2023-04-26, 19:43
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Black Metal är mer än musik, det är "a call to action" och har alltid varit. Musiken är bara ett verktyg att framföra budskapet. (känd replik)
Är du säker på att denna genren ens är för dig?
100% säker. Jag är inte ens säker på att din falang är speciellt stor längre. Nästan alltid när jag hittar nya band är det patriotism/natur/historia/kamp/heroism osv som avhandlas. Sunkig, störd satanism verkar inte vara populär längre, ens inom Black Metal. Och som har nämnts innan: Genrens grundare var heller inga "trve" satanister. De skrev mer om norska landskap, vintermörker, skogar osv än om "misantropi".
Citera
2023-04-26, 20:03
Medlem
baggebo1s avatar
Samma person som ligger bakom Caverne styr även projektet Necropole. Ny platta för några månader sedan:

Nécropole - Yoga

https://www.youtube.com/watch?v=FjwZ7ZJ4Rcc

Väldigt mycket fina melodier och bra driv.
Citera
2023-04-26, 20:08
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Lol, här kommer du och slänger ur dig bibelverser.
Så idag handlar Black Metal om hopp och styrka istället för ondska och död
Det var ju en fin nytolkning, helt i ordning med Kristendomens dogmatik. Varför inte slänga in kärlek och underkastelse också.
Vad är problemet? Hopp om att undermåligt människomaterial ska utrota sig själv och styrka för att hjälpa dem på traven om de inte klarar det på egen hand. Precis som baggebo tidigare skrev har kristendomen plågat mänskligheten långt mer än trygghetsskadade fritidsgårdssatanister någonsin kommer att göra.

Förslava mänskligheten! Hail Jesus!
Citera
2023-04-26, 20:31
Medlem
Folketstempels avatar
För att kommentera pågående tråddebatt. Jag såg Mercyful Fate på Loppen i Christiania 1985, som första referenspunkt över var jag står på den historiska kartan.

Jag har träffat träffat satanister av alla dess former från många länder, låt oss säga för jag hade tillgång till backstage. Det fanns givetvis galningar som alla har läst om, även från deras publik.

Fast i statistik och i % i min egen värld, då jag inte är en källa med auktoritet, så kopplar jag det till ungdomspsykos, även kallat Schizofreni som uppträder när barnet inte vill bli vuxet oftast före 25 års ålder eller däromkring.

Tro mig eller så har ni något att googla av iver för att såga mig.

Edit: på lätt svenska: poängen var att det är en show med coola texter.
Citera
2023-04-27, 16:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Jag tycker NSBM är verkligen hur bra som helst, och det har och göra med att hatet mot folkförrädare och den kraftiga nationalismen och hatet mot den moderna världen i texterna ihop med black metal soundet som växer ihop till något grymt bra. Sen satanism har jag aldrig varit heller något fan av, tycker mer det är larvigt jag själv är ingen TRVE Kult människa direkt.

Det finns ju de som inte tycker att NSBM är Black Metal. I den meningen att de vill bevara folket och nationen, istället för förgöra det. Själv lyssnar jag på NSBM, och det mesta BM egentligen, bra musik är bra musik hur som helst.
De mest töntiga är band som Watain som låtsas vara TRVE, men är riktiga posörer, bättre med att man visar att det hela bara är en image-grej. Sedan kan jag tycka att det är intressant med band som verkligen menar allvar, fast de banden är nog ganska få. Kan inte att säga att jag håller med Jon i det som han pratade om, men han verkar ju ha varit äkta i sin tro.
Citera
2023-04-27, 16:55
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror att hur man använder musiken är olika för olika personer. Jag blir nästan alltid glad av Black Metal. För mig handlar det inte så mycket om en skillnad mellan "glad" eller "depressiv" musik, utan snarare mellan "storartad" och "futtig". Och storartad konst är alltid upplyftande tycker jag. Det är mycket mer deprimerande att lyssna på en "glad" skitlåt än ett depressivt mästerverk. Och det är nog det jag menar med att bra black metal alltid ger hopp och styrka. Bra musik är alltid upplyftande och då kan den inte göra något annat än att ge hopp och styrka. Det är bara en truism egentligen. Men jag undrar fortfarande hur de som invände mot den beskrivning egentligen lyssnar på musik och hur de tar till sig den? Lyssnar de egentligen på musik alls om de inte tycker att bra musik stärker?

Det har du helt rätt i. Om du läser i den här trådens början, så får du se mycket om hur allt ska vara TRVE, och så fort ett band blir något populärt, är musiken skit. Rätt töntig inställning, ungefär som Euronymous ville framstå som.
Citera
2023-04-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det finns ju de som inte tycker att NSBM är Black Metal. I den meningen att de vill bevara folket och nationen, istället för förgöra det. Själv lyssnar jag på NSBM, och det mesta BM egentligen, bra musik är bra musik hur som helst.
De mest töntiga är band som Watain som låtsas vara TRVE, men är riktiga posörer, bättre med att man visar att det hela bara är en image-grej. Sedan kan jag tycka att det är intressant med band som verkligen menar allvar, fast de banden är nog ganska få. Kan inte att säga att jag håller med Jon i det som han pratade om, men han verkar ju ha varit äkta i sin tro.

NSBM är black metal, finns RABM också, röd anarkistisk black metal, man kan ju tycka vad som helst om det liksom, var och en får tolka det som dem vill, för de handlar ju i slutändan om vad man själv tycker om att höra. Finns nog inget rätt eller fel, NSBM passar dock bra in i black metal genren då musiken ska vara mörk och hatfylld iaf i min värld.

Visst är TRVE grejen töntig, det känns som något som 12 åringar ägnar sig till när de sett Lords of Chaos och rökt munbloss på en cigarett de baxat av morsan.
Citera
2023-04-28, 19:05
Avslutad
Träffsäker meme som kompletterar diskussionen.

https://www.memedroid.com/memes/detail/3041759/Black-metal-vs-Thrash-metal
Citera
2023-04-28, 19:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
100% säker. Jag är inte ens säker på att din falang är speciellt stor längre. Nästan alltid när jag hittar nya band är det patriotism/natur/historia/kamp/heroism osv som avhandlas. Sunkig, störd satanism verkar inte vara populär längre, ens inom Black Metal. Och som har nämnts innan: Genrens grundare var heller inga "trve" satanister. De skrev mer om norska landskap, vintermörker, skogar osv än om "misantropi".
Vet inte vart du fått det sista ifrån? Visserligen var Eurosport som person långt från trve, men nog var svarta cirkeln satanisk. Kolla på Jon Nödtveit.
Citera
2023-04-28, 21:48
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Lyssnar en del på radiokanalen: DrGnu - Death Metal
Kommer en del man inte hört tidigare.
Tysk kanal.
Citera
2023-04-28, 22:10
Medlem
Jag älskar black metal och kunde inte bry mig mindre om dess olika subgenrer eller vad någon anser vara true - är det bra så är det bra, jag ger fan i vad banden eller vi lyssnare kallar det för. Fuck off.
Citera
2023-04-30, 16:38
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
NSBM är black metal, finns RABM också, röd anarkistisk black metal, man kan ju tycka vad som helst om det liksom, var och en får tolka det som dem vill, för de handlar ju i slutändan om vad man själv tycker om att höra. Finns nog inget rätt eller fel, NSBM passar dock bra in i black metal genren då musiken ska vara mörk och hatfylld iaf i min värld.

Visst är TRVE grejen töntig, det känns som något som 12 åringar ägnar sig till när de sett Lords of Chaos och rökt munbloss på en cigarett de baxat av morsan.

Har bara hört talas om kommunistisk Black Metal. Black Metal står ju ändå lite mer åt höger hållet så att säga, tänker på band som Marduk och Taake. Men RABM skulle nog Euronymous uppskatta, han som var kommunist för att vara ond.

Precis, TRVE grejen är töntig. Men jag tycker att det Dead gjorde var intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in