Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-07, 15:07
  #1
Medlem
lethaldoses avatar
Tjena! Sitter och försöker formatera min morsas bärbara dator. Det är en fujitsu siemens amilo, bärbar dator.

Hon har kvar original xp skivan, som även var oöppnad.

När jag sätter igång installation vid uppstart så laddar den in drivrutiner etc. och sen när man väljer "tryck retur för att påbörja installationen" så får jag bara upp ett fel meddelande att "det itne går att hitta någon hårddisk på datorn, tryck ned F3 för att avsluta."

Vadan detta? Den har inte SATA hårddisk och det är skivan som följde med datorn.. Jag har försökt att ha både "CD" och "HDD" som first boot device..

Tack på förhand.
Citera
2009-05-07, 15:31
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Provar med en annan skiva om möjligheter finns.
Citera
2009-05-07, 16:40
  #3
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provar med en annan skiva om möjligheter finns.

Provat med två olika, men samma problem kvarstår.
Citera
2009-05-07, 16:46
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Är du helt 100% bombsäker på att det inte är en SATA-disk i den? Kan du boota upp den gamla installationen så är det ju knappast något fel på disken i sig.

Om det nu trots allt sitter en SATA-disk i den kan det mycket väl vara så att du måste köra PATA-emulation under OS-installationen, och lägga på SATA-drivern efteråt, trots att du kör med skiva som följde med datorn. På min Thinkpad är det så till exempel.

Ta en kik till i bios om det finns något "PATA emulation" eller "Compatibility mode" eller nåt i den stilen.
Citera
2009-05-07, 17:52
  #5
Medlem
hårdisk

Kolla att disken syns i bios. Be datorn att autokonfigurera hårdisken.

menar du att den inte hittar en hårddisk, eller inte hittar en hårddisk att installera på? Du måste först (efter att ha sparat filer du vill behålla) ta bort partitionerna på datorn och sen installera i den nya tomma partitionen som installationsprogrammet formaterar innan den går vidare.
Citera
2009-05-07, 18:33
  #6
Medlem
Rsovles avatar
Detta fel har kommit upp ofta den senaste tiden!
Lösning:
Gå in i BIOS, välj Advanced Configuration, leta upp Native Sata Support och ändra denna till disable. Spara och starta om med skivan.
Citera
2011-04-08, 22:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rsovle
Detta fel har kommit upp ofta den senaste tiden!
Lösning:
Gå in i BIOS, välj Advanced Configuration, leta upp Native Sata Support och ändra denna till disable. Spara och starta om med skivan.
Även om du aldrig kommer se detta så måste jag säga: Tack gudN.
Jag har haft väldiga problem och så enkel var lösningen. taack
Citera
2012-02-22, 23:59
  #8
Medlem
Phillewees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norsk
Även om du aldrig kommer se detta så måste jag säga: Tack gudN.
Jag har haft väldiga problem och så enkel var lösningen. taack

detta räddade mig också fyfan vad gött

stort tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback