2009-05-09, 13:38
Bannlyst
Förstår mig inte på dessa arbetare som gnäller när de får arbeta lite, det är väl skönt att va ute och plocka lite istället för att gå och dega på fabriksgolvet där inget sker, eller har jag fel? Man kan ju ta med sig fika ut och njuta med kompisar, plocka lite ogräs och sånt, är bilarbetarna för fina i kanten för det?
Citera
2009-05-09, 14:00
Medlem
Itmans avatar
Jag antar att det är denna artikel TS kommenterar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5104253.ab
Citera
2009-05-09, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Jag antar att det är denna artikel TS kommenterar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5104253.ab

jo det står lite överallt, men att länka dit e ju en synd..
Citera
2009-05-09, 14:07
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
"De känner sig utnyttjade. Som tjänstehjon."
Men att gå hemma med 85% av lönen är inte att utnyttja arbetsgivaren? Men visst, vägra då och säg upp dig när du ändå är igång.
Typiskt nog använder dom ord som tjänstehjon trots att begreppet inte existerat sen 1800talet.
Citera
2009-05-09, 14:08
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piekna

Frågan är hur folk ska veta vad du pratar om annars? Någon form av källa bör ju anges?
Citera
2009-05-09, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Frågan är hur folk ska veta vad du pratar om annars? Någon form av källa bör ju anges?

mjo

"Bilbyggarna på Pininfarina i Uddevalla är arga för att de måste rensa ogräs utanför en representationsvilla när de inte bygger några Volvo C 70.
Fabriken har infört stoppdagar för att anpassa produktionstakten till orderingången och under stoppdagarna är de anställda hemma med 85 procent av lönen, uppger Sveriges Radio Väst.

Men de ska då vara beredda att utföra underhållsarbete i fabriken och det är här ogräsrensningen kommer in.

Representationsvillan Kärranäs där ogräset finns ligger utanför fabriksområdet, anser bilbyggarna.

"De är inte anställda för att vara trädgårdsarbetare utan de vill arbeta med bilbyggare. De känner sig utnyttjade. Som tjänstehjon", säger Kristina Antonsson, klubbordförande för IF Metall på Pininfarina.

Hon har frågat facket centralt om bilbyggarna måste rensa ogräs och fått svaret att de inte bör vägra. Så då får det bli så, trots missnöjet. "

källa TT
Citera
2009-05-09, 18:26
Medlem
Jag hade inte gjort det om jag varit anställd där. Dels därför att jag hade ansett det vara underkvalificerade uppgifter och dessutom för att det känns förnedrande att städa och hålla fint för högre chefer som ska hålla nån tillställning jag själv inte är bjuden på.

Jag hade bara sjukskrivit mig så det hade inte spelat någon roll, cheferna kan själva städa upp sin skit de släpar fram, dessutom ger jag mig fan på att nån full jävel till chef snubblar ut och spyr i rabatten. Man ska inte gå med på dessa typer av avtal eftersom nästa steg blir att städa upp villa dagen efter någon fest har varit.

Jag har sett dessa typer av herrar på golfklubben där jag är medlem, de kan inte spela golf men är ute pga av att det bara ska vara så, dem är medlemmar för att det är fint och de tror sig bli så väldigt vältränade den lilla rundan. Det är dock rätt kul eftersom det finns en nervositet sinsemellan som ingen vill visa när de missar eller gör bort sig, det händer ofta att nån slår ett skitslag och nån slänger en syrlig kommentar. Vilket jävla grupptryck det är på dem, större idioter får man leta efter.
Citera
2009-05-09, 18:50
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Jo precis. Hittade inget på varken DN eller SvD och det är många, inklusive jag själv, som inte läser aftonbladet. Så, eh, ja.

För att tillföra något till topic så känns det lite tramsigt att bli upprörd över detta då man under resten av tiden får gå hemma med 85% av lönen, jag hade inte klagat.
Citera
2009-05-09, 19:09
Medlem
irrblosss avatar
Det står väl i deras anställningsavtal vad deras arbetsuppgifter är. Är ganska säker på att trädgårdsskötsel inte står med där. Klart det är kränkande att utnyttjas till vad som helst. Att dessutom rensa skit utanför en representationsvilla/hus/whatever där de förmodligen aldrig får sätta sin fot i normala fall är ju höjden av förnedring.
Citera
2009-05-10, 00:25
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag hade inte gjort det om jag varit anställd där. Dels därför att jag hade ansett det vara underkvalificerade uppgifter och dessutom för att det känns förnedrande

Tycker du det är förnedrande att vara anställd som parkarbetare också? Vart kommer denna fisförnäma inställning ifrån som tycks råda bland många LO-medlemar sysselsatta i verkstadsindustrin, alternativet är att ni blir uppsagda!

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag hade bara sjukskrivit mig

Då hoppas jag du förstår varför försäkringskassan tvingats börja jaga och kontrollera alla sjukskrivna hårdare, det är osolidariska, fejkande freeriders som du som förstör hela systemet.
Citera
2009-05-10, 00:26
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det står väl i deras anställningsavtal vad deras arbetsuppgifter är. Är ganska säker på att trädgårdsskötsel inte står med där. Klart det är kränkande att utnyttjas till vad som helst. Att dessutom rensa skit utanför en representationsvilla/hus/whatever där de förmodligen aldrig får sätta sin fot i normala fall är ju höjden av förnedring.

Förhoppningsvis hade du hävdat detta och därmed blivit uppsagd pga. arbetsvägran. Det är inte direkt asbestsanering eller manuell avloppsrensning de beordrats till.
Citera
2009-05-10, 00:42
Medlem
Citat:
Förstår mig inte på dessa arbetare som gnäller när de får arbeta lite, det är väl skönt att va ute och plocka lite istället för att gå och dega på fabriksgolvet där inget sker, eller har jag fel? Man kan ju ta med sig fika ut och njuta med kompisar, plocka lite ogräs och sånt, är bilarbetarna för fina i kanten för det?

Detta får mig att tänka på en anställd min farsa hade för några år sedan. Personen i fråga hade slutat tidigare än vanligt pga brist på arbetsuppgifter. När han å farsan talades vid frågade farsan om han tänkte skriva 5 timmar istället för 8 då han gått tidigare
-Nä..Duvet jag är ju anställd av dig så då Får jag skriva 8 timmar
-Jahaa okej, men kom hit då så skall vi väl hitta på ngt att göra åt dig.
-mhmm okej, nää då stännar jag nog hemma iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in