2018-12-03, 21:46
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Skulle vilja lägga till lite, men kanske blir onödigt mycket:

Emperor - In the nightside eclipse
Immortal - Pure Holocaust
Dissection - Storm of the light's bane ("whää whää det är ingen renodlad black säger black metal-eliten som bor i mammas källare och lyssnar på Vlad Tepes/ Belkètre – March To The Black Holocaust på kassett")
Satyricon - Nemesis Divina
Nä, det är inte för mycket, jag är tacksam för alla tips, iallafall om de kommer från erfarna lyssnare. Gjorde en klassiker-lista nr 2 med dessa album.
Citera
2018-12-03, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tack för tipset, jag har provlyssnat på dessa album tidigare, men skall ge dem en ny chans nu, gjorde just en spellista med dessa fyra på Spotify.

Får väl se om jag slutligen lyckas ta mig in i denna mörka och bistra metal-värld, musiken är ju inte lättsmält direkt, åtminstone inte i början...
Vad lyssnar du på i vanliga fall? Black metal är vanligtvis inget man uppskattar på en gång, utan ofta är inkörsporten något annat, mindre extremt.

Np: Funerary Bell - The Word Became Flesh
Citera
2018-12-03, 21:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Vad lyssnar du på i vanliga fall? Black metal är vanligtvis inget man uppskattar på en gång, utan ofta är inkörsporten något annat, mindre extremt.

Np: Funerary Bell - The Word Became Flesh
Inom metal så är väl Slayer det hårdaste jag klarar av att lyssna på.

Är Funerary Bell - The Word Became Flesh en bra inkörsport? Tyvärr finns inte det albumet på Spotify. Dock finns det en låt som heter så...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-12-03 kl. 21:53.
Citera
2018-12-03, 21:54
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Skulle vilja lägga till lite, men kanske blir onödigt mycket:

Emperor - In the nightside eclipse
Immortal - Pure Holocaust
Dissection - Storm of the light's bane ("whää whää det är ingen renodlad black säger black metal-eliten som bor i mammas källare och lyssnar på Vlad Tepes/ Belkètre – March To The Black Holocaust på kassett")
Satyricon - Nemesis Divina
Fast Emperor och Dissection utmärker sig just för hur de skiljer sig från kärnan av "klassisk" Black Metal och spelar symfonisk och melodisk sådan istället. Hur bra man än tycker att de är är det inte bra som en introduktion till vad BM är och hur det låter. Immortal och Satyricon platsar betydligt bättre isf. men som jag skrev så är det inte artister som enhälligt anses vara Black Metal-kanon.

Ironiskt nog tycker jag också att "March To The Black Holocaust" är bättre än något av de andra albumen du listade...
Citera
2018-12-04, 00:04
Bannlyst
Citat:
Inom metal så är väl Slayer det hårdaste jag klarar av att lyssna på.

Är Funerary Bell - The Word Became Flesh en bra inkörsport? Tyvärr finns inte det albumet på Spotify. Dock finns det en låt som heter så...
Nej, Funerary Bell är inget bra att börja med. Jag hade börjat med de lite "mesigare", melodiska banden som Dimmu Borgir och Cradle of Filth så kommer du till slut tortera örongångarna med Deathspell Omega och Nåstrond drickandes getblod och citera The Sworn Book of Honorius högt för dig själv.
Senast redigerad av pettson3816 2018-12-04 kl. 00:15.
Citera
2018-12-04, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Fast Emperor och Dissection utmärker sig just för hur de skiljer sig från kärnan av "klassisk" Black Metal och spelar symfonisk och melodisk sådan istället. Hur bra man än tycker att de är är det inte bra som en introduktion till vad BM är och hur det låter. Immortal och Satyricon platsar betydligt bättre isf. men som jag skrev så är det inte artister som enhälligt anses vara Black Metal-kanon.

Ironiskt nog tycker jag också att "March To The Black Holocaust" är bättre än något av de andra albumen du listade...
De är likväl klassiska album inom genren, oavsett hur långt ifrån kärnan de är.
Citera
2018-12-04, 00:28
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nej, Funerary Bell är inget bra att börja med. Jag hade börjat med de lite "mesigare", melodiska banden som Dimmu Borgir och Cradle of Filth så kommer du till slut tortera örongångarna med Deathspell Omega och Nåstrond drickandes getblod och citera The Sworn Book of Honorius högt för dig själv.
Ok, jag börjar mitt utforskande med "mesbanden" Dimmu Borgir och Cradle of Filth då, det är säkert ett bra sätt att börja. Tack för vägledningen...
Citera
2018-12-04, 18:10
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
I väntan på ett nytt Mgla-album kan man lyssna på denna klon: Groza - Unified in Void

https://www.youtube.com/watch?v=l95xjQtH1Ts

Vad tycks?

Unified in void är faktiskt riktigt jäkla bra. Har lyssnat flera gånger och den håller verkligen. Känns som att fem låtar är precis lagom.
Jag trodde att Kriegsmaschine skulle bota Mgla-abstinensen men gick bet grovt och hårt. Jag fattar att M och Darkside kanske vill göra något annat, men vafan, starta ett jävla singer songwriter band då! För Kriegsmaschine håller fan inte.
Däremot håller Groza absolut. Låten Unworthy är riktigt fin. Ska man rippa nån ska man göra det bra och med finess och det har fan Groza fattat.

Ikväll ska Stillas nya släpp Synviljor dissikeras.
Citera
2018-12-06, 22:50
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ok, jag börjar mitt utforskande med "mesbanden" Dimmu Borgir och Cradle of Filth då, det är säkert ett bra sätt att börja. Tack för vägledningen...

Ja "klassikerna" med de norska dinosaurierna är kanske inte det smartaste att börja med såhär 25 år efter release. Dock är de inåt helvete bra men personligen tyckte jag nog ärligt talat inte det i början av min BM-karriär. Jag skulle inte säga att BM i allmänhet är "hård" musik som Slayer heller. Lyssnade på mycket Death Metal innan jag började uppskatta BM så då var det de hårdare banden som tilltalade mig i början men nu har man ju fattat att det är känslan och inte hårdheten i musiken som är det viktiga.

Cradle of Filth och Dimmu Borgir är dock hysteriskt dåligt nu för tiden och jag skulle säga att du riskerar din självrespekt om du sätter på nåt de gjort de senaste typ 10 åren för det är vedervärdigt.

Finns mycket bra ny mer finstämd BM. Till och med min flickvän gillar Grift till exempel. Kolla in det.

Sen när du börjat gilla Ruins of Beverast, Mgla, Darkthrone, Burzum, Katharsis och Darkspace så kan du dö lycklig.
Citera
2018-12-06, 23:12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
JCradle of Filth och Dimmu Borgir är dock hysteriskt dåligt nu för tiden och jag skulle säga att du riskerar din självrespekt om du sätter på nåt de gjort de senaste typ 10 åren för det är vedervärdigt.
Jag brukar nästan alltid börja med album från de första 5-10 åren av olika artisters karriärer - de flesta är ju bäst i början..
Citat:
Finns mycket bra ny mer finstämd BM. Till och med min flickvän gillar Grift till exempel. Kolla in det.
Ja, det bandet skall jag prova att lyssna på, tack för tipset..
Citera
2018-12-07, 08:46
Medlem
Concubines avatar
Jo, kan hålla med om von_s rekommendationer. Men tycker likväl även Dimmu Borgirs två första kan funka som inkörsport. Även om det inte direkt det bästa som genren har att erbjuda. Grifts debut framförallt kan jag rekommendera på tal om dem. Även Two Hunters med Wolves in the Throne Room.
Citera
2018-12-10, 16:34
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Arsonists Of Lucifer - Total Destruction

Helt okej EP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem