2021-07-24, 16:20
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Och på tal om Tyskland så har jag gått igenom en hel del rå black metal de senaste månaderna. Raw brukar ju ofta vara ganska bestraffande att lyssna på. Kanske det som är poängen. Men här är tre band som är ganska lättlyssnade trots allt. Alla från Tyskland också.

Satans Elite Kommando - Satans Elite Kommando
https://m.youtube.com/watch?v=9XtdrYMIgXU

Grausamkeit - Im Zeichen des Bösen
https://m.youtube.com/watch?v=nTCxvq8DEXc

Cygnet Of Darkness - Dark is the sky
https://m.youtube.com/watch?v=c4tUQMLVPiU
Citera
2021-07-24, 16:23
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Lägg av!
Orkar fan inte med såna här spam-inlägg. Fan det enda du postar.
Bara puckon slentrianlyssnar lite hit och dit på youtube. Finns såklart en del bra band du länkat, men det spelar fan ingen roll.
Är du ens själv medveten om skillnaden i kvalitet mellan ett bra band som Grifteskymfning och ett kasst band som Mörker?
Men käft nu för fan din störiga nolla. I princip är det så här att när det är du och den andra "äkta skallen" som driver den här tråden är det outhärdligt att vara här. Ni länkar till skit, ni har en skittråkig attityd, ni saknar glöd och entusiasm. Ni är fruktansvärda. Nu kommer det nytt blod här i form av Trazan och Yolo som gör att det blir kul i tråden igen, lite fart, lite kärlek till musiken. Och så klart ska du börja gnälla igen då. Fy fan att du kan leva med att vara en sån bitter jävla tråkmåns. HÅLL KÄFT NU. Ok?
Citera
2021-07-24, 16:25
Medlem
baggebo1s avatar
För övrigt tipsade jag ju om Clandestine Blaze för ett tag sedan. Finne? Japp. "Nazist"? You bet!
Citera
2021-07-24, 16:54
Medlem
baggebo1s avatar
Lite fortsatt om BM och politik. Här en kommunist som gjort en lista där olika kända band rankas på en femgradig skala efter hur "sketchy" de är. Från ren nazism till ren kommunism. Hur nazistiskt är DITT favoritband? Let's find out!

https://rateyourmusic.com/list/HelloInquisitor/black-metal-bands-and-their-politics/1/
Citera
2021-07-24, 17:19
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Trots att jag köpte min första skiva med Emperor för över 20 år sedan så har jag valt att behålla mitt nybörjarsinne. Sorry om du inte pallar det. Mörker är helt okej. Sticker inte ut någonstans och har inget att bevisa. Dessutom är ju detta en listtråd. Och jag listar både sånt jag lyssnat på i åratal eller upptäckt nyligen. Tycker "slentrianlyssnande" på YouTube och bandcamp är framtidens hopp. Man kan verkligen plocka russinen ur kakan på så sätt.

Nåväl.

Dagens favorit. Atmosfäriskt och väldigt stämningsfull.
Ethere - Letargica
https://m.youtube.com/watch?v=gUIJQh3Rg14
Citera
2021-07-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det finns otroligt många bra NSBM-band, eller band åt det hållet. Jag bryr mig inte så mycket om ideologi utan fokuserar på musiken, men det har slagit mig hur många av de banden jag börjat gilla jag senare fått reda på ligger nära NSBM.

Det har många gånger slagit mig också. Det finns ju inget specifikt NSBM-"sound", men påfallande många band inom kategorin lyckas framgångsrikt att frambringa känslor och visioner om kamp, stolthet och krigaranda, vilket såklart alltid är lockande.

Citat:
Sargeist och Horna verkar också dra åt NSBM-hållet precis som alla andra finska band. Finns det finska BM-band som inte är mer eller mindre nazister?

Nu överdriver du lite väl mycket, men du har en poäng. Jag har varit mycket i Finland och den finska BM-scenen är väldigt politiskt inkorrekt och "högerextrem" i jämförelse med den svenska eller norska. Däremot är de flesta större band som Azaghal, Horna, Impaled Nazarene och Sargeist inte i närheten av att vara NSBM, även om vissa personer i banden rent personligt är lagda åt det hållet.
Citera
2021-07-24, 18:53
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Däremot är de flesta större band som Azaghal, Horna, Impaled Nazarene och Sargeist inte i närheten av att vara NSBM, även om vissa personer i banden rent personligt är lagda åt det hållet.
Fast när det gäller Sargeist och Horna med Shatraug som stomme så är väl "inte i närheten" att gå lite väl långt åt andra hållet? Han har ju inte hymlat med sina åsikter i flera andra projekt även om han fokuserar på satanismen i just Sargeist t.ex.

För övrigt det där med "NSBM"-sound så måste jag säga att just band som spelar den här melankoliskt melodiösa, halvprimitiva BM:en av typen Seigneur Voland, Kristallnacht, Sargeist, Satanic Warmaster (det finns ett sorts finsk-franskt sound här) etc oftare verkar vara NSBM än andra subgenrer. Även om soundet i sig inte är speciellt "nazistiskt" så verkar den skolan dra till sig den typen av band.
Senast redigerad av baggebo1 2021-07-24 kl. 18:56.
Citera
2021-07-25, 09:54
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Upptäckte precis det här bandet,fastnade direkt. Oerhört bra. Vet inte om det klassas som BM riktigt,men nått åt det hållet?

Glädjekällor - Flykten från Verkligheten

https://www.youtube.com/watch?v=YaEPFBskUqU
Citera
2021-07-25, 12:01
Medlem
Citat:
Fast när det gäller Sargeist och Horna med Shatraug som stomme så är väl "inte i närheten" att gå lite väl långt åt andra hållet? Han har ju inte hymlat med sina åsikter i flera andra projekt även om han fokuserar på satanismen i just Sargeist t.ex.

För övrigt det där med "NSBM"-sound så måste jag säga att just band som spelar den här melankoliskt melodiösa, halvprimitiva BM:en av typen Seigneur Voland, Kristallnacht, Sargeist, Satanic Warmaster (det finns ett sorts finsk-franskt sound här) etc oftare verkar vara NSBM än andra subgenrer. Även om soundet i sig inte är speciellt "nazistiskt" så verkar den skolan dra till sig den typen av band.

Nej, men åsikterna är oväsentliga så länge de inte präglar bandets texter eller estetik. Burzum är inte heller att klassa som NSBM, även fast Vikernes spelar i den bruna ligan.

I viss utsträckning kan man ibland känna på sig att ett band är åt NSBM-hållet, även när man inte hör texten. Hade varit intressant att göra ett blindtest.
Citera
2021-07-25, 15:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Nej, men åsikterna är oväsentliga så länge de inte präglar bandets texter eller estetik. Burzum är inte heller att klassa som NSBM, även fast Vikernes spelar i den bruna ligan.
Om NSBM bara är band som sjunger om nazism så är det en ganska begränsad skara band. Artister med sådana åsikter, oavsett text och estetik, är betydligt fler, och det är framförallt där jag överraskats över hur många det är.
Citat:
I viss utsträckning kan man ibland känna på sig att ett band är åt NSBM-hållet, även när man inte hör texten. Hade varit intressant att göra ett blindtest.
Enligt din definition av NSBM så är det väl typ Der Sturmer och liknande band som ingår i genren, och de hör man ju skillnad på tack vare att de är sämre och taffligare än andra BM-band. Ungefär som "vit makt"-rock är som punk, fast sämre. Det som verkligen imponerar på mig är banden som är bra, men ändå nazister. Sen skiter jag i om de sjunger om nazism eller inte. Jag tror jag föredrar om de inte gör det.
Citera
2021-07-25, 15:23
Medlem
Citat:
Om NSBM bara är band som sjunger om nazism så är det en ganska begränsad skara band. Artister med sådana åsikter, oavsett text och estetik, är betydligt fler, och det är framförallt där jag överraskats över hur många det är.

Självklart är det en begränsad skara band, högst ett par hundra. Ingen kan väl påstå något annat.
Jag har genom åren också blivit positivt överraskad över detta faktum. Det är förstås en nagel i ögat på alla nytillkomna vänsterdrägg som desperat försöker legitimera sin egen fascination för black metal genom historieförfalskning och vantolkningar.

Citat:
Enligt din definition av NSBM så är det väl typ Der Sturmer och liknande band som ingår i genren, och de hör man ju skillnad på tack vare att de är sämre och taffligare än andra BM-band. Ungefär som "vit makt"-rock är som punk, fast sämre. Det som verkligen imponerar på mig är banden som är bra, men ändå nazister. Sen skiter jag i om de sjunger om nazism eller inte. Jag tror jag föredrar om de inte gör det.

Absolut inte. Nokturnal Mortum, Graveland och Temnozor är t.ex. inte speciellt tydliga eller vulgära i sin "nazism" men hamnar ändå tveklöst i NSBM-facket. Riktigt skickliga musiker är de också. Varför föredrar du om band inte sjunger om "nazism"? Har du gått och blivit antirasist på äldre dar?
Citera
2021-07-25, 16:08
Medlem
fellowvessels avatar
Märkt av 2 idiotiska trender som satan borde ta bort, ersätta u med v och nordism dyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in