2014-01-17, 17:27
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Okej lyssnat på låtarna och de känns för oldschool för mig.

Skulle vilja veta vad bm-bödlarna tycker om följande:

Cannibal corpse och Amon amarth funkar inte? Det är för melodiskt?

http://www.youtube.com/watch?v=IEx0rO0v2Uk

Det här tycker jag är bra men det är också för melodiskt?

Anaal nathrakh då? Jag gillar dem mycket.

Pyrithon? http://www.youtube.com/watch?v=9kflmuuzBDc

Antar att det är för melodiskt eller nåt också.

Jag försöker lära mig här, var snälla tack.
Om det är för melodiskt eller inte spelar ingen roll. Melo-black finns ju. Ta en titt på Mgla eller Plagas senaste, det är mitt tips idag.

Det brukar vara så att man börjar lyssna på något och sedan går det längre och längre utåt (mer extremt). Så är det ju inte alltid men vanligt är det så. Det absolut bästa är att läsa på metallum efter "similar artists" på de favoritband du lyssnar på. Last.fm finns också och även denna tråd. Läs igenom alla sidorna så kanske du hittar något du söker.
Citera
2014-01-17, 17:29
Medlem
eckims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Finns inget att lära sig. Lyssna på det du tycker är bra är mitt råd till dig. Det tar tid att kunna ta till sig den mest obskyra musiken och är inget man hoppar in i direkt. Jag började med Metallica och Slayer sen var det mycket Amon Amarth, dark Tranquility och mycket old school hardcore för att sedan bli Darkthrone, Mayhem och grabbarna. Sen nu vetefan, jag lyssnar inte så jävla mycket på extremmetal längre, är väl för gammal, eller så släpps det för mycket skit.

Np: barathrum - eerie

Håller med Pettson om detta, lyssna på det DU tycker är bra. Och skit sedan i vad andra tycker om det.

Katharsis - The red eye of wrath

Lätt en favorit med detta band.
Citera
2014-01-17, 17:41
Medlem
kvertys avatar
Citat:

Instämmer i kören, skit i vad andra tycker! Jag gillar Justin Bieber, tycker han är mer metal än alla här.

Vad gäller melodiös bm/dm så är det väldigt godtyckligt, innehåller nästan inte all musik melodier? Extremfall finns ju men t.ex Darkthrone och Burzum är melodiöst. Portal och Antediluvian är väl bland det grötigaste dm man kan lyssna men även där kan man ibland skönja melodier. Förutom en del lo-fi bm så är väl noise är väl det närmaste oljud man kan komma.

NP: Destruction - Upcoming Devastation
Citera
2014-01-17, 18:24
Medlem
Vetuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckim
Håller med Pettson om detta, lyssna på det DU tycker är bra. Och skit sedan i vad andra tycker om det.

Skit även i detta - lyssna enträget på dödens och svarthetens toner och bliv därefter! Att alltid prompt ta den enklaste vägen leder sällan någonstans. Musik efter person.

NS: Armagedda - Mordinstinkt
Världens bästa Darkthrone-band, utan minsta tvivel. Stora mängder isande riff hann de skapa, för att sedan toppa alltsamman med Ond Spiritism: Djæfvvlens Skalder, och således stiga bortom det darkthronska.
Citera
2014-01-17, 18:47
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetus
Musik efter person.

NP: Morbid Angel - Pain Divine
Citera
2014-01-17, 21:10
Medlem
ToMegaTherions avatar
Funeral Mist - Holy Poison
Dyrk! Trisagion-boxen är grejen.
Citera
2014-01-17, 21:36
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToMegaTherion
Funeral Mist - Holy Poison
Dyrk! Trisagion-boxen är grejen.

Kör faktiskt själv samma låt nu haha.
Och ja den är ju fantastiskt fin, förutom de själva baksidorna.

Funeral Mist - Sun of Hope
Någon som kan gissa filmen detta intro är samplat ifrån då? Skitsvårt är det!
Citera
2014-01-17, 21:54
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Funeral Mist - Sun of Hope
Någon som kan gissa filmen detta intro är samplat ifrån då? Skitsvårt är det!

Inte så svårt att lista ut. Varenda BM-sampling är väl från den filmen haha. Vilket faktiskt är anledningen till att jag till slut orkade se den

Ett av alla dessa album ska jag bannemig dra igenom nu. Alldeles för länge sedan jag hörde:

NP: Dråpsnatt - Skelepth
Citera
2014-01-17, 22:21
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Inte så svårt att lista ut. Varenda BM-sampling är väl från den filmen haha. Vilket faktiskt är anledningen till att jag till slut orkade se den

Ett av alla dessa album ska jag bannemig dra igenom nu. Alldeles för länge sedan jag hörde:

NP: Dråpsnatt - Skelepth

Haha ja samma här. Men det är jävla bra film i det stora hela det ska sägas.

Dråpsnatt tröttnade jag på lika fort som jag upptäckte dom. Dom är bra, men passerar en ganska fort.
Citera
2014-01-17, 23:25
Medlem
Mordum87s avatar
Cult of Fire här nu. Och alltså.. uppföljaren till "Triumvirat".. som har ett sånt konstigt namn på ett annat språk att jag verkligen inte KAN hitta dessa tecken på tangenbordet..
Men vilket jävla album det är!
Rentav skitbra raktigenom! Känsliga melodier i stil med Mgla och en råhet som mest kan liknas vid sorgligt bortglömda "Mortuus".
Tack för tipset hörrni!

np: Cult of Fire - sjdfbwsijf
Andra spåret på B-sidan iaf.
Citera
2014-01-18, 00:06
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:

Men alltså.. du försöker "lära dig"?
Vill du tvinga på dig grejor som faktiskt kommer naturligt bara du låter det ta sin tid? Då kommer du aldrig någonsin att uppskatta det lika mycket som alla oss andra.
Som flera har sagt.. du lyssnar på det du tycker är bra, och med det... så kommer det följa en jakt på annat som är bra och på vägen kommer du snubbla över saker som är mer intressant än dina tidigare grejor som du hört.. vare sig det är hårdare, intressantare.. etc etc.. du fattar?
Det finns ingenting här att LÄRA sig.. utan mer något du växer in i baserat på att du gått vägen som du själv valt.
Vem vet.. du kanske t.om upptäcker att du älskar R.n.B efter vägen och hellre går in på det spåret?

np: Cult of Fire - andra albumet.

1a låten. B-sidan.
Citera
2014-01-18, 00:07
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Cult of Fire här nu. Och alltså.. uppföljaren till "Triumvirat".. som har ett sånt konstigt namn på ett annat språk att jag verkligen inte KAN hitta dessa tecken på tangenbordet..
Men vilket jävla album det är!
Rentav skitbra raktigenom! Känsliga melodier i stil med Mgla och en råhet som mest kan liknas vid sorgligt bortglömda "Mortuus".
Tack för tipset hörrni!

np: Cult of Fire - sjdfbwsijf
Andra spåret på B-sidan iaf.

Sitter med samma album här efter ha läst positiva omdömen om dem här i tråden. Gillar inslagen med sitarer och mässandet, riktigt jävla bra. Ett jävla helvete att memorera låtarna bara.

NP: काली मां
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in