Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Gagel
Hm, ryssarna verkar förtegna över ett riktigt recept, har sökt som fan och det enda jag har fått fram är att "klart källvatten" skall blandas med "En mängd honung". Nåväl, blir väl bara att experimentera sig fram.

Men det står nåt om hop plant som också ska blandas i men det förklaras ju inte vad det är för något
Däremot bör det nog vara vanligt jäst i brygden eftersom vinjäst och öljäst inte fanns förr i tiden speciellt inte ute på den ryska landsbygden och receptet bör ju vara enkelt med saker som är lätta att få tag på för de som bodde på landsbygden förr eftersom det är en dryck man drack på bröllopsfesten och smekmånaden.
För övrigt tror jag att det är någon slags mjöd med honung eftersom vikingarna åkte till Ryssland och bör väl därför lämnat spår i åtminstone dryckeskulturen
Skulle jag gissa så är det vatten, honung, lite humle (hop plants) och jäst som man blandar ihop på en höft dvs det kanske inte är så noga med måtten men som jag förstår det ska det vara lite av humlen och mycket av honungen för drycken ska förmodligen anspela på gudarnas nektar och symbolisera ett gott äktenskap
Jag tycker ts ska testa att göra som det står i receptet:
Koka några liter vatten och tillsätt några rejäla skedar honung samt lite humle och sedan får det svalna lite innan man tillsätter lite vanlig bakjäst eftersom bönderna förr i tiden när drycken skapades hade inget annat och sedan låter drycken stå i 5 dagar för att sedan provsmaka den

Blir det konstig smak är det väl bara att tillsätta mer humle och testa sig fram precis som de gamla bondmororna gjorde förr. Det kan ju inte bli fel bara annorlunda
The recipe itself is easy. First they boild a water in the pan, then add there enough honey, then after sometime some very small quantity of hop plant is being added and then, it’s being take from the fire, put aside to calm down and then the yeast is added. That’s all, after five days they have a true Russian drink that is even stronger just a regular beer.