaste sen Below the Lights.

NP: The Crown - From The Ashes I Shall Return
Lyssnat igenom allt från Mardraum fram till senaste skivan nu och kan inte bestämma mig riktigt, men fastnade för Vertebrae och Axioma Ethica Odini mer än de äldre skivorna. Musiken känns mer balanserad och fokuserad på de senaste skivorna även om Vertebrae känns lite "tam". Kanske skulle börjat med Axioma och jobbat mig bak i tiden istället

np: Enslaved - New Dawn
Citera
2011-07-22, 23:08
Medlem
Losifers avatar
Citat:
Lyssnat igenom allt från Mardraum fram till senaste skivan nu och kan inte bestämma mig riktigt, men fastnade för Vertebrae och Axioma Ethica Odini mer än de äldre skivorna. Musiken känns mer balanserad och fokuserad på de senaste skivorna även om Vertebrae känns lite "tam". Kanske skulle börjat med Axioma och jobbat mig bak i tiden istället

np: Enslaved - New Dawn
Du har i alla fall fått följa deras utveckling från den första proggiga skivan till den senaste, nu är det bara att fullborda lyssnandet och ge sig an de tidiga skivorna

Innan nattens sömn så blir det att lyssna igenom "Iron Dawn" av Marduk, så man kanske kan vänta sig Dreams Of Blood And Iron

NP: Warschau 2: Headhunter Halfmoon
Citera
2011-07-22, 23:26
Medlem
Vikingligr Veldi är helt utan konkurrens Enslaveds bästa. Sen kommer Hordanes Land. Ämnet är inte diskuterbart.

Morannon är grymt underskattat svenskt Darkthrone-kloneri som inte bör missas. Känns i mitt tycke som att de låter som Darkthrone eftersom de delar influenser till 100% och inte eftersom de kopierar dem, alltså ett par snäpp mer genuint än de flesta DT-kloner. Och skitbra.

Tvungen att nämna något nytt för att föra tråden framåt.
Citera
2011-07-22, 23:35
Medlem
Tom1as avatar
Ancient Rites Rubicon
Satan va bra den är
Citera
2011-07-23, 00:01
Medlem
IshethZenunims avatar
Gammalt svenskt rens inatt! Bra tryck i trummorna, Janne Saarenpää är ju en jävla maskin.

NP: Crown of Thorns - "Soulicide Demon-Might"

http://www.youtube.com/watch?v=oENuKJIa2H0

Fortsätter med min favoritlåt från "Hell is Here" som på ett ännu mer påtagligt sätt visar upp Jannes trumtalang. Blastbeatet i början är så jävla snabbt och precist spelat, och det låter inte ens triggat.

The Crown - "The Devil and the Darkness"

http://www.youtube.com/watch?v=2oGO7BJdzUs
Citera
2011-07-23, 03:18
Medlem
Edenbelows avatar
Ascension - With Burning Tongues

Extremt bra och välgjord demo från dessa tyska herrar. Mycket atmosfärisk och full av innehåll, vilket jag tyvär inte kan säga om deras senare debut, Consolamentum, som jag aldrig fastnade för. Men jag kanske är ensam om det?

Rekommenderas hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in