Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-07, 15:07
Medlem
Meeis avatar
Hejsan alla,

Gjorde inget speciellt idag utan mest satt och surfa men så helt plötsligt har jag fått rutor över hela skärmen. Vissa färger går bra men till exempel allt vit har blivit vita och rosar rutor, svart har blivit svart och röda rutor. Om man scrollar på hemsidor utvecklas det massa rosa överallt.

Spel, film och liknande ger ingen speciell färg på rutorna utan ser mer ut som det är något över filmen bara som är lite genomskinligt och har mönster av fyrkanter.

Jag tänkte först kolla om skärmen hade lagt av så kopplade in min tv (då jag inte har någon extra skärm) men nu verkar han inte ens kunna hitta skärmen i tv-out'en så funkar inte så bra.

Men vad kan det vara? kan det vara grafikkortet/skärmen(det hemska) som lagt av eller finns de något annat som kan skapa detta? Har försökt starta om några gånger utan hjälp. Har även skickat screenshot till en kompis men han såg inga rutor så känns ju som det garanterat att det är ett hårdvarufel
Citera
2009-05-07, 15:39
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
stäng av skärmen så slipper du besvären.
Citera
2009-05-07, 16:34
Medlem
Hm, nu kanske jag har fel men vore det hårdvarurelaterade artefakter borde de synas på screenshot, det har de åtminstone alltid gjort för mig. Du har inte möjlighet att låna en skärm någonstans?
Citera
2009-05-07, 16:38
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Hm, nu kanske jag har fel men vore det hårdvarurelaterade artefakter borde de synas på screenshot, det har de åtminstone alltid gjort för mig. Du har inte möjlighet att låna en skärm någonstans?

Ja jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta någon. Fast provade en annan screenshot nu som jag skickade, och då kunde han se. De var när jag hade scrollat och det var rosa över hela skärmen, men han kunde inte se till exempel alla rutor jag hade istället för det vita på msn.
Citera
2009-05-07, 16:42
Medlem
Xpers avatar
Kan vara skärm eller grafikokort, testa att byta med polaren.
Citera
2009-05-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ja jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta någon. Fast provade en annan screenshot nu som jag skickade, och då kunde han se. De var när jag hade scrollat och det var rosa över hela skärmen, men han kunde inte se till exempel alla rutor jag hade istället för det vita på msn.

Syns det på screenshot är det säkerligen grafikkortet som spökar (hade svårt att tänka mig att det var skärmen som orsakade sådana problem men i och med att du sa att det inte syntes på screenshot först blev jag lite fundersam). Kolla så att inte fläkten på grafikkortet är igensatt med damm eller liknande.
Senast redigerad av osen 2009-05-07 kl. 19:52.
Citera
2009-05-07, 22:31
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Syns det på screenshot är det säkerligen grafikkortet som spökar (hade svårt att tänka mig att det var skärmen som orsakade sådana problem men i och med att du sa att det inte syntes på screenshot först blev jag lite fundersam). Kolla så att inte fläkten på grafikkortet är igensatt med damm eller liknande.

Okej ska prova det lite mer, jag plockade bort den förut för att kolla om det var glapp men kanske får göra en riktig genomgång och verkligen hel kolla där nere.

Men som tur är så är det bara vit/svart har jag märkt som inte funkar. De är bara dom som blir rutor alla andra färger är som det ska så kunde lägga in en bakgrund på msn så var de inte lika stort problem för tillfället. Sen provade jag med lite olika videos och filmer som youtube funkar fint men vanliga filmer på datorn ger ett rutmönster
Citera
2009-05-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
stäng av skärmen så slipper du besvären.

snacka om svar på tal!
Citera
2009-05-08, 23:43
Medlem
Meeis avatar
Hej igen,

Testade lite nya saker idag och vet inte om de stärker att det är hårdvarufel eller bara något annat skumt, men iallfall. Jag installerade om windows, men så vart problemet bara värre. Istället för bara rutor så blinkade dom nu även.

Men så gick jag över till felsäkert läge, och här är det inga rutor alls. Kan se på filmer utan problem, färgerna är som dom ska och kan scrolla utan att få det rosa. Kan det vara hårdvaruproblem då även fast allting funkar perfekt som vanligt i felsäkert läge?
Senast redigerad av Meei 2009-05-09 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in