• 1
  • 2
2009-05-09, 05:37
Bannlyst
Någon som gjort, och lyckats med att göra, egen Ravioli?
Hur gjorde ni som då, då?
Och blev det bättre än köpt Ravioli?
Citera
2009-05-09, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Jag tror att det är ganska många här som gör sin egen ravioli. Ja, den blir avsevärt bättre än den köpta. Man kan ju välja sin egen favoritfyllning och kryddning.

Personligen gillar jag skaldjusravioli och den vanliga köttfärsraviolin bäst. Svamp och getost är också gott liksom spenat och vitlök.

Jag har en liten pastamaskin som dock inte funkar så bra, ofta blir jag tvungen att kavla för hand.

Metoden är den vanliga. Deg - vila i kyl - utkavling - formande - kokning. Bäst resultat blir på mjöl med hög proteinhalt och endast äggulor.

~Paul~
Citera
2009-05-09, 09:14
Medlem
flexators avatar
Drömde en natt för några veckor sedan att jag tillverkade ravioli, gick inge vidare dom vart lite platta och för lite fyllning. Gjorde då fyllningen lite trögare och då var dom bättre, kan även säga att jag aldrig gjort egen pasta eller något liknade så varför denna dröm dök upp är ett mysterium. Frugan fick sig ett gott skratt i alla fall!
Citera
2009-05-09, 14:39
Medlem
Finns ju inget som slår Coops Ravioli i Bolognesésås

Kall, eller varm!
Citera
2009-05-09, 16:15
Medlem
Fatskulls avatar
Jag förespråkar 60/40 durum-/vetemjöl. Var tredje ägg tar jag med vitan, och bästa resultat IMHO ger att väga, och dubbla mängden mjöl mot ägg.

Fyllningen freestylas vanligtvis, men klassiker som Spenat och ricotta med valnötter och en touch muskot, kyckling/vitlök, tärnad skinka med örter och valfri ost är ofta återkommande.
Citera
2009-05-09, 22:07
Medlem
MadamMims avatar
Pasta har jag gjort men inte ravioli.
Har inte köpt någon kaksporre eller liknande.
Tänkte köra med Karl Johanfyllning eftersom det är den jag äter annars. Men vad ska det vara mer i smeten? Lite ricotta?
Citera
2009-05-10, 01:50
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Finns ju inget som slår Coops Ravioli i Bolognesésås

Kall, eller varm!

+1

Till TS fråga, har aldrig prövat, men när jag är klar med GI dieten ska jag pröva någon gång
Citera
2009-05-10, 02:04
Medlem
Ska testats!
Citera
2009-05-10, 03:37
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikholm
+1

Till TS fråga, har aldrig prövat, men när jag är klar med GI dieten ska jag pröva någon gång

borde väl gå att göra ravioli med lågt GI? Det beror väl mycket på mjölet kan jag tänka.
Citera
2009-05-10, 10:26
Medlem
melus avatar
Har gjort det många gånger.
1. Gör en pastadeg. (Sök "Pastadeg" på google)

2. Låt vila i kyl ca 30 - 60 min.

3. Kavla ut med pastamaskin. Går lika bra med kavel, du får lite grövre deg och komihåg att använda mycket mjöl på kaveln.

4. Skär degen så att du har den dubbelt så bred som en ravioli skall vara. Lägg på den ena halvan fylning med 3-4 cm mellanrum.

5. Pensla vatten i mellanrummen.

6. Vuk över andra halvan av degen. Därför hade vi en dubbelt så bred deg. Tyng försiktigt med fingerspetsarna på mellanrummen, ända in mot fyllningen.

7. Skär den i mitten av mellanrummen så att du får raviolina skilda ifrån varandra.

8. Koka beroende på vad pastadegs receptet säger.

Om du lägger ost i dina raviolin så skall du se så att skarvarna inte läcker. Osten kan rinna ut då du kokar dem.

Lycka till!
Citera
2009-05-10, 18:27
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
borde väl gå att göra ravioli med lågt GI? Det beror väl mycket på mjölet kan jag tänka.

Mjo, går att göra med lågt GI, men jag kör stenhårt, inga kolhydrater alls typ >.<
Citera
2010-09-30, 01:13
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tror att det är ganska många här som gör sin egen ravioli. Ja, den blir avsevärt bättre än den köpta. Man kan ju välja sin egen favoritfyllning och kryddning.

Personligen gillar jag skaldjusravioli och den vanliga köttfärsraviolin bäst. Svamp och getost är också gott liksom spenat och vitlök.

Jag har en liten pastamaskin som dock inte funkar så bra, ofta blir jag tvungen att kavla för hand.

Metoden är den vanliga. Deg - vila i kyl - utkavling - formande - kokning. Bäst resultat blir på mjöl med hög proteinhalt och endast äggulor.

~Paul~

måste bara fråga, vad kan man tänka sig ha i spenat och vitlöksfyllningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in