• 1
  • 2
2009-05-08, 11:30
Medlem
Mr.Carters avatar
Om Thules texter verkligen vore vad, journalister, lärare och andra menar, varför kan de då inte med ett endaste citat från texterna visa att så är fallet? Därför att några rasistiska inslag inte finns. Ett minimikrav för att kallas nazist måste väl rimligtvis utgöras av att antisemitiska inslag finns i sångtexterna, precis som nedsättande yttringar om invandrare är ett kriterium för att benämnas rasist. Inslag som helt saknas i Ultima Thules texter. Texterna angriper inte ens invandringspolitiken. I stället handlar texterna i huvudsak om fornnordisk mytologi, om svensk historia och om fosterlandet, oftast i nationalromantisk anda. Bandmedlemmarna delade alla ett gemensamt intresse för svensk historia och mytologi och bestämde sig för att skapa ett koncept som inte funnits tidigare. De skapade en ny typ av rockmusik med texter baserade på Sveriges historia och kulturarv. Det är väl endast Herman Lindqvist med sina underhållande böcker som på senare år lyckats göra den svenska historien så levande. Man bör inte bortse från Ultima Thules förmåga att intressera yngre generationer för fornnordisk mytologi och svensk historia.

Jag blir så trött på det här… Hur många gånger ska bandet och vi fans behöva förklara och visa att Ultima Thule inte har några rasistiska eller nazistiska texter i sina låtar? Tror DU inte eller är osäker på om det stämmer eller inte? Bara sätt dig ner, lyssna och gå igenom deras texter själv. Svårare är det inte. Det tycker jag att alla ni ska göra som har några tvivel! Ta reda på hur det ligger till själva. Bilda er en egen uppfattning. Att bara nöja sig med vad man hört eller läst är inte alltid tillräckligt.

Kanske har DU som läser det här hört det av någon kompis, förälder, lärare etc. som i sin tur hört ett rykte eller läst det i någon tidning. På så vis så följer lärarna med den politiskt korrekta våg som massmedia och etablissemanget piskat upp när det gäller bandet och tror på allt som står i tidningar. Sen för det detta vidare till eleverna.

Åsiktsförbud i skolorna
På skolorna runt om i landet hindrar lärare elever från att lyssna på Ultima Thule. Svarta rapgrupper och andra som sjunger kvinnoförnedrande texter, är hatiska mot homosexuella (som t.ex. rapparen Eminem) eller är rent rasistiska i sina utfall mot andra folkgrupper såsom vita eller judar (se t.ex. Public Enemy) är dock tillåtna. Jag tycker inte att det är okej att angripa människor för deras sexuella läggning, kön, etnicitet eller religion. På den punkten verkar Eminem, Pluton Svea, Public Enemy m.fl. inte hålla med mig. Sluta klandra ner på Ultima Thule som står för en positiv nationalism som det finns ett stort behov av!

Yttra istället ert missnöje mot de VERKLIGA rasist- och nazistbanden som spridet ett budskap som uppmanar till våld mot invandrare och homosexuella, utrotning av judar mm. Varför hör man ingenting om det utan nästan bara om Thule? Det finns ingen realism i detta. Är deras nationalromantiska hyllningar till den svenska kulturen och historien värre? Uppmuntra istället! Det är illa ställt om man inte kan skilja på svensk kultur och nazism.
Ska ni klaga på Ulf Lundell, Roger Pontare, Sarek och Nordman också? Skärpning!

Elever förhindras också att göra uppsatsarbeten om Ultima Thule. Rätten att förhålla sig kritisk mot de vinklingar och lögnhistorier som ges om bandet fråntas därmed. Lärare motarbetar alltså demokratiska behörigheter som att hålla sig kritisk och ifrågasättande. De följer inte läroplanen (LPO -94) i vilken stadgas att saklighet, nyansering och ett kritiskt förhållningssätt skall uppmuntras.

Jag gjorde ett stort arbete om Ultima Thule för ett tag sen inom Estetisk verksamhet. Det passade bra för läraren sa åt oss att välja nåt som verkligen intresserade en själv. Jag kände att jag kunde skriva mkt om bandet och deras historia. Jag gick bl.a. genom hundratals tidningsartiklar och granskade dem.

Alla som har hört talas om Ultima Thule har olika uppfattningar om detta band, som har skakat om Sverige på grund av sina nationalistiska texter. Vissa har, främst journalister och vänsterfolk, påstått att detta band vara rasistisk och nazistisk. Mitt huvudsakliga mål var att ta reda på om detta stämde eller inte. Det gjorde jag genom att gå igenom låttexter och läsa hundratals tidningsartiklar angående bandet och granska dessa noggrant. Nästa steg var att ta reda på vad antirasister, nationalister, nazister/rasister och fans tyckte om bandet. Nu hade jag bildat mig en egen uppfattning.

När jag pratade med min lärare så fick jag ett starkt intryck av att hon knappt hade läst mitt arbete, utan bara skummat igenom texten lite grand och bedömt att det var bra språkligt. Efteråt blev jag riktigt arg och ledsen när jag insåg och förstod hur det låg till. Läraren hon hade redan bestämt sig vad hon tyckte innan hon läste vad jag skrivit och höll sig till det. Hon hade inte tagit åt sig vad jag skrivit utan vägrade öppna ögonen. Det hade jag inte förväntat mig av min lärare och speciellt inte efter allt jobb jag lagt ner! Efter allt slit… det kvittade att jag fick MVG.

Det skulle vara mycket bättre om ni lärare och föräldrar satte er ner och pratade med era elever/barn om det här. Istället för att dra förhastade, ogenomtänkta slutsatser och vägra lyssna på vad de har att säga! Tillsammans kan ni ta reda på hur det ligger till och kontrollera om det finns något som kan klassas som rasistiskt eller nazistiskt. Jag uppmanar alla er lärare och föräldrar som läser det här till att göra så. Det vore mycket bättre och schysstare mot oss. Jag är säker på att dem skulle uppskatta det…
Citera
2009-05-08, 11:45
Medlem
Här är ett bra bevis på att Thule inte är ngra nazister

http://www.youtube.com/watch?v=Wg4Nvn4v1V0

Förövrig en intresant text!
Citera
2009-05-08, 13:16
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag är inte så insatt i Ultima Thule, men jag kan mycket väl tro att det är så du säger. Kan du ge ett exempel på en Ultima Thule-text, så att vi själva kan få göra en bedömning?
Citera
2009-05-08, 13:37
Medlem
Skullheads avatar
Alltså, oavsett om bandet eller ej har några texter med rasistiska inslag, så har dom alltid haft en stor andel i publiken som har rasistiska åsikter.

Vilket ger dom ryktet om att vara ett rasistiskt band, skulle alla nazister i världen plötsligt börja lyssna på metal, så kan ni ge er fan på att det skulle vara rasist musik efter ett par år
Citera
2009-05-08, 13:55
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag är inte så insatt i Ultima Thule, men jag kan mycket väl tro att det är så du säger. Kan du ge ett exempel på en Ultima Thule-text, så att vi själva kan få göra en bedömning?

Såhär ser dem ut!

Citera
2009-05-08, 14:03
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forums_horny
Såhär ser dem ut!

Ja den är ju väldigt nazistisk... Tog mig friheten att rätta ett stavfel där.

Jag trodde faktiskt det här tjafset om bonnraggarna Thule dog ut nån gång för 5-10 år sen.

Det största "felet" som thule gjorde var väl att de slog igenom i en tid (tidigt 90-tal) när det var okej att tycka att Bert Karlsson var Hitler och sånt vansinne, samtidigt som gränsen mellan skinhead, nazi och bonnraggare var minst sagt flytande. Sen så har det hängt kvar.
Citera
2009-05-08, 14:09
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?

Kopierade den från nån WT sida så det är inte så konstigt om det är stavfel
Citera
2009-05-08, 15:03
Medlem
sommarlovs avatar
Största problemet med UT är att de är så jädra dåliga musiker!
Citera
2009-05-08, 15:07
Medlem
tangs avatar
om dom nu är sånna mega patrioter dom utgör sig för att vara så kan dom ju inte undgå att känna iaf lite förakt mot det som "förstör" de dom älskar så djupt.
Citera
2009-05-08, 15:09
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tang
om dom nu är sånna mega patrioter dom utgör sig för att vara så kan dom ju inte undgå att känna iaf lite förakt mot det som "förstör" de dom älskar så djupt.

Det är skillnad på att hata någon pga deras ras (läs. rasist) och pga vad folk gör. Jag hatar invandrare, dock inte alla och inte för deras ras.

Bla så röstar/röstade en i UT på socialdemokraterna
Citera
2009-05-08, 16:50
Medlem
Shooter66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?

Jag trodde faktiskt det här tjafset om bonnraggarna Thule dog ut nån gång för 5-10 år sen.

Det största "felet" som thule gjorde var väl att de slog igenom i en tid (tidigt 90-tal) när det var okej att tycka att Bert Karlsson var Hitler och sånt vansinne, samtidigt som gränsen mellan skinhead, nazi och bonnraggare var minst sagt flytande. Sen så har det hängt kvar.

Känns som man hör Ultima Thule nämnas allt oftare igen. Allt går ju i cykler så det kanske är en tid då nationalism snart är trendigt igen. Vem vet.
Citera
2009-05-08, 17:02
Medlem
Roligarkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Carter
blabla…

Du har missförstått hela grejen, din lärare orkade bara skumma genom ditt arbete för att det handlade om ett kasst band, inte för att dom var nationalistiska, utan för att dom helt enkelt var dåliga på att spela. Skulle du tex vilja läsa ett arbete om Dr Bombays musik?

Du tycks inte har fattat att det är 2009 nu. Ingen har tors hammare, eftersom det är fult. Ingen gillar ultima thule, eftersom dom är kass.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in