2023-04-26, 14:04
Medlem
Folketstempels avatar
fel tråd
Senast redigerad av Folketstempel 2023-04-26 kl. 14:06.
Citera
2023-04-26, 15:25
Medlem
baggebo1s avatar
Funeral Mist - Deiform. En väldigt bra låt. Här texten:
Citat:
Shapeless clusters of temples turned into pyres
Twisted crown of a nation thrown into the fire
Numb and crippled by the poisoned song of the masses
With tears of joy we shall watch it fall into the abyss

But a new song shall rise
From the dirt
That will awaken the fires
Of the rebirth

Crumbling altars of gods reduced into vermin
Barren echoes from when leading turned into herding
Deformed offspring of a people sworn to the madness
With eyes aglow, we shall watch it plunge into darkness

But a new song shall rise...
From the mud that will restore the might...of the blood

Stones of false glow to sink us deep into slumber
For fear that these coils of shame should turn into hunger
Stones of false weight to grind our teeth into fine dust
In case these loops of hate should suddenly turn into bloodlust

From the dirt that will awaken the fire... of the rebirth

Shapeless cluster of temples turned into pyres
Twisted crown of a nation thrown into the fire –
Numb and crippled by the poison song of the masses,
With tears of joy we shall watch it fall into the abyss

From the mud that will restore the might...of the blood

Rätta mig om jag har fel, men är inte Funeral Mist ett band som räknas som "äkta black metal" av de som är mest hardcore BM? Ett sånt band som en "volldteckt" eller en "MENTgu" kan acceptera?

Nå, om ni läser den där texten, är den mest efter min linje om att bygga hopp och styrka eller är den enligt den "trve" linjen om misantropi och att locka folk till självmord?

Jag vet hur jag tolkar texten och jag tycker att den 100% är på min linje.

Är Funeral Mist kristna sellouts?
Citera
2023-04-26, 15:56
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Rätta mig om jag har fel, men är inte Funeral Mist ett band som räknas som "äkta black metal" av de som är mest hardcore BM? Ett sånt band som en "volldteckt" eller en "MENTgu" kan acceptera?

Nå, om ni läser den där texten, är den mest efter min linje om att bygga hopp och styrka eller är den enligt den "trve" linjen om misantropi och att locka folk till självmord?

Tanken med Black Metal är ju att det ska provocera. Har en skiva med ett ryskt band där de har skrivit in de 14 orden. Men nä, inte David Lanes 14 ord. "We must destroy the existence of fucking people and the future for fucking children" . Sedan står det support 14 words propaganda in Black Metal.

Alla känner väl hat till mänskligheten då och då, vad passar inte bättre att lyssna på något hatiskt. Känner man sig glad så passar annan musik bättre kanske. Men ändå så förstår jag dig, jag skulle själv vilja höra ett Black Metal band som behandlade stormaktstiden i Sverige och låtar om våra hjälte konungar Gustaf II Adolf och Karl XII. Sedan tycker jag att satanism är töntigt. Bättre med låtar som dyrkar Oden och Tor. Hedniska låtar inom Black Metal är ju vanligt och samtidigt ett långfinger mot kristendomen. Men Black Metal är i grund och botten tänkt som något ondskefullt och misantropiskt fyllt av nihilism. Men huvudsaken är ju att musiken är bra.
Senast redigerad av JojjeMeduza 2023-04-26 kl. 15:59.
Citera
2023-04-26, 16:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Tanken med Black Metal är ju att det ska provocera. Har en skiva med ett ryskt band där de har skrivit in de 14 orden. Men nä, inte David Lanes 14 ord. "We must destroy the existence of fucking people and the future for fucking children" . Sedan står det support 14 words propaganda in Black Metal.

Alla känner väl hat till mänskligheten då och då, vad passar inte bättre att lyssna på något hatiskt. Känner man sig glad så passar annan musik bättre kanske. Men ändå så förstår jag dig, jag skulle själv vilja höra ett Black Metal band som behandlade stormaktstiden i Sverige och låtar om våra hjälte konungar Gustaf II Adolf och Karl XII. Sedan tycker jag att satanism är töntigt. Bättre med låtar som dyrkar Oden och Tor. Hedniska låtar inom Black Metal är ju vanligt och samtidigt ett långfinger mot kristendomen. Men Black Metal är i grund och botten tänkt som något ondskefullt och misantropiskt fyllt av nihilism. Men huvudsaken är ju att musiken är bra.
Jag tror att hur man använder musiken är olika för olika personer. Jag blir nästan alltid glad av Black Metal. För mig handlar det inte så mycket om en skillnad mellan "glad" eller "depressiv" musik, utan snarare mellan "storartad" och "futtig". Och storartad konst är alltid upplyftande tycker jag. Det är mycket mer deprimerande att lyssna på en "glad" skitlåt än ett depressivt mästerverk. Och det är nog det jag menar med att bra black metal alltid ger hopp och styrka. Bra musik är alltid upplyftande och då kan den inte göra något annat än att ge hopp och styrka. Det är bara en truism egentligen. Men jag undrar fortfarande hur de som invände mot den beskrivning egentligen lyssnar på musik och hur de tar till sig den? Lyssnar de egentligen på musik alls om de inte tycker att bra musik stärker?
Citera
2023-04-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza

Jag tycker NSBM är verkligen hur bra som helst, och det har och göra med att hatet mot folkförrädare och den kraftiga nationalismen och hatet mot den moderna världen i texterna ihop med black metal soundet som växer ihop till något grymt bra. Sen satanism har jag aldrig varit heller något fan av, tycker mer det är larvigt jag själv är ingen TRVE Kult människa direkt.
Citera
2023-04-26, 18:34
Avslutad
Citat:
Jag tror att hur man använder musiken är olika för olika personer. Jag blir nästan alltid glad av Black Metal. För mig handlar det inte så mycket om en skillnad mellan "glad" eller "depressiv" musik, utan snarare mellan "storartad" och "futtig". Och storartad konst är alltid upplyftande tycker jag. Det är mycket mer deprimerande att lyssna på en "glad" skitlåt än ett depressivt mästerverk. Och det är nog det jag menar med att bra black metal alltid ger hopp och styrka. Bra musik är alltid upplyftande och då kan den inte göra något annat än att ge hopp och styrka. Det är bara en truism egentligen. Men jag undrar fortfarande hur de som invände mot den beskrivning egentligen lyssnar på musik och hur de tar till sig den? Lyssnar de egentligen på musik alls om de inte tycker att bra musik stärker?
Du beskriver nästan en typisk gudstjänst i kyrkan med gospel sång.
En black Metal spelning är en ritual för att skapa "negativ atmosfär" "hatisk stämning" och "ondska" och inspirera till våldsamma handlingar från början riktat mot kristendomen som vi är i krig mot här i vita Norden. Ord som "glädje" hör inte hemma i genren...
Citera
2023-04-26, 19:00
Avslutad
Citat:

Men Funeral Mist är inte Suicidal Black Metal, vilket var subgenren vi diskuterade tidigare.

För övrigt är det Arioch som ligger bakom Funeral Mist, känd som sångare i Marduk, ett band vars gitarrist (Morgan) bär ett halsband av en bit från Deads sönderskjutna kranium, Så självmordskonceptet finns även där...

Ett citat från Arioch: "a band that claims to play Black Metal must always have Satanism and nothing but Satanism as the highest priority in their music and concept as well as in their personal lives" Så nej inga Kristna sellouts.. finns väl inte mycket hoppfullt med en dimmig begravning.
Senast redigerad av MENTgu 2023-04-26 kl. 19:12.
Citera
2023-04-26, 19:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Du beskriver nästan en typisk gudstjänst i kyrkan med gospel sång.
En black Metal spelning är en ritual för att skapa "negativ atmosfär" "hatisk stämning" och "ondska" och inspirera till våldsamma handlingar från början riktat mot kristendomen som vi är i krig mot här i vita Norden. Ord som "glädje" hör inte hemma i genren...
Jag får intrycket av att du inte är så intresserad av musik. Du verkar mer vara intresserad av att tillhöra en subkultur. Sen pratar vi om olika saker, vilket nästan alltid blir resultatet när jag sätter igång ett samtal med en person 30-40 IQ-punkter lägre än mig.

Sen borde ni väl älska kristendomen, den ideologin försvagar ju människor vilket ni också påstår er vilja göra? Kristendomen har dessutom lyckats bättre med det än vad ett gäng misantropiska missfoster nånsin kommer att göra.
Citera
2023-04-26, 19:13
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Men Funeral Mist är inte Suicidal Black Metal, vilket var subgenren vi diskuterade tidigare.

För övrigt är det Arioch som ligger bakom Funeral Mist, känd som sångare i Marduk, ett band vars gitarrist (Morgan) bär ett halsband av en bit från Deads sönderskjutna kranium, Så självmordskonceptet finns även där...

Ett citat från Arioch: "a band that claims to play Black Metal must always have Satanism and nothing but Satanism as the highest priority in their music and concept as well as in their personal lives" Så nej inga Kristna sellouts.. finns väl inte mycket hoppfullt med en dimmig begravning.
Fast samtalet gled in på "äkta" black metal i stort.

Om han är misantrop och satanist, varför skriver han sånger om raslig återfödelse? Vill han inte se mänskligheten dö?
Citera
2023-04-26, 19:21
Avslutad
Citat:
Jag får intrycket av att du inte är så intresserad av musik. Du verkar mer vara intresserad av att tillhöra en subkultur. Sen pratar vi om olika saker, vilket nästan alltid blir resultatet när jag sätter igång ett samtal med en person 30-40 IQ-punkter lägre än mig.

Sen borde ni väl älska kristendomen, den ideologin försvagar ju människor vilket ni också påstår er vilja göra? Kristendomen har dessutom lyckats bättre med det än vad ett gäng misantropiska missfoster nånsin kommer att göra.
Black Metal är mer än musik, det är "a call to action" och har alltid varit. Musiken är bara ett verktyg att framföra budskapet. (känd replik)
Är du säker på att denna genren ens är för dig?
Citera
2023-04-26, 19:29
Avslutad
Citat:
Fast samtalet gled in på "äkta" black metal i stort.

Om han är misantrop och satanist, varför skriver han sånger om raslig återfödelse? Vill han inte se mänskligheten dö?
Jadu fråga honom istället, det är bara att komma på nästa spelning. Det var du själv som drog upp Daniel Rostén som exempel. Han är iaf. ingen människoälskare:
https://www.youtube.com/watch?v=ffxbailr-dg&ab_channel=H%C3%A9ctorCasta%C3%B1eda
Citera
2023-04-26, 19:37
Medlem
baggebo1s avatar
Caverne - Ni le lieu, ni l'heure

https://youtu.be/EhJYyCcDklk?t=1137

En hyllning till fallna franska hjätar. Otroligt bra vacker, stärkande, hoppingivande BM! Påminner lite om Macabre Omen, tycker jag. Rösten tveksam, men man lär sig acceptera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in