När jag var som fattigast flyttade jag in i en ny lägenhet, och killen som bodde där innan hade lämnat kvar ett kilo leverpastej och -korv i kylen (han hade tydligen fått det från sitt företag i julklapp tillsammans med en massa andra matvaror). Jag hade femtio spänn att leva på under hela januari, och tvingades alltså äta leverprodukter varje dag. Jag köpte ett par säckar potatis och testade alla tänkbara sätt att tillaga leverpastej: i olika stekta former, såser, ungsbakat etc.
Tror ni att jag ätit leverpastej sedan dess? :mad:
När jag var som fattigast flyttade jag in i en ny lägenhet, och killen som bodde där innan hade lämnat kvar ett kilo leverpastej och -korv i kylen (han hade tydligen fått det från sitt företag i julklapp tillsammans med en massa andra matvaror). Jag hade femtio spänn att leva på under hela januari, och tvingades alltså äta leverprodukter varje dag. Jag köpte ett par säckar potatis och testade alla tänkbara sätt att tillaga leverpastej: i olika stekta former, såser, ungsbakat etc.
Tror ni att jag ätit leverpastej sedan dess?
Hehe, tror det blir samma effekt oavsett vad man föräter sig på.... Lever man på bara oxfilé i en månad tror jag det dröjer innan man längtar efter en igen......
Näää, leverpastej i matlagning verkar inte tilltalande, tror att ingredienserna kan krocka med ingredienserna i huvudrätten.
Men jag gillar leverpastej, som ett litet tilltugg och inte minst på mackor med gurka, majonnäs och litet dill på toppen. Och pastejen skall vara grov!
Är det någon som har gjort egen leverpastej, i så fall vill jag gärna ha ett bra recept.
Jag kan nu meddela att jag flera gånger använt just leverpastej (gärna en riktigt onyttig gräddpastej) för att runda av såser till stekt kött, köttbullar och liknande. Fungerar alldeles utmärkt.
Har ni tänkt på att många tycker att leverpastej ska bara vara leverpastej på mackan
Den går inte para med nåt i kombo, det skär sig, det är en produkt som står enskild säger många förutom nåt syrligt till som inlagd gurka, tomat, salladsblad, syrade grönsaker osv ... Men varför har man då den i traditionell smörgåstårta ? Som folk i gemen har uppskattad genom årtionden ?
Så hur ofta skivar du upp eller smetar på leverpastej på mackan inkl ett lager färskost eller cremefriache som är smaksatt eller neutral ? Typ aldrig nästan va ;-) ? Men här spelar ju leverpastejen en funktion i en allsidig kombo spoiler, konstigt att det funkade :
Citat:
Leverpastejsfyllning - två lager
400 g leverpastej
3 dl crème fraîche
100 g färskost (t ex philadelphiaost)
4 msk bostongurka[/b]
Ägg och skinkfyllning - ett lager
2 ägg, hårdkokta och finhackade
100 g färskost
350 g rökt skinka, hackad
1 tsk dijonsenap
ca 2 dl av grundröran (se nedan)
Grundröran att täcka tårtan med
3 dl vispgrädde, vispad
2 dl crème fraîche
3 msk majonnäs
Min poäng är att gillar man leverpsatej kan man ta ut svängarna lite, speciellt på en macka men tror överlag att folk snöat in sig på att Leverpastej är inget man kan ta ut svängarna med om än väldigt begränsat iaf. Köp fin leverpastej bara
Jag kan nu meddela att jag flera gånger använt just leverpastej (gärna en riktigt onyttig gräddpastej) för att runda av såser till stekt kött, köttbullar och liknande. Fungerar alldeles utmärkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!