• 1
  • 2
2003-10-31, 18:59
Bannlyst
Jag lskar leverpastej (helst den bredbara varianten) och undrar om ngon av er provat att laga mat med leverpastej. Jag kan tnka mig att det skulle g att smakstta till exempel en ss eller ngot liknande.

Och har ni inte provat det frut, s testa ett mrkt fullkornsbrd med leverpastej och skivat, hrdkokt gg. S enkelt, s gott.

EDIT: Willys leverpastej r faktiskt mycket godare n Pastejkkets eller liknande. Rekommenderas varmt.
Citera
2003-10-31, 19:23
Medlem
Leverpastej r jvligt gott, men fr mig r det Arbogapastej som gller, och d den skivbara varianten. Helst med saltgurka, men din ggvariant lter faktiskt s konstig att jag bara mste testa vid tillflle.

Jag har fr mig att jag har sett en slags inbakad leverpastej. Var det smrdeg..? Grnsaker var det i alla fall, och Cumberlandss (nej, det var ingen vanlig pat).
Citera
2003-10-31, 19:46
Medlem
Anarkogossens avatar
Nej hu!
Fy fan vad jag hatar leverpastej. Stinker faaan och... usch...
Var bara tvungen att f ur mig det. De bsta vore om alla slutade ta det s att det inte ens lngr skulle producerats.
Nvl... en gng sg jag att det fanns i en smrgstrta i ett lager, det kanske r en mjlighet?

(Men det frstrde naturligtvis hela smrgstrtan fr min del...)
Citera
2003-10-31, 20:05
Medlem
Parkers avatar
Har alltid gillat leverpastej, men d jag blev vegetarian fr ett antal r sedan ter jag det av naturliga skl inte lngre. Tycker dock att Tartex rter har en snarlik smak. Det kanske bara r jag...
Citera
2003-10-31, 21:18
Medlem
Viruzs avatar
Mmmm.... Arbogapastej med riktigt krispig ttiksgurka eller rdbetor.

Hmm... recept med leverpastej - g in p ica.se och vidare till recept. Dr kan du ska recept och bara ska p recept med ingredientsen leverpastej. Fanns lite grann iaf.
Citera
2003-10-31, 21:48
Bannlyst
Tack fr tipset. Detta var ungefr vad jag skte --> http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=5057

Mums!
Citera
2003-10-31, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Leverpastej r jvligt gott, men fr mig r det Arbogapastej som gller, och d den skivbara varianten. Helst med saltgurka, men din ggvariant lter faktiskt s konstig att jag bara mste testa vid tillflle.

Jag har fr mig att jag har sett en slags inbakad leverpastej. Var det smrdeg..? Grnsaker var det i alla fall, och Cumberlandss (nej, det var ingen vanlig pat).

Mumma r det!

/BOozer!!
Citera
2003-10-31, 23:51
Medlem
StigAllans avatar
Hittade ett antal recept med leverpastej i min Spix.
Vet inte kllan men detta verkar gott.

Flskfil Wellington

600 g flskfil
1 msk smr
tsk salt
1 krm svartpeppar

Fyllning:
gul lk
1 vitlksklyfta
100 g frska burkchampinjoner
1 msk olja
dl grdde
2 msk bakad leverpastej
salt
peppar
3 smrdegsplattor eller 275 g kyld, frdigkavlad smrdeg
gg till pensling

Putsa filn fri frn hinnor. Bryn den vl runt om i stekpanna, ca 5 minuter. Krydda. Ta upp och lt kallna helt i kylskp.

Skala och hacka lk och vitlk och ansa svampen. Frs lk och svamp mjukt p lg vrme i olja. Tillstt grdden och koka ihop. Rr i leverpastej. Salta och peppra. Stll kallt.

Kavla ut degen till en platta, ca 25 x 30 cm. Lgg p filn och frdela fyllningen ovanp.

Pensla ytterkanterna p degen med gg. Vik upp degen s att skarvarna gr omlott p ovansidan. Vik upp kortsidorna och nyp ihop tills paketet r helt ttt.

Lgg paketet p ett ugnsskert fat. Gr 2-3 hl i degen. Pensla och garnera ev med utskurna degbitar. Pensla ven garneringen och stll fatet kallt s att degen fr vila i 15-20 minuter.

Stt ugnen p 225C.

Grdda paketet i nederdelen av ugnen i ca 30 minuter.

Servera med madeirass och grnsaker.

Man kan baka in flskfiln med det mesta som r gott. Exempelvis vitlks- eller pepparrotsost.
Citera
2003-11-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hittade ett antal recept med leverpastej i min Spix.
Vet inte kllan men detta verkar gott.

Ktt inbakat med leverpastej R jttegott Oj oj! Har ni inte tit det mste ni prova!
Citera
2003-11-01, 21:37
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Ktt inbakat med leverpastej R jttegott Oj oj! Har ni inte tit det mste ni prova!

r du ironisk?

Man mste gilla leverpastej fr att det ska vara gott i Wellington.
Har sjlv ngot leverpastejryck per r och den perioden verkar vara nu.
Citera
2003-11-02, 11:58
Medlem
Fat bastards avatar
Man kan ju gra Schweizerschnitzel och byta ut skinka/ost fyllningen mot leverpastej, det r gott.
Smaklig spis.
Citera
2003-11-04, 18:12
Medlem
Stig Allan, ne, jag har ingen naturlig fallenhet fr ironi

Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Man kan ju gra Schweizerschnitzel och byta ut skinka/ost fyllningen mot leverpastej, det r gott.
Smaklig spis.

Lter lustigt, men mste provas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här