Jag tror att det är ganska många här som gör sin egen ravioli. Ja, den blir avsevärt bättre än den köpta. Man kan ju välja sin egen favoritfyllning och kryddning.
Personligen gillar jag skaldjusravioli och den vanliga köttfärsraviolin bäst. Svamp och getost är också gott liksom spenat och vitlök.
Jag har en liten pastamaskin som dock inte funkar så bra, ofta blir jag tvungen att kavla för hand.
Metoden är den vanliga. Deg - vila i kyl - utkavling - formande - kokning. Bäst resultat blir på mjöl med hög proteinhalt och endast äggulor.
Drömde en natt för några veckor sedan att jag tillverkade ravioli, gick inge vidare dom vart lite platta och för lite fyllning. Gjorde då fyllningen lite trögare och då var dom bättre, kan även säga att jag aldrig gjort egen pasta eller något liknade så varför denna dröm dök upp är ett mysterium. Frugan fick sig ett gott skratt i alla fall!
Jag förespråkar 60/40 durum-/vetemjöl. Var tredje ägg tar jag med vitan, och bästa resultat IMHO ger att väga, och dubbla mängden mjöl mot ägg.
Fyllningen freestylas vanligtvis, men klassiker som Spenat och ricotta med valnötter och en touch muskot, kyckling/vitlök, tärnad skinka med örter och valfri ost är ofta återkommande.
Pasta har jag gjort men inte ravioli.
Har inte köpt någon kaksporre eller liknande.
Tänkte köra med Karl Johanfyllning eftersom det är den jag äter annars. Men vad ska det vara mer i smeten? Lite ricotta?
Jag tror att det är ganska många här som gör sin egen ravioli. Ja, den blir avsevärt bättre än den köpta. Man kan ju välja sin egen favoritfyllning och kryddning.
Personligen gillar jag skaldjusravioli och den vanliga köttfärsraviolin bäst. Svamp och getost är också gott liksom spenat och vitlök.
Jag har en liten pastamaskin som dock inte funkar så bra, ofta blir jag tvungen att kavla för hand.
Metoden är den vanliga. Deg - vila i kyl - utkavling - formande - kokning. Bäst resultat blir på mjöl med hög proteinhalt och endast äggulor.
~Paul~
måste bara fråga, vad kan man tänka sig ha i spenat och vitlöksfyllningen?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!