2009-05-09, 13:16
Medlem
Jag har haft värk i kroppen sen mer än 30 år. Är väl utredd men aldrig fått någon riktig förklaring på varför. Somatoformt smärtsyndrom har det hetat för det mesta. Dock har det många gånger visat sig senare att många problem verkligen har berott på andra saker, efter lång tid och många återbesök.

Jag har under hela uppväxten fram till ca 45-årsåldern vägt endast drygt 40 kg och har många gånger ansetts som anorektisk, fast jag inte är det.
Jag kunde gå en vecka utan att äta och inte gå ner ett hg och sen kunde jag äta under lång tid men inte gå upp i vikt. Sedan jag kom i klimakteriet har jag dock gått upp ca 20 kg.

Magen har knasat sen tonåren men sen några år tillbaka (sen jag kom in i klimakteriet) så har den stabiliserat sig rätt bra.

Periodvis (flera månader) äter jag upp till 10 Citodon om dagen för att slippa värk och för att kunna leva i vardagen. Sen kan värken lugna sig och jag kan ha nån enstaka dag utan medicin och de andra dagarna kanske behöva nån hel eller halv tablett för att tex orka tvätta och åka och handla.

Sen ca tre månader har jag ätit den högre mängden Citodon, för några dagar sedan fick jag i mig något som magen absolut inte tålde. All mat gick rätt igenom mig och jag fick fruktansvärda smärtor i magen, som jag tolkade det, i tarmarna. Jag har ätit minimalt och knappt ens druckit pga smärtorna under 4-5 dagar.

Nu kommer det som är så konstigt. Min värk i kroppen försvann totalt!!
Jag har tex under 10 år inte kunnat lyfta min högerarm över axeln (frusen skuldra?!) men jag kan nu röra den helt obehindrat.
Jag kan knyta händerna helt och inte bara halvvägs innan fingrarna börjar värka.

En annan konstig sak är att jag fryser och svettas omväxlande och får en värmekänsla från bröstkorgen upp över halsen och nedre delen på kinderna när jag äter något..
MEN! Det allra konstigaste är att jag luktar SÖTT!?
När jag blir varm och svettas så luktar hela kroppen väldigt sött, så pass att folk omkring mig märker det. Min urin luktar (som bränt gummi, kan jag beskriva det).

Jag har ett läkarbesök inplanerat men då jag har en meter hög journal så blir jag så gott som ALLTID avspisad men att jag är stressad eller något men det här känns inte som vanlig och jag tänkte försöka få lite ny input. Kanske det sitter någon här som känner igen något i min beskrivning.

Får du någon tanke? Jag vore jättetacksam för att få ta del av dem.

Jag har varit hemma många år med allsköns avfärdande från läkare, bortsett från några bättre perioder då jag jobbat hårt och länge.
Jag är nu 50-år och försöker fortfarande komma igen till fullt arbete.
Senast redigerad av Alternativa 2009-05-09 kl. 14:02.
Citera
2009-05-09, 15:35
Medlem
ivanrebroffs avatar
Hormonrubbning? Det är väl ett alternativ då det blev bättre efter klimakteriet och problemen uppkom i tonåren (puberteten?)
Citera
2009-05-09, 15:50
Medlem
Hormonrubbningar har jag haft hela livet och lärt mig att leva med det men efter att ha flyttat till annan ort har jag bytt gynekolog och haft ett besök hos en ny och jag frågade om det går att kolla upp hormonerna.

Döm om min förvåning då hon svarade att det går bara att kolla hormoner på två sätt, antingen att man är före eller efter klimakteriet.
Jag blev så paff att jag inte kunde svara eller ens ställa fler frågor.

Nu vet jag inte om det var värken du tänkte på att den ändrat sig pga av hormoner och det skulle isf fara så att något har hänt nu och att det är det som avgör. Värken har jag haft sen innan mens och även flera år efter att den upphörde.

Min tanke är snarast att jag har något problem med tarmarna som inte har framkommit och att min värk utlöses av detta. Hormoner därmed inte uteslutet.
Men vad?

För 10 år sedan blev jag tex av med en mycket svår migrän på grund av att jag berättade för en läkare under ett akutbesök på sjukhuset att jag alltid är dålig i magen omkring mina anfall och hon säger helt nonchalant ;Ja, det finns ju bukmigrän!
Efter en tid av experimenterande och tankeverksamhet kunde jag konstatera att mina anfall berodde på bananer! Så fort jag får i mig även en ytterst liten mängd banan får jag anfall. Slutade äta det och har varit anfallsfri i tio år nu, efter att haft anfall 3-4 gånger i månaden så svårt att jag ofta fått uppsöka sjukhus och även varit inlagd och undersökt och fått epilepsimedicin!

Jag har även varit rätt besvärsfri under en femårsperiod när jag var vegetarian mendet hjälper inte längre. Dock vet jag att jag får mer ont ju mer kött jag äter.
Jag tror dock inte att det är kosten i sig utan snarare vad som händer i kroppen som avgör om jag får värk och det är det jag är ute efter att ta reda på lite mer om nu. Alla tankar är dock välkomna, jag kan ju vara fel ute och ett "dumt" svar kan ändå innehålla en ledtråd.
Citera
2009-05-10, 00:49
Medlem
2MissMes avatar
Tycker du ska be att få kolla blodsocker och ketoner vid nästa läkarbesök, obehandlad eller underbehandlad diabetes kan ge söt lukt och konstigt luktande urin.

Inflammatoriska tarmsjukdomar kan ge värk i kroppen, men då hade du nog haft så stora magproblem att det upptäckts tidigare gissar jag.

Frågar du gynekologen om hormoner tänker de såklart på könshormoner, men det finns många andra hormoner som kan påverka kroppen. Fråga din husläkare om det.
Citera
2009-05-10, 13:19
Medlem
Diabetes, hormoner, tarmproblem

Jag har haft väldiga problem med tarmarna i många år.
Men då jag inte tål varken laxermedel, lavemang eller kontrast så har det inte varit någon mening med röntgen och så vidare.
Kommer i morgon på besöket hos läkaren att propsa på att man går vidare med det här.
Eftersom jag haft problemet i över 30 år så har ju skallen hajat att det inte är något livshotande utan jag har försökt att anpassa mig och struntat i vad problemet heter, så att säga.

Diabetes, skulle nog tycka att jag borde druckit och urinerat mer isf, om jag inte har fel!? Märker ingen skillnad på mängd. Tvärtom skulle jag säga då jag gått flera dagar utan att varken ha ätit eller druckit då jag fått så ont i magen efter att bara ha tagit en klunk vatten.

Ok, könshormoner....och andra hormoner. Det vill säga att min nya (tydligen inte så engagerad gynekolog) begränsade sig till en sak och inte orkade?! tänka i större banor.

Ketoner har jag hört talas om någon gång, i samband med att jag fick diagnosen perniciös anemi (dvs INTE anorexi), men jag har aldrig hajat vad de innebär.

Glädjen med att vara värkfri var kort. Har fått lite värk i kroppen idag igen och kan inte lyfta armarna lika besvärsfritt som jag kunder igår. Jag har ju dock börjat äta lite igen, så .....?!
Citera
2009-05-10, 14:14
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag har haft väldiga problem med tarmarna i många år.
Men då jag inte tål varken laxermedel, lavemang eller kontrast så har det inte varit någon mening med röntgen och så vidare.
Kommer i morgon på besöket hos läkaren att propsa på att man går vidare med det här.
Eftersom jag haft problemet i över 30 år så har ju skallen hajat att det inte är något livshotande utan jag har försökt att anpassa mig och struntat i vad problemet heter, så att säga.

Diabetes, skulle nog tycka att jag borde druckit och urinerat mer isf, om jag inte har fel!? Märker ingen skillnad på mängd. Tvärtom skulle jag säga då jag gått flera dagar utan att varken ha ätit eller druckit då jag fått så ont i magen efter att bara ha tagit en klunk vatten.

Ok, könshormoner....och andra hormoner. Det vill säga att min nya (tydligen inte så engagerad gynekolog) begränsade sig till en sak och inte orkade?! tänka i större banor.

Ketoner har jag hört talas om någon gång, i samband med att jag fick diagnosen perniciös anemi (dvs INTE anorexi), men jag har aldrig hajat vad de innebär.

Glädjen med att vara värkfri var kort. Har fått lite värk i kroppen idag igen och kan inte lyfta armarna lika besvärsfritt som jag kunder igår. Jag har ju dock börjat äta lite igen, så .....?!

Man behöver inte uppfylla alla symtom för att ha en sjukdom..

Ketoner är ett ämne som bildas när kroppen bryter ner fettsyror. Kroppen bryter främst ner fettsyror när man inte får i sig nog med kolhydrater (t.ex. vid svält eller bantning), men ketoner kan också bildas vid diabetes. Detta kan i sin tur leda till ketonacidos, som innebär att blodet får ett lågt pH.. Därför ska man testa för ketoner när man misstänker diabetes.
Perniciös anemi kan vara en riskfaktor för typ 1 diabetes..
Någon som kan detta bättre än mig får gärna rätta mig

Förklara din situation för din husläkare, h*n kan nog hjälpa med div. tester för t.ex. hormonobalans och diabetes.

Citera
2009-05-10, 14:51
Medlem
Fettsyror

Om jag har förstått det rätt så om kroppen får för lite näring så bryter den ner fettsyror och omvandlar detta till ketoner.
Vid diabetes då sker något liknande, därför ökar mängden ketoner när diabetes uppstår.

Alltså ska man inte ha en massa ketoner för det säger att något saknas för att behålla fettsyrorna i kroppen?!

Jag anser mig vara rätt normalbegåvad men jag har alltid haft svårt för att haja den här ekvationen.

Var i kroppen befinner sig fettsyrorna i fråga?
(En tanke, om jag ofta svälter mig, försvinner de från tex musklerna och då får jag värk. Skulle ju förklara en hel del isf)
Om kroppen själv bryter ner fettsyrorna vad är det som bryter ner dem? Något måste ju till för att processen skall starta.
Vad, i kroppen, ersätter kolhydraterna som gör att processen kan starta?

Jag har och har haft många av de beskrivna symptomen genom åren men de har alltid ändrats med tiden.

Det jag nu fick en större inblick i tack vare showtråden var pancreas.
Jag härstammar från Finland, jag har sen 20 år varit tvungen att avstå från alkkohol då jag blir väldigt sjuk om jag dricker det minsta lilla.
Det finns tydligen en viss ärftlighetsfaktor här. Mamma hade problem med gallan i många år.

Klart är att jag nu är styrkt att ställa betydligt större krav hos den stackars nya läkaren på vårdcentralen i morgon.
Jag kommer att kräva ALLA prov på sånt som kan orsaka mina magproblem. Jag ska från och med nu inte fokusera på min muskel- och ledvärk längre utan på magen.
Ibland gäller det att förstå mer när man skall få hjälp från vården.

Jag är inte helt framme än men på god väg och det tackar jag er för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in