2009-05-08, 20:52
Bannlyst
Hej, Flashback.
Mitt första inlägg och registrerade mig för att denna sida är ganska överlägsen när det kommer till studier.

Jag har ett problem, mitt första val som är ekonomie kandidatprogrammet i Lund och det har nu visat sig att jag kommer hamna löjligt irriterande under förra årets antagningsgräns och jag har inte gjort något hp-prov dessvärre.

Jag var för säker på att jag skulle klara förra årets gräns men nu har det visat sig att betydligt fler har sökt till programmet och mitt betyg inte kommer att räcka till och mina andra val är bara idiot-val. Jag valde bara 2 st utbildningar utöver mitt första val varav mitt andra val är ekonomie kandidatprogrammet på Södertörn och jag har senaste veckorna hört mycket illa om skolan och jag har verkligen ingen lust att plugga där och på mitt tredje val kommer jag inte in på.

Lite desperat så sökte jag till ytterligare några utbildningar som en sen ansökan för 2 dagar sen. Jag vet att man egentligen inte ska plugga bara för att men i mitt fall är det ett måste så jobba är inte ett alternativ.

De program jag sökte som "sen ansökan" till är följande:

Civilekonomutbildningen i Borås

Civilekonomprogrammet i Luleå

Ekonomiprogrammet i Karlstad

Ekonomiprogrammet i Örebro

Ekonomprogrammet i Gävle

Ekonomprogrammet Skövde

Ekonomprogrammet i Halmstad

Ekonomprogrammet i Sundsvall

Tror ni att jag har någon som helst chans att komma in på någon/några av dessa utbildningar med min sena ansökan? På 3 av de sena valen (Ekonomprogrammet i Halmstad, Civilekonomprogrammet i Luleå och Ekonomiprogrammet i Örebro) har de redan börjat handläggas, betyder detta att jag har någon chans att komma in på någon av dessa utbildningar?

Förlåt för ett långt inlägg men var tvungen att få ner allt.
Senast redigerad av olajuwon 2009-05-08 kl. 20:54.
Citera
2009-05-08, 21:01
Medlem
har du kollat hur många sökande respektive program har? e de nått av programmen som inte har fler sökande änn platser borde du ju ha ganska stor chans
Citera
2009-05-08, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Budoman
har du kollat hur många sökande respektive program har? e de nått av programmen som inte har fler sökande änn platser borde du ju ha ganska stor chans

Tack för ditt svar, jag tänkte inte alls på att det fanns listor på antal sökande för varje termin/år.
Citera
2009-05-08, 21:26
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olajuwon
Tack för ditt svar, jag tänkte inte alls på att det fanns listor på antal sökande för varje termin/år.

Ha även i åtanke att det är många obehöriga som söker. Jämför exempelvis dokumentet för sökande HT2008 och antagna HT2008. Då ser du att antalet behöriga sökande minskar på flera utbildningar.
Citera
2009-05-08, 21:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Tror ni att jag har någon som helst chans att komma in på någon/några av dessa utbildningar med min sena ansökan? På 3 av de sena valen (Ekonomprogrammet i Halmstad, Civilekonomprogrammet i Luleå och Ekonomiprogrammet i Örebro) har de redan börjat handläggas, betyder detta att jag har någon chans att komma in på någon av dessa utbildningar?
[/u]

1. Att de ens är öppna för anmälan är ett positivt tecken, hade de varit sjukt översökta hade lärosätena förmodligen stängt möjligheten att göra en sen anmälan.

2. Att de börjat handläggas kan vara ett positivt tecken. Det är nämligen respektive lärosäte som bestämmer när man skall börja handlägga just det lärosätets sena anmälningar.
De har ingen skyldighet att göra ett skit med en sen anmälan (till skillnad mot en anmälan i tid som måste behörighetsgranskas och meritvärderas på det sätt som utbildningen är annonserad) så att de försöker få med så många sena som möjligt redan i första urvalet kan vara positivt.

3. Kolla om något av programmen finns på http://www.studieplatser.nu
Om de finns där så har de ju till och med flaggat för att det kan finnas platser för de som anmäler sig sent = ett mycket bra tecken för dig.
Citera
2009-05-08, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
1. Att de ens är öppna för anmälan är ett positivt tecken, hade de varit sjukt översökta hade lärosätena förmodligen stängt möjligheten att göra en sen anmälan.

2. Att de börjat handläggas kan vara ett positivt tecken. Det är nämligen respektive lärosäte som bestämmer när man skall börja handlägga just det lärosätets sena anmälningar.
De har ingen skyldighet att göra ett skit med en sen anmälan (till skillnad mot en anmälan i tid som måste behörighetsgranskas och meritvärderas på det sätt som utbildningen är annonserad) så att de försöker få med så många sena som möjligt redan i första urvalet kan vara positivt.

3. Kolla om något av programmen finns på http://www.studieplatser.nu
Om de finns där så har de ju till och med flaggat för att det kan finnas platser för de som anmäler sig sent = ett mycket bra tecken för dig.

Tack för ett bra svar, ingen av utbildningarna fanns på studieplatser.nu men till ett mina val så var det 50 färre sökande som hade valt det som första i jämförelse med förra året och detta var till ett av valen som redan har börjat handläggas så jag får hoppas. I värsta fall får jag köra Ekonomie kandidatprogrammet på Södertörn bara för att och sedan byta till VT. Dock lite surt att jag satt mig själv i en så dålig sits trots det faktum att jag kommer få 16.9 i betyg vilket är helt okej.
Citera
2009-05-08, 22:42
Medlem
gaylord77s avatar
hmmm de utbildningar som fortfarande är öppna för sen anmälan, betyder det att det är större chans att komma in på dom? eller alltså, att dom behöver få in mer sökanden? Eller är det bara att vissa har kvar läggtill knappen och andra inte?
Citera
2009-05-08, 22:49
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylord77
hmmm de utbildningar som fortfarande är öppna för sen anmälan, betyder det att det är större chans att komma in på dom? eller alltså, att dom behöver få in mer sökanden? Eller är det bara att vissa har kvar läggtill knappen och andra inte?

Det behöver egentligen inte betyda någonting.
Vissa lärosäten har inte sina mest populära utbildningar öppna för sen anmälan överhuvudtaget.
Har de 2000 sökande till 100 platser så skapar de bara mer jobb åt sig själva, och väcker falska förhoppningar hos de sent sökande, om de tar emot sena anmälningar.
Men å andra sidan så tillåter en del lärosäten sena anmälningar på så gott som alla sina utbildningar, även de som är mycket populära.
En anledning till det kan ju vara att man vill ha både livrem och hängslen, de vill helt enkelt ha sökande som back-up om 500 personer helt plötsligt drar tillbaka sin anmälan.

Så som sagt, att det går att anmäla sig till en utbildning behöver inte betyda att man har någon som helst chans att bli antagen. Men det är iaf mer hoppfullt än att mötas av texten "Stängd för sen anmälan" på studera.nu
Citera
2009-05-09, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det behöver egentligen inte betyda någonting.
Vissa lärosäten har inte sina mest populära utbildningar öppna för sen anmälan överhuvudtaget.
Har de 2000 sökande till 100 platser så skapar de bara mer jobb åt sig själva, och väcker falska förhoppningar hos de sent sökande, om de tar emot sena anmälningar.
Men å andra sidan så tillåter en del lärosäten sena anmälningar på så gott som alla sina utbildningar, även de som är mycket populära.
En anledning till det kan ju vara att man vill ha både livrem och hängslen, de vill helt enkelt ha sökande som back-up om 500 personer helt plötsligt drar tillbaka sin anmälan.

Så som sagt, att det går att anmäla sig till en utbildning behöver inte betyda att man har någon som helst chans att bli antagen. Men det är iaf mer hoppfullt än att mötas av texten "Stängd för sen anmälan" på studera.nu

Socrates, du verkar vara mest kunnig på detta forum angående detta ämne och jag kan inte ta kontakt med någon syo under helgen så jag frågar dig istället om du inte misstycker.

Ekonomiprogrammet i Örebro verkar vara min bästa chans att komma in någonstans genom min sena ansökan. Till VT tog de in 85 personer så om vi antar att de gör detsamma nu och 79 personer har sökt programmet som första val och allt som allt har 733 sökt, tror du att det finns en chans att jag kommer in?
Citera
2009-05-09, 00:43
Medlem
wises avatar
Jag tror tyvärr att du är körd, varför inte söka kurserna som fristående istället och hoppa på ett program senare, alternativt tillgodoräkna dig poängen? Vill inte ge dig några förhoppningar men jag lyckades för några år sedan ansöka till ett antal kurser på distans vid Mittuniversitetet två veckor efter kursstart och komma in.
Citera
2009-05-09, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Jag tror tyvärr att du är körd, varför inte söka kurserna som fristående istället och hoppa på ett program senare, alternativt tillgodoräkna dig poängen? Vill inte ge dig några förhoppningar men jag lyckades för några år sedan ansöka till ett antal kurser på distans vid Mittuniversitetet två veckor efter kursstart och komma in.

Tack för ditt ärliga svar, uppskattas!
Grejen är ju den att jag kommer in på ekonomie kandidatprogrammet på Södertörn i Stockholm. Naivt nog valde jag bara 3 program för att jag var säker på att jag skulle komma in på ekonomie kandidatprogrammet i Lund men sen visade det sig att jag inte kommer få några betyg jag väntat mig vilket förstörde helt för mig. Har inget val bortsett från att plugga och jag ville verkligen inte gå på Södertörn men det är bättre än inget antar jag, bara att göra HP och söka till VT
Citera
2009-05-09, 08:33
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ekonomiprogrammet i Örebro verkar vara min bästa chans att komma in någonstans genom min sena ansökan. Till VT tog de in 85 personer så om vi antar att de gör detsamma nu och 79 personer har sökt programmet som första val och allt som allt har 733 sökt, tror du att det finns en chans att jag kommer in?

Om de tar in 85 personer i år igen så är det nog kört för din del om programmet hade 733 sökande i tid.
Iofs så har en klar majoritet av de sökande inte utbildningen som prio 1, men det är ändå så pass många sökande att du får sikta in dig på att bli reservplacerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in