Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-11-01, 01:54
  #1
Medlem
PumpOmatics avatar
Jag har hittat en massa bra recept på kebab, man jag kan för mitt liv inte hitta någon mild sås som ser vettig ut.
Typ en sånn som dom brukar ha på kebabhaken.

Någon som har tips / egna recept?
Citera
2003-11-01, 12:02
  #2
Medlem
BF_Swedens avatar
Nuförtiden går det ju att köpa kebabsås i affären för en tjuga. Jag rekommenderar dock inte det då jag fann smaken undermålig.
Citera
2003-11-01, 12:19
  #3
Medlem
Ralfons avatar
Fråga pizzabagaren..?=)
Citera
2003-11-02, 11:07
  #4
Medlem
Fuzzy Logics avatar
hmm...Har haft ungefär samma problem, dvs dom som finns i affären suger hästpung...Snackade med min annars lokala leverantör av kebab om det gick bra att köpa såserna sperat, dvs utan att köpa något annat och det gick bra. Fast han var lite dyr...
Citera
2003-11-02, 13:40
  #5
Medlem
irrblosss avatar
Vad är det för såser ni pratar om? Menar ni typ starka såser som bygger på tomat, vitlökssås eller sådan där stark sås som bygger på majonnäs/yoghurt/gräddfil? Vitlökssås är inte så svårt att göra. Brukar själv blanda yoghurt naturell med vitlök, salt, peppar och någon färsk ört. Tomatsåser tycker jag oftast blir tråkiga. De där feta kebabsåserna (de som förmodligen innehåller majonnäs) som finns på många kebabställen skulle vara intressant att få ett recept på.
Citera
2003-11-03, 14:07
  #6
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag surfat omkring lite och hittade följande recept som kanske kan vara värda att testa:

Kebabsås I
2 portioner, tidsåtgång ca: 10 minuter

1 dl Majonäs
2 msk Chilisås
2 krm Kebabkrydda ("Kockens")
2 krm Svartpeppar
vatten tag en msk i taget tills du fått rätt konsistens

Blanda allt och rör om.

Kebabsås II
8 portioner, tidsåtgång ca: 10 minuter

5 dl A-fil
1 burk Creme fraiche
2 tsk Paprikapulver
2 msk Ketchup
Cayennepeppar (Börja med ett krm och smaka av om det skall vara starkare)

Kebabsås III
12 portioner, tidsåtgång ca: 5 minuter

1 L A-fil
1 burk Creme fraiche
1 msk Majonäs

Blanda allt och rör om.

Kebabsås IIII
4 portioner, tidsåtgång ca: 5 minuter

2,5 dl Yoghurt
2 msk Majonäs
1 msk Ketchup
1 msk Italiensk salladskrydda
1 tsk Paprikapulver
1 krm Cayennepeppar

Blanda allt och rör om

Kebabsås IIIII
tidsåtgång ca: 10 minuter

Majonäs
Persilja
Chilipulver
Dragon
Svartpeppar (grovmalen)

Ovanstående ingredienser behövs men proportionerna får du prova dig fram till. För att få styrka på såsen kan man använda chilipasta eller tabasco. Späd såsen med vatten för rätt konsistens.

Blanda allt och rör om.


Källa: http://mummlan.lugn.nu/cgi-bin/mummlan_nio.pl?page=27

Vilken sås tror ni mest på? Man vill ju helst inte testa alla...
Citera
2003-11-03, 16:43
  #7
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag provat en egen variant av första receptet. Det blev JÄTTEGOTT (TM).

0.5 dl majonnäs (Eldorado faktiskt )
1 - 1.5 tsk sambal oelek (Blue Dragon)
kebabkrydda (Santa Maria) efter smak
finmalen svartpeppar efter smak
cayennepeppar efter smak

Blanda ihop allt och späd ut med A-fil till lagom konsistens. Låt stå ett tag i kylen.
Citera
2003-11-03, 17:26
  #8
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nu har jag provat en egen variant av första receptet. Det blev JÄTTEGOTT (TM).

0.5 dl majonnäs (Eldorado faktiskt )
1 - 1.5 tsk sambal oelek (Blue Dragon)
kebabkrydda (Santa Maria) efter smak
finmalen svartpeppar efter smak
cayennepeppar efter smak

Blanda ihop allt och späd ut med A-fil till lagom konsistens. Låt stå ett tag i kylen.

Vad åt du till då? Jag har för mig att jag sett att de har kebabkött i affären men jag har aldrig köpt det.

Angående Eldorado; Det märket har gjort mig positivt överraskad några gånger. När man köper ett sådant där lågprismärke brukar ju inte förväntningarna vara särskilt höga men deras chilisås var helt ok ( och kostade bara hälften jämfört med felix eller vad det brukar vara) . Dessutom gillar min katt deras kattmat och det får man vara glad över, rent ekonomiskt.
Citera
2003-11-03, 17:34
  #9
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Vad åt du till då? Jag har för mig att jag sett att de har kebabkött i affären men jag har aldrig köpt det.
Jag har inte ätit något till den än. Har bara tjuvsmakat på den. Tänkte köpa en kebabpizza på lokala pizzerian och tacka nej till deras otäcka vitlökssås som de brukar häva på, och istället använda min hemlagade kebabsås. Jag har faktiskt köpt sådant där kebabkött gjort av fläskkarré, det brukar vara gott. Det frysta kebabköttet av malt nötkött är mindre gott anser jag. Annars kan man kebabkrydda kycklingfilé och äta med ris, sallad och kebabsås. Någon annan som har förslag på vad man kan äta till kebabsås?
Citera
2003-11-03, 23:05
  #10
Medlem
Deca7000s avatar
Låter gott ...

Men jag måste bara säga lite..

Först så är den sås man gör själv godast eller den pizza bagaren gör själv..

Men ibland frågar man om det är hemalagad sås, o dom svara ja..sen ser man hur dom häller på från en felix burk..

Men som sagt godast me hemma gjord sås... Köp inga färdiga såser..

Sen när man köper en pizza me svamp på, så tycker jag att det är en själv klarhet att det är färska svampar inte några bruksvampar..

Så äckligt me burk svamp.. känns så billigt me en sån pizza..

men nu till kebaben

Jag tycker kebab kött sk vara lamm eller får som sagt... ingen fläskkarré det är äckligt o så.. Hatar att alla kebaber nu för tiden bara har fläsk karre för det är billigt.. smakar skit.. sen ibland när jag frågar om det är riktigt kebab kött så ser jag hur han tar fram en påse me fryst kebab kött..samma som finns o köpa på willys typ eller så.. ett B märke..

Inte för att jag är muslim eller så..men jag tycker att om man ska äta något gott o rätt så ska det vara rätt ingridienser i det.. Annars så kan han kasta in lite fisk i kebaben o säga att de ska va så..

Men jag tycker de e gott o marinera egen svamp o vitlök me..eller oliver o feta ost..så gott
Citera
2003-11-04, 13:14
  #11
Medlem
Carcasss avatar
Jag ska fan testa samtliga.
Citera
2003-11-04, 14:40
  #12
Medlem
Laments avatar
heh

Det logiska att använda hemmagjord kebabsås på borde ju vara hemmalagad pizza Man kan få till riktigt jävla god pizza själv!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback