• 1
  • 2
2003-10-31, 18:59
Bannlyst
Jag älskar leverpastej (helst den bredbara varianten) och undrar om någon av er provat att laga mat med leverpastej. Jag kan tänka mig att det skulle gå att smaksätta till exempel en sås eller något liknande.

Och har ni inte provat det förut, så testa ett mörkt fullkornsbröd med leverpastej och skivat, hårdkokt ägg. Så enkelt, så gott.

EDIT: Willys leverpastej är faktiskt mycket godare än Pastejkökets eller liknande. Rekommenderas varmt.
Citera
2003-10-31, 19:23
Medlem
Leverpastej är jävligt gott, men för mig är det Arbogapastej som gäller, och då den skivbara varianten. Helst med saltgurka, men din äggvariant låter faktiskt så konstig att jag bara måste testa vid tillfälle.

Jag har för mig att jag har sett en slags inbakad leverpastej. Var det smördeg..? Grönsaker var det i alla fall, och Cumberlandsås (nej, det var ingen vanlig paté).
Citera
2003-10-31, 19:46
Medlem
Anarkogossens avatar
Nej hu!
Fy fan vad jag hatar leverpastej. Stinker faaan och... usch...
Var bara tvungen att få ur mig det. De bästa vore om alla slutade äta det så att det inte ens längr skulle producerats.
Nåväl... en gång såg jag att det fanns i en smörgåstårta i ett lager, det kanske är en möjlighet?

(Men det förstörde naturligtvis hela smörgåstårtan för min del...)
Citera
2003-10-31, 20:05
Medlem
Parkers avatar
Har alltid gillat leverpastej, men då jag blev vegetarian för ett antal år sedan äter jag det av naturliga skäl inte längre. Tycker dock att Tartex Örter har en snarlik smak. Det kanske bara är jag...
Citera
2003-10-31, 21:18
Medlem
Viruzs avatar
Mmmm.... Arbogapastej med riktigt krispig ättiksgurka eller rödbetor.

Hmm... recept med leverpastej - gå in på ica.se och vidare till recept. Där kan du söka recept och bara söka på recept med ingredientsen leverpastej. Fanns lite grann iaf.
Citera
2003-10-31, 21:48
Bannlyst
Tack för tipset. Detta var ungefär vad jag sökte --> http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=5057

Mums!
Citera
2003-10-31, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Leverpastej är jävligt gott, men för mig är det Arbogapastej som gäller, och då den skivbara varianten. Helst med saltgurka, men din äggvariant låter faktiskt så konstig att jag bara måste testa vid tillfälle.

Jag har för mig att jag har sett en slags inbakad leverpastej. Var det smördeg..? Grönsaker var det i alla fall, och Cumberlandsås (nej, det var ingen vanlig paté).

Mumma är det!

/BOozer!!
Citera
2003-10-31, 23:51
Medlem
StigAllans avatar
Hittade ett antal recept med leverpastej i min Spix.
Vet inte källan men detta verkar gott.

Fläskfilé Wellington

600 g fläskfilé
1 msk smör
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Fyllning:
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
100 g färska burkchampinjoner
1 msk olja
½ dl grädde
2 msk bakad leverpastej
salt
peppar
3 smördegsplattor eller 275 g kyld, färdigkavlad smördeg
ägg till pensling

Putsa filén fri från hinnor. Bryn den väl runt om i stekpanna, ca 5 minuter. Krydda. Ta upp och låt kallna helt i kylskåp.

Skala och hacka lök och vitlök och ansa svampen. Fräs lök och svamp mjukt på låg värme i olja. Tillsätt grädden och koka ihop. Rör i leverpastej. Salta och peppra. Ställ kallt.

Kavla ut degen till en platta, ca 25 x 30 cm. Lägg på filén och fördela fyllningen ovanpå.

Pensla ytterkanterna på degen med ägg. Vik upp degen så att skarvarna går omlott på ovansidan. Vik upp kortsidorna och nyp ihop tills paketet är helt tätt.

Lägg paketet på ett ugnssäkert fat. Gör 2-3 hål i degen. Pensla och garnera ev med utskurna degbitar. Pensla även garneringen och ställ fatet kallt så att degen får vila i 15-20 minuter.

Sätt ugnen på 225°C.

Grädda paketet i nederdelen av ugnen i ca 30 minuter.

Servera med madeirasås och grönsaker.

Man kan baka in fläskfilén med det mesta som är gott. Exempelvis vitlöks- eller pepparrotsost.
Citera
2003-11-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hittade ett antal recept med leverpastej i min Spix.
Vet inte källan men detta verkar gott.

Kött inbakat med leverpastej ÄR jättegott Oj oj! Har ni inte ätit det måste ni prova!
Citera
2003-11-01, 21:37
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Kött inbakat med leverpastej ÄR jättegott Oj oj! Har ni inte ätit det måste ni prova!

Är du ironisk?

Man måste gilla leverpastej för att det ska vara gott i Wellington.
Har själv något leverpastejryck per år och den perioden verkar vara nu.
Citera
2003-11-02, 11:58
Medlem
Fat bastards avatar
Man kan ju göra Schweizerschnitzel och byta ut skinka/ost fyllningen mot leverpastej, det är gott.
Smaklig spis.
Citera
2003-11-04, 18:12
Medlem
Stig Allan, näe, jag har ingen naturlig fallenhet för ironi

Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Man kan ju göra Schweizerschnitzel och byta ut skinka/ost fyllningen mot leverpastej, det är gott.
Smaklig spis.

Låter lustigt, men måste provas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här