Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 23:33
  #16489
Medlem
exisyphuss avatar
Låter kvällen avundas med Árstíðir Lífsins, vars debut redan hunnit bli en nostalgikälla. Måste påpeka islänningarnas mystiska fallenhet för svartmetall (ovan nämnda band kretsar dock i en gråzon) – med Wormlust, Ámsvartnir osv.

Nog om det, vad är eran åsikt om Ormgårds nya ("////\")? Har själv haft helt andra saker för mig och inte hunnit ge den en chans. Hoppas på en förhållandevis urskiljbar produktionskvalitet, jmf Ohelgat blot för referens.

NP: Árstíðir Lífsins – Morgunn í grárri vindhjálmars þoku við Berufjörð
Citera
2013-11-28, 23:45
  #16490
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Personligen skulle jag ranka dem såhär:
1. Paysage d'Hiver - 10/10 alltså. Helt rövknullat bra skiva som jag vill höra för evigt. Welt Aus Eis är kanske världens bästa enskilda låt.
1,5. Winterkälte - Lika bra som självbetitlade i stort sett.
3. Kristal & Isa samt Kerker på delad plats.

Das Tor från i år har jag lyssnat för lite på, men tycker inte den hamnar bland det bästa han gjort.

Skyrim-musiken klarar sig bra på egen hand men ett snöigt mörkt vinterhelvete utanför fönstret kräver PdH.

Kul, just Welt Aus Eis blev jag lite tagen av när jag lyssnade. Tror jag lyssnat igenom nästan allt en gång, men har inte fått grepp på det mesta än även om jag gillat det. Men njöt lite extra av den låten, speciellt av stråkarna som kommer in ibland.

När det gäller Burzum verkar de flesta hålla Hvis lyset tar oss och Filosofem högst, även debuten så klart, men jag gillar även en del av de nya, speciellt Fallen. Även Umskiptar tycker jag var lyckad, även om den kanske delvis är OT här.
Citera
2013-11-29, 00:01
  #16491
Medlem
Tristramns avatar
Nawaharjan - Purification of the Nine Worlds

Deras första fullängdare väntas släppas i samband med detta årets död.
Citera
2013-11-29, 10:02
  #16492
Medlem
eckims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exisyphus
Låter kvällen avundas med Árstíðir Lífsins, vars debut redan hunnit bli en nostalgikälla. Måste påpeka islänningarnas mystiska fallenhet för svartmetall (ovan nämnda band kretsar dock i en gråzon) – med Wormlust, Ámsvartnir osv.

Nog om det, vad är eran åsikt om Ormgårds nya ("////\")? Har själv haft helt andra saker för mig och inte hunnit ge den en chans. Hoppas på en förhållandevis urskiljbar produktionskvalitet, jmf Ohelgat blot för referens.

NP: Árstíðir Lífsins – Morgunn í grárri vindhjálmars þoku við Berufjörð

Ormgårds nya är riktigt bra, hela kassetten är ambient! Så om du gillar hans tidigare ambienta låtar så kommer detta inte vara något problem.
Citera
2013-11-29, 10:43
  #16493
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Hur skulle ni ranka Paysage d'Hivers album/demos?
1. Winterkälte
2. PdH
3. Nacht
4. Steineiche
5. Kristall & Isa
6. Kerker
7. Schattengang
8. Einsamkeit
9. Die Festung
10. Das Tor

...i nuläget, i alla fall. Men det är med jävligt små marginaler. De är svårrankade.
Citera
2013-11-29, 11:09
  #16494
Medlem
Mordum87s avatar
Jaha sedär.. nu börjar det årliga PdH-runkandet i tråden! Inga fel. Men Darkspace är bättre.
Här dricks det svartaste kaffet och spisas lite skivor i väntan på att åka in till stan och köpa sig flera skivor.

Exciter - Heavy metal Maniac (Under Attack)
Riktigt tokfint gammalt speed/Heavy-metal band och denna, deras debut är svinbra om man är på det humöret.
Antar väl att de flesta är mer eller mindre bekanta med detta 80talsband?
Annars får ni se till att ordna det så ni inte missar denna riktigt fina skapelse! Efter debuten och andra albumet "Violence and Force" gick det ganska mycket utför, så bryr er inte om det.
Citera
2013-11-29, 11:42
  #16495
Medlem
EMUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckim
Lustre är bra grejer. Har träffat snubben i samband med att jag tatuerade honom, jäkligt trevlig snubbe.
Han lyckas hela tiden fånga den rätta känslan, smärtsamt fint är vad det är.


Jo jag håller med han gör jävligt bra musik.

Personligen är skivorna "Welcome Winter" och "A glimpse of glory" mina favorit skivor.

Har du själv någon favorit skiva?
Citera
2013-11-29, 11:45
  #16496
Medlem
EMUs avatar
På tal om Paysage d'Hiver så har jag äntligen börjat lyssna på dem.

Jag lyssnar just nu på Steineiche. Riktigt bra faktiskt.

Jag blev positivt överraskad.
Citera
2013-11-29, 12:44
  #16497
Medlem
eckims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMU
Jo jag håller med han gör jävligt bra musik.

Personligen är skivorna "Welcome Winter" och "A glimpse of glory" mina favorit skivor.

Har du själv någon favorit skiva?


Kan nog inte göra annat än att hålla med om skivorna du skrev. Helt klart hans bästa.
Citera
2013-11-29, 13:15
  #16498
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Kul, just Welt Aus Eis blev jag lite tagen av när jag lyssnade. Tror jag lyssnat igenom nästan allt en gång, men har inte fått grepp på det mesta än även om jag gillat det. Men njöt lite extra av den låten, speciellt av stråkarna som kommer in ibland.

När det gäller Burzum verkar de flesta hålla Hvis lyset tar oss och Filosofem högst, även debuten så klart, men jag gillar även en del av de nya, speciellt Fallen. Även Umskiptar tycker jag var lyckad, även om den kanske delvis är OT här.

Ja, nya Burzum är faktiskt lite underskattade enligt mig. Belus är en riktigt bra skiva. Ta bara en pärla som den här från skivan:

Glemselens elv

Umskiptar tycker jag är lite svår att få grepp om. En del idéer är riktigt bra men annat faller platt. Vad tycker du om hans senaste ambient-skiva - Sol austan, Mani vestan?
Citera
2013-11-29, 14:50
  #16499
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Six Feet Under - Haunted (Full Album)
http://www.youtube.com/watch?v=ckTHKCY6Q3s

Bland det bästa jag har hört inom ren death metal.
Citera
2013-11-29, 16:24
  #16500
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Six Feet Under - Haunted (Full Album)
http://www.youtube.com/watch?v=ckTHKCY6Q3s

Bland det bästa jag har hört inom ren death metal.

Pfft.. nu får du fan ge dig.
Six Feet Under är inget annat än ren dynga och påstår du att detta är det bästa du hört inom "REN DEATH METAL" som du säger så ber du ju om en käftsmäll.

Jag tänker inte avslöja vad jag lyssnar på, men jag lyssnar på Monstraat. För att jag är arg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback