2015-12-11, 18:49
Medlem
Obscuritys avatar
Blir lite ledsen när jag faktiskt EFTER konserten började kolla in ett band vid namn Ereb Altor, som då spelade förband till Månegarm förra helgen.

Deras låt: Midsommarblot är ju så jävla bra!
- https://www.youtube.com/watch?v=Zn2KwKvaG28

Får nöja mig med att jag har hört dem live, men ej sett
Citera
2015-12-11, 19:54
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Härligt, du var alltså full när du skrev detta. Nu fattas bara runkrapporter så smälter du in bra i trådens övriga klientel.
Mina tips baserat på vad du sökte:
Armagedda - Only true believers
Katharsis - Kruzifixxion
Craft - Terror Propaganda

Sen kanske du inte är kapabel att ta in all bra musik i världen att döma av din mentalt rubbade sågning av In the nightside eclipse. Skulle jag dock ha fel i detta påstående så är det bara att kasta dig in i "Rain upon the impure", bättre finns inte.

Jag tror du vandrade rakt in i trollets fälla när du skrev detta ;-)
Citera
2015-12-12, 02:57
Medlem
Concubines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Blir lite ledsen när jag faktiskt EFTER konserten började kolla in ett band vid namn Ereb Altor, som då spelade förband till Månegarm förra helgen.

Minns att jag lyssnade en del på Ereb Altor förr, deras första platta är riktigt bra! Brukar vanligtvis ogilla folk/viking metal förutom Bathory men då Ereb Altor låter på gränsen till en kopia av Hammerheart eller Twilight of the Gods gick det ok ändå.
Citera
2015-12-12, 20:54
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity

Du borde vara glad över att du åtminstone fick höra ett vettigt band på den spelningen.
Citera
2015-12-13, 11:01
Medlem
von_Ss avatar
Det blev vinter till slut och jag antar att alla som inte bor nere på kontinenten är ute i skog och mark och lyssnar på PdH slaviskt. Själv har jag varit ute och lyssnat igenom Steineiche och jag vet inte om folk riktigt begriper hur bra den är? Kanske inte riktigt lika iskallt som resten men Die Baumfrau är det tyngsta han gjort, Der Baummann kunde varit hämtat direkt från Rain upon the Impure (om inte Steineiche kommit 8 år tidigare) och Der Baum är ju ambient av den klass endast mr Wintherr himself kan skapa.

Det är lika bra att fortsätta med Schattengang när vi ändå är igång.

NP: Moloch
Citera
2015-12-13, 12:54
Medlem
iwaalgeudats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Det är mycket black metal här, men jag vill gärna ha tips på lite döds.

Jag är ute efter ganska specifika band.

Det ska vara hårt och brutalt, gärna lite varierat tempo men med fokus på fullt ös och lite då och då tunggung, men absolut ingen "kräkas i micken"-sång (tex Last Days of Humanity), utan texterna ska vrålas med pondus (tänk POUNDED INTO DUUUUUUUUUST! med Cannibal Corpse). Konstiga "licks" eller vad man säger, som till exempel Necrophagist/Spawn of Possession håller på med undanbedes också. Det får gärna vara hyfsat välproducerat så det blir lite tryck i låtarna, inte som tex Black Force Domain med Krisiun.

Exempel på skivor som uppfyller mina krav:
Nile - Among the Catacombs of Nephren-Ka
Rebaelliun - Annihilation
Malevolent Creation - The Will to Kill
Cryptopsy - None So Vile (även om Lord Worm är på gränsen till förbjuden sång)

De absolut kändaste skivorna inom genren har jag ganska god koll på (förutom skivor släppta de senaste 5 åren typ).

Tack på förhand!

Här är några skivor som kanske faller hen i smaken
Disincarnate - Dreams of Carrion Kind(1993)
Imprecation - Theurgia Goetia Summa (1995)
Depravity - Silence of the Centuries (1993)
Carbonized - For the Security (1991)
Demigod - Slumber of Sullen Eyes (1992)
Demilich - Nespithe (1993)

Lite nyare talanger
Oniricous - Ritos Diabolicos (2013)
War Master - Pyramid of Necropolis (2011) & Blood Dawn (2013)
Machetazo - Ruin (2013) kanske mer åt deathgrind hållet, men mer death än grind

Nån som har bra koll på gammal sydamerikansk death, thrash, black, speed metal (och grindcore)?
Letar mindre kända band från perioden 1985-1990
Citera
2015-12-14, 14:38
Medlem
Punklivs avatar
Någon länkade en låt av bandet Rust i en BM-grupp på Facebook och jag kan fan inte sluta lyssna på deras hittills enda fullängdare Damned Hellish Voids. Helt jävla perfekt black/thrash; arg, rå, iskall, skitig och ond. Förtjänar mycket mer uppmärksamhet.

http://www.metal-archives.com/bands/Rust/108549

https://www.youtube.com/watch?v=ESWesi9mqfI

NP: Rust - Ripping Deep
Citera
2015-12-15, 00:36
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Här är några skivor som kanske faller hen i smaken
Disincarnate - Dreams of Carrion Kind(1993)
Imprecation - Theurgia Goetia Summa (1995)
Depravity - Silence of the Centuries (1993)
Carbonized - For the Security (1991)
Demigod - Slumber of Sullen Eyes (1992)
Demilich - Nespithe (1993)

Lite nyare talanger
Oniricous - Ritos Diabolicos (2013)
War Master - Pyramid of Necropolis (2011) & Blood Dawn (2013)
Machetazo - Ruin (2013) kanske mer åt deathgrind hållet, men mer death än grind

Nån som har bra koll på gammal sydamerikansk death, thrash, black, speed metal (och grindcore)?

Tack för tipsen! Demigod och Demilich var länge sedan jag lyssnade på! Tyvärr så har de senare kanske den sämsta sången någonsin, vilket förstör en annans ganska bra skiva. Har lyssnat i all hast på några låtar från dina tips, Disincarnate är hittills bäst, men ska lyssna igenom ordentligt vid tillfälle.
Citera
2015-12-15, 09:29
Medlem
Glantons avatar
Va fan!
Ereb Altor är ljummen mellanmjölk. Skrämmande är det att människor uppskattar låten "Midsommarblot". Eller har jag missat något? Ser framför mig samma folk som i fyllan helt plötsligt börjar dyrka Manowar och Dio. Sådant är svårt att klara av.

Xasthur har släppt mycket skit, men The prison of mirrors är en juvel i gyttjan. Även titelspåret från Subliminal Genocide gillar jag skarpt. Lysande i sin grådaskighet.
Citera
2015-12-15, 10:09
Medlem
iwaalgeudats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Tack för tipsen! Demigod och Demilich var länge sedan jag lyssnade på! Tyvärr så har de senare kanske den sämsta sången någonsin, vilket förstör en annans ganska bra skiva. Har lyssnat i all hast på några låtar från dina tips, Disincarnate är hittills bäst, men ska lyssna igenom ordentligt vid tillfälle.

Jo sången i Demilich måste man nog vänja sig vid.
Gillade inte sången själv, men efter några genomlyssningar så kan jag inte tänka mig den skivan utan den sången.

Disincarnate är väl mest känd för att vara ett av banden James Murphy (Death, Obituary, Testament etc.) spelade i.
Föredrar demon "Soul Erosion" före albumet (produktionen på albumet låter så konstigt)

Fyra skivor jag glömde tidigare:
Immolation - Dawn of Possession (1991) var en av de första death metal skivorna jag köpte/lyssnade på, lika bra idag som under tonåren
Seance - Fornever Laid to Rest (1992) svenskar
Rippikoulu - Musta Seremonia (1993) tung finsk döds med sång på finska, blir nog inte brutalare än så
Num Skull - When Suffering Comes (1996) Num Skull har släppt snuskigt bra thrash metal (80 talet) och riktigt bra death metal (90 talet) num skull - in sickness

Lyssnar på tok för lite på death metal nu för tiden
Citera
2015-12-15, 22:17
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Va fan!
Ereb Altor är ljummen mellanmjölk. Skrämmande är det att människor uppskattar låten "Midsommarblot". Eller har jag missat något? Ser framför mig samma folk som i fyllan helt plötsligt börjar dyrka Manowar och Dio. Sådant är svårt att klara av.

Xasthur har släppt mycket skit, men The prison of mirrors är en juvel i gyttjan. Även titelspåret från Subliminal Genocide gillar jag skarpt. Lysande i sin grådaskighet.
Absolut ingenting fel på varken Manowar eller Dio, bättre än det mesta folk pratar om i den här tråden. Man behöver knappast vara full för att dyrka dom. Förvisso har väl Manowar släppt en hel del skit men gillar man t.ex inte Hail to England står ju någonting inte riktigt rätt till.

Vad gäller Ereb Altor så är dom väl lyssningsbara, men det är väl mest bara By Honour som är något att ha, dom nyare plattorna är som du sa rätt mellanmjölk.
Citera
2015-12-15, 22:51
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Vad räknas som mindre kända och vad för kvalitet hade du tänkt dig? Med tanke på att dom kändare banden oftast inte är direkt tiptop så får man väl inte räkna för mycket med dom mer obskyra tyvärr.

Några mer eller mindre bra:

Parabellum
Death Yell
Exterminator
Necromantie
Graf Spee
Angkor Vat
Senast redigerad av monolithic 2015-12-15 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in