Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Nytt Darkthrone-album på väg och nästa vecka kommer en teaser. Omslaget är snyggt som fan i vanlig ordning. Vad tror ni vi kan vänta oss för musik och hur rankar ni deras plattor?
Svårt att veta känner jag, Fenriz snackade ju om att det kommer bli mer primitivt åtminstone och det bådar ju alltid gott. Vet inte om det är så troligt att det blir helt och hållet black metal igen men kanske någon sorts blandning av det samt soundet de tagit till på de senare plattorna, vem vet.
Nu är väl Darkthrone i princip det enda (kanske kanske Marduk och någon mer, fast inte riktigt på samma sätt) bandet kvar från 90-talsscenen vars nya släpp jag verkligen ser fram emot när de kommer, och litar väldigt mycket på Fenriz musikaliska omdöme. Favoriterna för mig tror jag är Panzerfaust eller A Blaze in the Northern Sky, gillar blandningen där mellan tunga Celtic Frost-riff och ren norrbagge-bm. Sen känns det svårt att ranka resten, kanske Soulside Journey eller Transilvanian Hunger (aldrig helt och hållet fastnat för Under a Funeral Moon av någon anledning även fast det är en bra platta) men det skulle lika väl kunna vara någon av de nya mer punkiga given.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att plattorna fram till Total Death och de som kom efter Sardonic Wrath är de bästa även om jag får erkänna att jag inte är helt inlyssnad på vissa av plattorna där. Goatlord har jag t.ex. inte hört alls även om den verkar intressant, får nog ta mig en lyssning eller två nu när jag ändå är igång.