2012-10-03, 20:50
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Gillar man inte Altars Of Madness förtjänar man ett fällknivshugg mot solar plexus.
Word! Det går absolut fetbort att kalla sig metalfan utan att gilla den plattan.

Black Witchery borde också vara standard. Inferno Of Sacred Destruction håller jag högst; de andra två är musikaliskt snarlika, men med lite annan produktion. Upheaval of Satanic Might är råare och med taskigare produktion, Desecration of The Holy Kingdom har ett basigare, rundare, mer death-aktigt ljud. Av de två är UOSM klart starkast. Så den bör du kolla in härnäst, Pentagrammaton.

Jag hade också svårt för death metal förr i tiden. Sedan hörde jag en dag låten "Revel in Flesh" med Nihilist, och därifrån fanns det ingen väg tillbaka. Idag kan jag inte förstå hur fan jag kunde gilla black metal och avfärda death.

Idag trillade det första CD-köp jag gjort på år och dag ned i brevlådan: Woven Black Arteries. Blev lite besviken på avsaknaden av utförlig artwork, men det gör detsamma. Även om jag slutat köpa musik så skulle jag skämmas över att inte äga det släppet i fysisk form.
Citera
2012-10-03, 20:53
Medlem
Hundkatt90s avatar
Jag väntar fortfarande på min LvxCaelis-box som inte har dykt upp ännu..
Längtar efter att höra plattan i sin helhet..

Nu är det dock Swans som snurrar, inte alls topic..
Senast redigerad av Hundkatt90 2012-10-03 kl. 21:16.
Citera
2012-10-03, 21:10
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Word! Det går absolut fetbort att kalla sig metalfan utan att gilla den plattan.

Black Witchery borde också vara standard. Inferno Of Sacred Destruction håller jag högst; de andra två är musikaliskt snarlika, men med lite annan produktion. Upheaval of Satanic Might är råare och med taskigare produktion, Desecration of The Holy Kingdom har ett basigare, rundare, mer death-aktigt ljud. Av de två är UOSM klart starkast. Så den bör du kolla in härnäst, Pentagrammaton.

Jag hade också svårt för death metal förr i tiden. Sedan hörde jag en dag låten "Revel in Flesh" med Nihilist, och därifrån fanns det ingen väg tillbaka. Idag kan jag inte förstå hur fan jag kunde gilla black metal och avfärda death.

Idag trillade det första CD-köp jag gjort på år och dag ned i brevlådan: Woven Black Arteries. Blev lite besviken på avsaknaden av utförlig artwork, men det gör detsamma. Även om jag slutat köpa musik så skulle jag skämmas över att inte äga det släppet i fysisk form.

Tackar för genomgången. Då blir det att kolla in den när lusten faller på.

Jag hade också, och har ännu, svårt för death metal. Är väl mest Teitanblood, Witchrist och alla "war metal" band som fått det att vända. Sen gillar man ju klassikerna och gammal smutsig skit såklart. Men är fortfarande av åsikten att genren i stort är ett innehållslöst lik (ironiskt med tanke på genrens namn) som bara spyr upp samma skit om och om.

NP: Morbid Insulter - Poison Of God
"Razor-rain, sulphur-storms
Annihilation from north to south
Skär upp Shekhinas smutsiga fitta
DÖD ÅT ALLT!"

EDIT: ni och erat jävla Swans. Får väl ta och kolla in nya då. Enda jag fastnat för av de är The Great Annihilator.

Nu pallar jag inte med mer musik ikväll. Nu blir det att fanatiskt kolla säsong 5 av OZ tills jag däckar.

Hell Seger!
Senast redigerad av Pentagrammaton 2012-10-03 kl. 21:15.
Citera
2012-10-03, 21:13
Medlem
Adversariuss avatar
Spisar Covenant för första gången nu. Det låter, som väntat, riktigt jävla apbra.

Men den där jävla bilden de har på Metal Archives - inte fan är det Sandoval som är andra från höger? Det kan det inte vara, karln är ju 50 bast. Eller ja, det FÅR inte vara det, inte ens Mötley Crüe anno 1983 hade kunnat ta en lika homoerotisk bild. Han måste ha antingen världens högst sittande navel eller världens lägst sittande penis.

Här: http://www.metal-archives.com/images/6/8/68_photo.jpg?2426
Citera
2012-10-03, 21:22
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Här: http://www.metal-archives.com/images/6/8/68_photo.jpg?2426

Hahahaha! Fy fan vilken bandbild. Synd att de inte alla dog någon gång kring 1994. Känns ovärdigt att de fortfarande lever.
Citera
2012-10-03, 21:42
Medlem
Citat:

Tycker din redogörelse för skivorna stämmer väl. Jag gillar Desecration of The Holy Kingdom mest (skall strax beställas i kassett-format) kanske för att jag gillar death mer än black. Ska hur som helst bli fett att se dom live, hoppas det blir en ritual utan dess like. Och Morbosidad... Och Blasphemophager.. Och Embrace of Thorns..

NP: Deiphago - Satan, Semen and Blood
haha vilket jävla låtnamn
Citera
2012-10-03, 22:42
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:

EDIT: ni och erat jävla Swans. Får väl ta och kolla in nya då. Enda jag fastnat för av de är The Great Annihilator.

Hell Seger!

Tänkte bara inflika lite jävla snabbt, att ja du SKA kolla in nya och även plattan dessförinnan "My father will guide me a rope up to the sky".
Och du SKA inte annat än älska det. Period.
Citera
2012-10-04, 05:25
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
www.filestube.com eller googla "artist - titel blogspot"(ex. Anaal Nathrakh - Goatz 'N' Technobeatz blogspot)

NP: Anaal Nathrakh - The Technogoat

Citera
2012-10-04, 08:33
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
NP: Anaal Nathrakh - The Technogoat

Just my point...

Fett tack ska ni snorgärsar ha för tipset om Morbid Angel - Covenant. Det var kärlek vid allra första lyssnigen, och i skrivande stund förgyller den vägen till jobbet avsevärt. Ska tugga lite mer på Blessed Are The Sick och Abominations of Desolation när jag kommer hem också, har lyssnat på dem förut men de har inte fastnat. Covenant var dock en instant hit, känns bra att kunna expandera sina Morbid Angel-horisonter bortom AoM.

Quiz time: vilken anser tråden egentligen vara den ultimata norska BM-plattan från 90-talet? Det där har jag grunnat på i dagar och nätter, det är sannerligen ett flertal faktorer som spelar in. Av anledningar jag kanske kan specificera närmare vid ett senare tillfälle säger jag: Transilvanian Hunger.

NP: Morbid Angel - Blood On My Hands
Citera
2012-10-04, 10:30
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Quiz time: vilken anser tråden egentligen vara den ultimata norska BM-plattan från 90-talet? Det där har jag grunnat på i dagar och nätter, det är sannerligen ett flertal faktorer som spelar in. Av anledningar jag kanske kan specificera närmare vid ett senare tillfälle säger jag: Transilvanian Hunger.

NP: Morbid Angel - Blood On My Hands

För mig är det nog antingen Mayhem - DMDS eller Darkthrone - A Blaze In The Northern Sky. De satte standarden och står fortfarande långt över det mesta som släpps idag. Jag får nog säga att A Blaze In The Northern Sky vinner racet för mig då den plattan påverkat mig mycket mer än DMDS. Även om jag kanske tycker den senare är bättre egentligen. Transylvanian Hunger kommer trots den skitfräna titeln inte ens i närheten av det krossande mörker och stämning som A Blaze.. fullständigt dryper om. Alltid tyckt den framstår som väldigt tam och tråkig i jämförelse.

NP: Panphage - Ormblot
Citera
2012-10-04, 10:48
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
För mig är det nog antingen Mayhem - DMDS eller Darkthrone - A Blaze In The Northern Sky. De satte standarden och står fortfarande långt över det mesta som släpps idag. Jag får nog säga att A Blaze In The Northern Sky vinner racet för mig då den plattan påverkat mig mycket mer än DMDS. Även om jag kanske tycker den senare är bättre egentligen. Transylvanian Hunger kommer trots den skitfräna titeln inte ens i närheten av det krossande mörker och stämning som A Blaze.. fullständigt dryper om. Alltid tyckt den framstår som väldigt tam och tråkig i jämförelse.

NP: Panphage - Ormblot
Jag håller givetvis med om att DMDS och A Blaze är fullkomligt monumentala verk vars slagkraft aldrig kan underskattas. Och visst var det de som i stort sett lade ned genrens fundament. Vad jag tror gör Transilvanian Hunger så stortartad i mina ögon är att den på något sätt slutgiltigt markerade black metals integritet och befäste den som en helt egen genre i sig. A Blaze och DMDS hade ändå vissa element av annan extrem metal som dittills skapats, även om de helt stod på sina egna ben, men världen hade aldrig hört en skiva som Transilvanian Hunger när den kom. Den lade grunden för hela lo fi-estetiken, det gravt underproducerade necroljudet, och den evinnerligt segdragna monotonin som man i kombination bara hör inom black metal. Att få till så mycket stämning, och ett sådant mörker, med så enkla medel hade bara inte gjorts förut och kan aldrig göras om utan att det låter som ett rent plagiat. Och vilka jävla riff, sedan. Jag köpte den och UAFM tidigt i min BM-karriär, och även om jag snabbt tog till mig UAFM så hatade jag TH som böldpest och difteri under en lång period. Jag förstod bara inte alls vad det gällde, det lät som en gräsklippare kompad av en helikopter i mina öron, då jag på den tiden var ett litet homo som ville ha bombastisk och överproducerad "black metal" i stil med Dimmu Borgir och Anorexia Nervosa. Först efter flera års lyssnande började jag till slut inse vilket otroligt djup den plattan hade, och vilken betydande roll den har i black metals historia.

EDIT: En bra sammanfattning av hur jag upplever det - där DMDS lade grunden för den aspekt av black metal som befattar sig med våld, död, likdoft, gravskändning och Satansdyrkan lade Transilvanian Hunger grunden för den aspekt som befattar sig med ensamma, nattliga färder i snötyngda nordiska granskogar under fullmånen, omgiven av vargars ylande och sökandet efter mörkrets uråldriga andar i den kompakta iskylan och svärtan. Båda är precis lika viktiga bitar av black metals estetik och helhet - men sistnämnda så mycket mer unikt för genren. Är det en bra sammanfattning?
Senast redigerad av Adversarius 2012-10-04 kl. 10:55.
Citera
2012-10-04, 11:41
Medlem
Nu orkar jag icke ordbajsa i den grad som i inläggen ovan men jag får nog gå i samma spår som Pentagrammaton och slå fast A Blaze In the Northern Sky som den mest ultimata.

NP: Teitanblood - Sanctified Dysecdysis!!!!!!!!!!!!!!!

Alltså, runt 4.20 in får jag fan rysningar när den drar igång igen! Mästerligt! Och vilket jävla riff sedan!
Senast redigerad av Stockton.T 2012-10-04 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in