Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-09, 00:31
Medlem
Onkel Gagels avatar
Har blivit lite intresserad av att tillreda denna ryska dekokt, men jag lyckas inte hitta ett vettigt recept någonstans. Någon här som har något matnyttigt att gå på?

http://englishrussia.com/?p=2382
Citera
2009-05-09, 07:57
Medlem
Verkar ju vara mjöd smaksatt med humle.

Mitt tipps är att ta ett mjödrecept från bryggforum.nu och rätt mängd humle till något ölrecept och blanda.

Edit, undra om den ska kolsyrejäsa, ser ganska kolsyrad ut på bilden.
Synd att det i te står vilken % som den bör hålla.

Ska det vara vinjäst eller öljäst ?
Senast redigerad av attackbever 2009-05-09 kl. 08:01.
Citera
2009-05-09, 10:36
Medlem
RyssJävels avatar
Det är медовуха tror jag. En typ av Квас.
Senast redigerad av RyssJävel 2009-05-09 kl. 10:44.
Citera
2009-05-13, 14:11
Medlem
Onkel Gagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Det är медовуха tror jag. En typ av Квас.

Hm, ryssarna verkar förtegna över ett riktigt recept, har sökt som fan och det enda jag har fått fram är att "klart källvatten" skall blandas med "En mängd honung". Nåväl, blir väl bara att experimentera sig fram.
Citera
2009-05-13, 15:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Gagel
Hm, ryssarna verkar förtegna över ett riktigt recept, har sökt som fan och det enda jag har fått fram är att "klart källvatten" skall blandas med "En mängd honung". Nåväl, blir väl bara att experimentera sig fram.

Men det står nåt om hop plant som också ska blandas i men det förklaras ju inte vad det är för något

Däremot bör det nog vara vanligt jäst i brygden eftersom vinjäst och öljäst inte fanns förr i tiden speciellt inte ute på den ryska landsbygden och receptet bör ju vara enkelt med saker som är lätta att få tag på för de som bodde på landsbygden förr eftersom det är en dryck man drack på bröllopsfesten och smekmånaden.

För övrigt tror jag att det är någon slags mjöd med honung eftersom vikingarna åkte till Ryssland och bör väl därför lämnat spår i åtminstone dryckeskulturen

Skulle jag gissa så är det vatten, honung, lite humle (hop plants) och jäst som man blandar ihop på en höft dvs det kanske inte är så noga med måtten men som jag förstår det ska det vara lite av humlen och mycket av honungen för drycken ska förmodligen anspela på gudarnas nektar och symbolisera ett gott äktenskap

Jag tycker ts ska testa att göra som det står i receptet:

Koka några liter vatten och tillsätt några rejäla skedar honung samt lite humle och sedan får det svalna lite innan man tillsätter lite vanlig bakjäst eftersom bönderna förr i tiden när drycken skapades hade inget annat och sedan låter drycken stå i 5 dagar för att sedan provsmaka den
Blir det konstig smak är det väl bara att tillsätta mer humle och testa sig fram precis som de gamla bondmororna gjorde förr. Det kan ju inte bli fel bara annorlunda

The recipe itself is easy. First they boild a water in the pan, then add there enough honey, then after sometime some very small quantity of hop plant is being added and then, it’s being take from the fire, put aside to calm down and then the yeast is added. That’s all, after five days they have a true Russian drink that is even stronger just a regular beer.

Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-05-13 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in